آیا واشنگتن توان دفاع هوایی اربیل را تقویت می کند ؟

سرویس جهان‌- برخی کارشناسان، سخنان مشاور امنیت ملی آمریکا درباره احتمال تقویت توان دفاع هوایی اقلیم کردستان عراق از سوی آمریکا پس از حمله موشکی به اربیل را مبهم دانسته و میگویند در بهترین حالت، آمریکا احتمالا سیستم‌های قدیمی و دست دوم دفاع هوایی کشورهای همپیمان خود را در اختیار اربیل قرار خواهد داد.

به گزارش کردپرس، چند مقام آمریکایی در واکنش به حله موشکی روز 31 مارس به اربیل گفتند این حملات تاسیسات آمریکا و یا شهروندان این کشور را هدف قرار نداده است. جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به این حمله گفت: ما در حال مشورت با دولت عراق و اقلیم کردستان برای کمک به آنها در، در اختیار گرفتن موشک های دفاعی برای دفاع از خودشان در شهرهایشان هستیم.

اما مجله فوربس در گزارشی نوشت: معلوم نیست منظور جک سولیوان از این اظهارات چیست. عراق در حال حاضر در کنار در اختیار گرفتن سیستم دفاعی پانتسیر s۱ روسیه، چند سیستم دفاع هوایی دیگر را نیز داراست. این مجله با اشاره به اینکه اقلیم کردستان کیان مستقل نیست، یاد آوری کرده است که اربیل نمی‌تواند به صورت مستقل سیستم های دفاع موشکی را خریداری و وارد کند؛ در نتیجه، در مقابل هرگونه حمله راکتی و هوایی آسیب ‌پذیر است.

فوربس در عین حال اشاره کرده است که آمریکا با توجه به حملات راکتی متعدد به پایگاه این کشور در نزدیکی فرودگاه اربیل، چند سیستم دفاع هوایی مانند MIM-104 Patriot PAC-3، سیستم ضد راکت و سیستم سی رام را در این منطقه مستقر کرده است.

نیکولاس هراس، پژوهشگر موسسه نیوزلاین معتقد است به دلیل استقرار پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه، اربیل اقلیم کردستان عراق هدف خوبی برای حملات مخالفان حضور آمریکا در عراق است. او به مجله فوربس گفت که تاسیسات آمریکا در اقلیم کردستان عراق، حداقل به شبکه‌ای از قابلیت های ضد هوایی مانند سیستم پاتریوت، سیرام و اونجر نیازمند است. با این حال او تاکید می کند وجود چنین سیستم هایی برای دفاع از این تاسیسات کافی نیست و به یک سپر هوایی جامع تر که اربیل را کاملاً پوشش دهد نیاز مند است.

او هشدار داد تاسیسات آمریکا در اقلیم کردستان عراق در مقابل تهدیدها از جمله تهدید های ایران آسیب پذیر بوده و برای رفع این آسیب پذیری و محافظت از نیروهای آمریکایی در اقلیم کردستان عراق، آمریکا باید از کل مناطق تحت کنترل اقلیم کردستان دفاع کند. نیکلاس هراس در پایان با اشاره به رابطه پیچیده میان اربیل و بغداد، تقویت دفاع هوایی در اقلیم کردستان را منوط به حضور آمریکا در این منطقه دانست و تاکید کرد استقرار درازمدت سیستم دفاع هوایی در اربیل نیازمند توافق کردها با بغداد است.

آلکس آلمیدا، تحلیلگر مسائل امنیتی عراق می‌گويد مطمئن نیست جک سولیوان واقعاً تمایل آمریکا برای تقویت توان دفاعی اربیل را بیان کرده باشد. او تاکید کرد با توجه به تنش ها در شرق آسیا و شرق اروپا، آمریکا به دنبال استقرار سیستم های دفاع موشکی مانند پاتریوت در اقلیم کردستان نیست. این پژوهشگر احتمال انتقال و یا فروش سیستمهای دفاع موشکی مانند تاد و یا پاتریوت را به عراق و اقلیم کردستان بعید دانست اما احتمال داد واشنگتن سیستم های کوچک تر برای مقابله با پهپاد ها را در اختیار کردهای عراق قرار دهد.

مایکل نایتس، تحلیلگر ارشد مسائل عراق در موسسه واشنگتن برای سیاست خاورمیانه نیز معتقد است آمریکا در حال حاضر نمی‌تواند سیستم های دفاع موشکی پاتریوت را به عراق بفروشد و یا قرض دهد اما امکان انتقال چنین سیستم هایی از سوی طرف سوم به جز اسرائیل وجود دارد.

مجله فوربس با اشاره به اینکه کشورهایی مانند آلمان، کره جنوبی و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دارای سیستم دفاع موشکی ساخت آمریکا هستند، نوشت اما این کشورها هر کدام به دلایلی نمی‌توانند و یا نمی خواهند، چنین سیستم هایی را در اختیار عراق یا اقلیم کردستان قرار دهند.

مجله فوربس با توجه به بهبود روابط میان آمریکا و مصر، تنها گزینه ممکن و حال حاضر برای انتقال سیستم دفاع موشکی ساخت آمریکا به اربیل یا بغداد را قاهره دانسته است.

کد خبر 29415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha