مدیر کل بنیاد شهید، نصب المان «شهدای  ١٧ اسفند» پیرانشهر را وعده داد

سرویس آذربایجان غربی- بازتاب عدم توجه کافی مسئولان استانی و کشوری به حادثه بمباران هوایی 17 اسفندماه 1363 پیرانشهر در خبرگزاری کردپرس در چند سال اخیر باعث شد تا سرانجام مدیر کل بنیاد شهید استان آذربایجان غربی با همراهی این موضوع نسبت به نصب المان این حادثه و همچنین تلاش برای ثبت این روز در تقویم ملی کشور اقدام کند.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ مهدی فعال، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان آذربایجان غربی در مراسم گرامیداشت شهدای بمباران هوایی 17 اسفندماه سال 1363 شهرستان پیرانشهر که با حضور جمعی از مسئولان و شهروندان پیرانشهر برگزار شد، طی سخنانی گفت: همه ما وظیفه داریم ایثارگریهای مردم فداکار شهرستان پیرانشهر را جبران کنیم چرا که در این حادثه دلخراش زنان و کودکان بسیاری قربانی تجاوز وحشیانه رژیم بعث عراقی قرار گرفتند که توسط غرب و استکبار جهانی حمایت می شد.

او ادامه داد: همه مسئولین بویژه خود شهروندان وظیفه دارند تا این ایام را به عنوان روز مقاومت و ایثار در پیرانشهر زنده نگه دارند.

فعال در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گلایه های برخی از مسئولان و مردم پیرانشهر نسبت به کم توجهی مسئولان استانی و کشوری به چنین حادثه مهمی بیان کرد: بدون شک تمام توان خود را بهمراه مسئولان شهرستانی به کار خواهیم بست تا مطالبات شهروندان پیرانشهر از جمله نصب المان یادبود این حادثه و ثبت این روز در تقویم ملی کشور انجام شود.

او افزود: با توجه به موقعیت مرزی بودن استان آذربایجان غربی و نقش این استان در طول دوران دفاع مقدس و همچنین با توجه به اینکه نقاط مرزی این استان مقصد کاروان های راهیان نور از سراسر کشور است، بر خود وظیفه می دانیم که نسبت به نصب نمادهای ماندگار از جمله نماد مقاومت و ایثار مردم پیرانشهر در روز 17 اسفند ماه 1363 اقدام کنیم چرا که این نمادها حاوی پیام شجاعت و ایثارگری برای زائرینی است که شاید اطلاع چندانی از فداکاری های مردمان مناطق مرزی کشور در دوران دفاع مقدس در اختیار نداشته باشند لذا نباید از این موارد مهم غفلت کرد.

فعال با اشاره به اینکه بیش از 150 هزار نسخه و سند در حوزه شهداء و ایثارگران در کل کشور وجود دارد، گفت: کشور ما در حوزه ایثار و شهادت برای جامعه جهانی حرف های زیادی برای گفتن و عمل دارد و تمامی اسناد برجای مانده از دوران دفاع مقدس حرفهای نگفته ای با خود دارد که می توانند در جای خود بعنوان سند و هویت ملت ایران ارائه شوند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان آذربایجان غربی با تأکید بر این نکته که قدر شناسی از شهدا باید در اولویت کاری همه مسئولان باشد، گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده جمعیت ایثارگری و شهدای پیرانشهر حدود 6 هزار نفر است که باید قدردان همه آنها باشیم و تأکید می کنم که مسئولان برای سال های آتی باید با برنامه ریزی های بهتر و چشمگیرتر و باشکوهتر و حتی بصورت استانی و کشوری به استقبال این روز تاریخی بروند.

او ادامه داد: چرا که جایگاه و حفظ منزلت و شأن مقام خانواده های شهدای حادثه 17 اسفند 1363 پیرانشهر بسیار باارزشتر از چنین برنامه های روتینی است که هر سال در این شهرستان برگزار می شود.

فعال افزود: در حوزه گرامیداشت این ایام در پیرانشهر تلاش خواهیم کرد تا ضمن نصب المان یادبود برای شهدای هفدهم اسفندماه 1363 پیرانشهر این حادثه مهم را در تقویم ملی کشور به ثبت برسانیم که در صورت تحقق این موارد کمترین کاری شایسته ای خواهد بود که برای آنها انجام داده ایم.

در ادامه خضر کاک درویشی، فرماندار شهرستان پیرانشهر نیز این مراسم ضمن اظهار ناراحتی از کم کاری مسئولان شهرستان، استان و حتی کشوری در نحوه بازتاب حماسه آفرینی های مردم پیرانشهر در بمباران هوایی 17 اسفندماه سال 1363 طی سخنانی گفت: شهروندان مرزی پیرانشهر که در طول دوران عمر نظام، همواره نماد مقاومت و ایثار و فداکاری بوده اند متاسفانه در خصوص بازتاب حادثه تلخ بمباران هوایی 17 اسفندماه 63 مورد بی مهری و کم توجهی برخی از مسئولان شهرستان، استان و کشوری قرار گرفته اند.

او افزود: دلیل این ادعا نبود حتی یک المان یادبود ویژه این حادثه در سطح شهرستان پیرانشهر است که این امر در نوع خود یک بی مهری به شهروندان این شهر بویژه خانواده های معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان این حادثه تلخ است.

او ادامه داد: تمام تلاش خود را بکار خواهیم بست تا با همت و همکاری مسئولان ذیربط در شهرستان، استان و کشور نسبت به زنده نگه داشتن مقاومت مردم این شهر در سالهای آتی با بهره مندی از تمامی امکانات اقدامات شایسته تر و ارزنده تری برای خانواده های معظم شهدای این حادثه انجام دهیم.

کاک درویشی بیان کرد: بدون شک برگزاری یک مراسم دوساعته هرگز نمی تواند حق مطلب را در این خصوص ادا کند لذا از همه مسئولان، بویژه جامعه هنرمندان دعوت می کنیم تا با همکاری سایر نهادهای مربوطه در راستای تقویت جایگاه ارزشمند این روز برای سالهای آتی در شهرستان اقدام کنند، چرا که بدون اغراق باید گفت که عدم ثبت این حادثه در تقویم ملی و همچنین فقدان حتی یک المان ویژه یادبود این حادثه دلخراش در سطح شهرستان نشان از مظلوم واقع شدن شهدای بمباران هوایی اسفندماه پیرانشهر دارد.

به گزارش کردپرس، کم توجهی به حادثه بمباران هوایی هفدهم اسفندماه سال 1363 شهرستان پیرانشهر در سال های اخیر که طی آن 90 نفر از شهروندان پیرانشهری شهید و چندین نفر هم جانباز شدند، و بازتاب آن در خبرگزاری کردپرس باعث شد تا مسئولان شهرستانی و استانی در ویژه برنامه گرامیداشت این ایام که روز سه شنبه 17 اسفندماه سال جاری برگزار شد، ضمن تأیید این موضوع، با حساسیت بیشتری به مطالبه بحق مردم پیرانشهر بویژه خانواده های شهدا و جانبازان این حادثه توجه کرده و سعی کنند تا در ویژه برنامه های گرامیداشت این ایام در سال های آتی با برنامه ریزهای بهتری به استقبال گسترده و چشمگیرتری روز مقاومت و ایثار مردمان پیرانشهر بروند.

گزارش : عثمان حسن زاده

کد خبر 28780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha