گشتزنی‌های  روسیه در کوبانی به ضرر کُردها و به نفع ترکیه

سرویس سوریه- با وجود انجام نود گشت مشترک میان روسیه و ترکیه در کوبانی برای ایجاد ثبات در منطقه، این خود ترکیه و گروه‌های مسلح هستند که هراز چند گاهی مناطق مرزی کوبانی و عین‌عیسی را هدف قرار می‌دهند.

به گزارش کُردپرس، ساکنان حومه کوبانی در شمال سوریه معتقدند با وجود انجام ۹۰ گشت مشترک روسیه و ترکیه در روستاهایشان، تخلفات ترکیه و گروه‌های جهادی همچنان در این مناطق ادامه دارد و و این گشتزنی‌ها کمکی به حفظ امنیت و ثبات منطقه نکرده است، چرا که خود ترکیه مسبب وضع موجود است.

دوشنبه گذشته پلیس نظامی روسیه نودمین گشت مشترک با نیروهای ترکیه را در حومه شرقی کوبانی انجام داد. در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۹، مسکو و آنکارا اعلام کردند که در ازای خروج نیروهای SDF از مرز سوریه و ترکیه تا عمق ۳۰ کیلومتری، آتش بس حاصل شده است.

طرف‌های روسیه و ترکیه از نوامبر ۲۰۱۹ هر هفته یک گشت زنی مشترک را بین حومه شرقی و غربی کوبانی انجام داده‌اند.

"احمد حاج علی" ۶۲ ساله که از ساکنان حومه شرقی کوبانی است، به منابع کُردپرس می گوید، انجام گشت های مشترک با هدف کمک به ثبات منطقه بوده است، اما ثبات تا کنون رخ نداده و ترکیه هر از گاهی کوبانی را بمباران می کند.

وی افزود در نتیجه بمباران ترکیه مردم روستای ما زخمی می‌شوند و در چند مدت اخیر یک پسر چهار ساله در این بمباران‌ها پای خود را از دست داد.

هشتم دی ماه گذشته روستای "قره موغ" در ۲۰ کیلومتری شرق کوبانی توسط نیروهای ترکیه بمباران شد که منجر به زخمی شدن ۶ نفر از یک خانواده و قطع پای کودکی ۴ ساله‌ای به نام عبده حنیفی شد.

نقش روسیه بی فایده است

حاج علی گفت: گشت‌زنی‌هایی که در روستاهایشان انجام می‌شود بی‌فایده است و هیچ منفعتی برای روسیه ندارد، زیرا ترکیه کودکان، ساکنان روستاها، غیرنظامیان و همه مکان‌هایی را که می‌خواهد هدف قرار می‌دهد.

وی افزود: تاکنون حدود ۹۰ گشت در روستاهای کوبانی انجام شده است و گشت های مشترک هر ۱۵ روز از روستای آنها عبور می کنند.

"اسماعیل صبری" ۶۰ ساله از ساکنان حومه شرقی کوبانی به منابع کُردپرس می گوید، گشت زنی در ازای حفظ امنیت و ثبات منطقه پس از عملیات نظامی در گری‌سپی بود، اما اتفاقی که می افتد این است که تهاجمات با این گشت ها افزایش می یابند.

وی خاطرنشان کرد، ترکیه چندین بار غیرنظامیان را در روستای "حلنج" و حومه شهر کوبانی هدف قرار داده و همچنان به پرواز بر فراز منطقه ادامه می دهد و هرجایی را که اراده کند، هدف قرار می‌دهد.

در ژوئن ۲۰۲۰، هواپیمای بدون سرنشین ترکیه خانه‌ای را در روستای "حلنج" در حومه جنوب شرقی کوبانی بمباران کرد که منجر به کشته شدن چهار زن از جمله یک فعال فمینیست شد.

در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۱ بر اثر بمباران پهپاد ترکیه در روستای "ممیت" در ۴ کیلومتری جنوب شهر کوبانی یک غیرنظامی زخمی شد.

گسترش ترس و وحشت

"عثمان علی نعسان" 45 ساله، یکی از ساکنان حومه شرقی کوبانی است که به منبع کُردپرس می گوید، تجاوزات دولت ترکیه افزایش یافته است و هواپیماها و خودروهای نظامی ترکیه با وجود حضور روسیه و نیروهای دولتی سوریه در این منطقه، ترس و وحشت را در بین کودکان و مردم ایجاد می کنند.

وی می افزود: ورود نیروهای روسی و نیروهای دولتی به منطقه پس از توافقات نظامی و سیاسی برای ایجاد تغییرات در منطقه و ثبات صورت گرفت اما پهپادهای ترکیه به صورت روزانه در آسمان منطقه به پرواز درمی‌آیند و ترکیه از تجاوزات خود دست بر نمی دارد و دائما منطقه را تهدید می کند.

وی خاطرنشان کرد: ساکنان منطقه احساس امنیت نمی کنند، زیرا ترکیه در حال ایجاد هرج و مرج است تا ثبات ایجاد نشود. ورود نیروهای روسی و نیروهای دولتی به منطقه پس از خروج‌نیروهای SDF برای ایجاد ثبات بود، اما روسیه در برابر تجاوز ترکیه سکوت می‌کند.

چراغ سبز روسی

نعسان گفت، ترکیه بدون چراغ سبز روسیه یا آمریکا نمی تواند یک قدم در منطقه حرکت کند. او خواستار بسته شدن حریم هوایی این منطقه به روی هواپیماهای ترکیه است، زیرا پهپادهای ترکیه هر روز در آسمان شهر کوبانی و روستاهای مرزی حلنج، کوران، کلتپه و قره موغ به پرواز درمی‌آیند..

وی خاطرنشان کرد، نیروهای دولتی برای حفاظت از منطقه آمده‌اند، اما به تجاوزات ترکیه پاسخ نمی‌دهند و حتی یک گلوله از آنها به سمت ترکیه شلیک نشده است.

کد خبر 28119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha