استراتژی‌های تهاجمی ترکیه نتیجه وجود سندروم امنیتی است

سرویس جهان- دکتر یوست یونخردن، پژوهشگر هلندی و استاد دانشگاه واخنینگن این کشور، در مصاحبه با خبرگزاری کردپرس، درباره علت عملیات متعدد نظامی ترکیه در عراق و سوریه علیه کردها گفت: استراتژی‌های تهاجمی ترکیه نتیجه وجود سندروم امنیتی و ترس از تهديدهاي امنیتی متعدد عليه این کشور است.

به گزارش کردپرس مسائل زیادی پیرامون کردها، ترکیه را درگیر تحرکات نظامی، امنیتی و سياسی در داخل و خارج از این کشور کرده است. خبرگزاری کردپرس درباره ابعاد مختلف مسئله کردها در ترکیه و ارتباط آن با تهاجم نظامی متعدد ترکیه در عراق وسوریه، موضع و موقعیت حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان و نیز اپوزیسیون این کشور در قبال آن، با دکتر یوست یونخردن، پژوهشگر هلندی مسائل کردها مصاحبه‌ کرده است.

تلاش برای خارج کردن پ.ک.ک از لیست گروه‌های تروریستی

دکتر یونخردن درباره تلاش ها براي خارج کردن پ.ک.ک از لیست گروه های تروریستی کشورهای جهان به کردپرس گفت: ما در هلند ضرب المثلی داریم که تقریباً معنای آن این است که《کنار گود نشسته و می‌گوید لنگش کن》. در مورد ارتباط این ضرب المثل با مسائل کردی، می شود گفت که پشت هر اظهار نظر سیاسی که می گوید امکان انجام عملی وجود ندارد، عدم وجود اراده سیاسی نشسته‌است. به عبارت دیگر ، خارج کردن پ.ک.ک از لیست گروه های تروریستی به اراده بستگی دارد. اراده سیاسی برای پرداختن به مسئله کردها یک مسئله سیاسیت نه امنیتی.

موقعیت احزاب حاکم و اپوزیسیون ترکیه در انتخابات آینده

استاد دانشگاه واخنینگن درباره وضعیت حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت: حزب حاکم عدالت و توسعه با یک بحران جدی روبرو شده است. این حزب در سال های اولیه تشکیل خود روی نارضایتی ها از احزاب سنتی موج سواری میکرد زیرا به نظر می رسید یک جایگزین معقول برای این احزاب است. همچنین رشد اقتصادی که به رهبران احزاب ملی و منطقه ای برای ایجاد و حفظ شبکه کلاینتالسم یا 《حامی و پیرو》 کمک می‌کرد، در گسترش نفوذ حزب عدالت و توسعه تاثیر گذاشت. تبدیل سیستم پارلمانی به سیستم ریاست جمهوری اوج قدرت این حزب بود اما از طرفی دیگر زمینه ی آسیب پذیری آن را فراهم کرد.

او از بروز نشانه‌های تضعیف حزب خبر داد و افزود: از آنجایی که نهادهای سیاسی ترکیه سرسپرده رئیس جمهور هستند و پارلمان به حاشیه رانده شده، این اتفاقات حزب را به عنوان یک عامل سیاسی تضعیف کرده است. حزب عدالت و توسعه به حزب رئیس جمهور تبدیل شده است و سرنوشت آن تا حد زیادی به محبوبیت رئیس جمهور وابسته است که می تواند جمعیت زیادی بسیج کند. اما ما می بینیم که رئیس جمهور ترکیه در حال از دست دادن محبوبیت خود است. با این حال مسئله دیگر نیز وجود فساد گسترده در ترکیه است. با این حال ما نباید فراموش کنیم عدالت و توسعه ثمره جنبش محافظه کار ناسیونالیسمی است که ممکن است فراتر از حزب عدالت و توسعه و در یک فرم جدید و به عنوان یک فاکتور مهم سیاسی در ترکیه به حیات خود ادامه دهد.

او ناکارآمدی احزاب اپوزیسیون ترکیه را از جمله عوامل قدرت گرفتن حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه دانست و گفت: یکی از دلایل ادامه حیات حزب حاکم ترکیه به مدت ۲۰ سال، وضعیت رقت بار اپوزیسیون این کشور بوده است. عملکرد حزب جمهوری خلق ترکیه نیز یکی از دلایل در قدرت ماندن حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه بوده است.

ارتباط حملات ترکیه اقلیم کردستان به احیای امپراتوری عثمانی

دکتر یونخردن درباره ارتباط حملات ترکیه در اقلیم کردستان عراق به تلاش اردوغان برای احیای امپراتوری عثمانی گفت: دلیل تلاش ترکیه برای تثبیت موقعیت و توسعه نفوذ خود به عنوان یک قدرت منطقه ای وجود تهدیداتی است که از همه جا موجودیت این کشور را به خطر انداخته است و لزوماً برای تحقق این نوستالژی گذشته نیست.

او افزود: ترکیه معتقد است که موقعیت نظامی قدرتمند برای ادامه حیات این کشور لازم است. استراتژی‌های تهاجمی این کشور نتیجه یک سندروم امنیتی است .

توانایی شخصیت های سیاسی در ترکیه برای حل مسئله کردها

دکتر یونخردن درباره توانايي برخی شخصیت‌های ترکیه مانند عبدالله اوجالان، رهبر پ.ک.ک و نیز برخی رهبران احزاب اپوزیسیون ترکیه برای حل مسئله کردها گفت: حل مسئله کردها کار یک شخص نیست بلکه نیازمند کار و تلاش عوامل سیاسی و اجتماعی است که قادرند چشم اندازهایی نو برای توسعه داشته باشند و اقدامات جدید انجام دهند که فراگیرتر باشد. همچنین بتوانند درک جدیدی از مفهوم شهروندی در ترکیه را توسعه دهند.

کد خبر 28935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha