درگیری ترکیه با پ.ک.ک، مقابله این گروه با سرکوب آنکارا و حمایت بغداد و اربیل از حاکمیت عراق به يک اندازه قابل درک است

سرویس جهان- دکتر ایروین وان وین درباره تقابلات میان ترکیه و پ.ک.ک در اقلیم کردستان و واکنش حزب دموکرات کردستان عراق و دولت مرکزی عراق به آن، به خبرگزاری کردپرس گفت: همانقدر که تقابل پ.ک.ک مقابل سرکوب ترکیه و یا تاکید حزب دموکرات کردستان عراق و بغداد بر یکپارچگی خاک عراق قابل درک است، باید درک کرد که ترکیه نیز می خواهد از خود در برابر حملات پ.ک.ک محافظت کند.

به گزارش کردپرس، حملات ترکیه علیه پ.ک.ک در داخل خاک عراق و اقلیم کردستان به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است. این مسئله خطر تقابلات داخلی میان گروههای کرد، بویژه میان حزب حاکم دموکرات کردستان عراق و پ.ک.ک را افزایش داده است. خبرگزاری کردپرس برای بررسی این مسئله و پیامدهای ادامه تقابل میان ترکیه و پ.ک.ک در خارج از خاک ترکیه، با دکتر آروین وان وین، پژوهشگر ارشد مسائل کردی در اندیشکده کلینگندال هلند مصاحبه کرده است.

علت حملات ترکیه به مناطق مختلف اقلیم کردستان و عراق

دکتر وان وین درباره علت تمرکز ترکیه بر حملات‌ علیه پ.ک.ک در خاک عراق به کردپرس گفت: حضور پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق علت اصلی حملات ترکیه به قندیل، مخمور، شنگال و حتی اطراف سلیمانیه است. ترکیه از سال ۲۰۱۵ که مذاکراتش با پ.ک.ک شکست خورد، نیروهای کرد سوریه در سوریه اهمیت پیدا کردند و حزب دموکراتیک خلق های ترکیه بخش عظیمی از رأی ها در ترکیه را از آن خود کرد، رویکردی تهاجمی و خصومت آمیز در مقابل پ.ک.ک و نیروهای وابسته به آن در ترکیه، عراق و سوریه در پیش گرفت.

او افزود: تفکر فعلی در آنکارا این است که می توان از طریق نظامی سازمان های شبه نظامی کردی مخالف ترکیه را بدون مطرح کردن یک راه حل سیاسی برای مسئله کردها در داخل این کشور شکست داد. چندین عملیات نظامی ترکیه در سوریه وجود چنین رویکردی را آشکار می کند و حملات نظامی این کشور در شمال عراق هم این فرضیه را ثابت می‌کند.

دکتر وان وین درباره استفاده روزافزون ترکیه از حملات هوایی و پهپادی علیه پ.ک.ک به جای عملیات زمینی گفت: ترکیه به عنوان یک متد جدید علیه نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک در شمال عراق، از انجام عملیات زمینی گسترده در این منطقه خودداری کرده و به جای آن، از ایجاد پایگاه دائمی نظامی در قلمرو عراق و عملیات هوایی برای حمله به این نیروها استفاده می‌کند. علاوه بر آن، این کشور در حال گسترش عملیات تداخل نظامی با نیروهای پ.ک.ک فراتر از کوههای قندیل به ویژه در شنگال، مخمور و سلیمانیه است. این حملات به عنوان بخشی از واکنش ترکیه به گسترش قلمرو پ.ک.ک محسوب می شود. نیروهای پ.ک.ک برای حمایت از ایزدی ها علیه داعش وارد شنگال شدند اما هرگز از آنجا بیرون نرفتند. ترکیه همچنین به دنبال عقب راندن پ.ک.ک به سمت قسمتهای جنوبی تر اقلیم کردستان عراق است.

حمله ترکیه به پ.ک.ک با حمایت حزب دموکرات کردستان

او درباره متهم شدن حزب دموکرات کردستان عراق به همراهی با ترکیه در مقابل پ.ک.ک گفت: از آنجایی که حزب دموکرات کردستان عراق استان‌های دهوک و اربیل در اقلیم کردستان عراق را تحت کنترل خود دارد عملیات نظامی ترکیه در این مناطق، حداقل، بدون اجازه منفعلانه حزب دموکرات ممکن نیست. حزب دموکرات کردستان عراق همچنین از لحاظ لجستیک، گردآوری اطلاعات و ایجاد پایگاه و بازرسی برای محدود کردن نیروهای پ.ک.ک تا حدی به نیروهای ترکیه کمک می کند اما حمایت فعالانه نیروهای پیشمرگ از نیروهای ترکیه علیه پ.ک.ک اقدامی بسیار نادر است. پژوهشگر ارشد موسسه کلینگندال هلند از عدم استقبال نیروهای کرد عراق و مردم این منطقه از مقابله‌ با پ.ک.ک خبر داد و گفت: مسئله بیشتر به دلیل کاهش محبوبیت رهبران حزب دموکرات کردستان عراق در این منطقه و نیز عدم استقبال از درگیری داخلی دیگری میان نیروهای کرد در منطقه است. به طور خلاصه باید گفت مردم منطقه از اقدام فعالانه حزب دموکرات کردستان عراق علیه پ.ک.ک یا همراهی آن با ترکیه استقبال نمی کنند.

ارتباط درگیری نیروهای کرد عراق و جوانان کرد سوریه با تنش‌های حزب دموکرات و پ.ک.ک

دکتر وان وین از افزایش پدیده های تاثیرگذار بر روابط میان گروههای کرد بویژه تقابلات میان حزب دموکرات کردستان عراق با پ.ک.ک و گروه های نزدیک به آن‌ در سوریه خبر داد و گفت: راستش را بخواهید نمی توان گفت که تنش های ماه های اخیر میان نیروهای کرد عراق و جوانان معترض کرد سوریه با تنش ها میان حزب دموکرات کردستان عراق و حزب کارگران کردستان ترکیه ارتباط ندارد. نارضایتی عمومی از حزب دمکرات کردستان عراق در اقلیم کردستان و حمایت حزب دموکرات از ترکیه در مقابل پ.ک.ک درحال برهمکنش و تاثیرگذاری بر بحران اقتصادی در این منطقه است. حقوق معلمان و کارمندان با وجود اینکه نخبه ها به گردآوری ثروت و سرکوب معترضان مشغول هستند همچنان پرداخت نشده است. اگر همچنان به پ.ک.ک به عنوان یک نهاد کردی تحت فشار ترکیه برای خروج از کوهستان ها و پرچمدار مطالبات کردی در مقابل منفعت طلبی حزب دموکرات کردستان عراق نگاه شود جدا کردن این نوع مسائل از هم سخت تر خواهد شد.

کارایی سلاح های پیشرفته نظامی ترکیه علیه پ.ک.ک

دکتر وان وین درباره کارایی کمپین نظامی ترکیه علیه پ.ک.ک گفت: از لحاظ تئوری می‌ شود گفت که می‌توان جنبش شورشی و گریلایی را با استفاده از عملیات گسترده نظامی و در صورتی که بدونه توجه به حقوق و زندگی انسان صورت بگیرد، در هم شکست. برای نمونه می توان به سرنوشت ببرهای تامیل در سریلانکا نگاه کرد. اما در مورد پ.ک.ک که پایگاه های آن در کشور دیگری به نام عراق قرار گرفته و با توجه به این حقیقت که نه بغداد و نه اربیل و سلیمانیه تمایلی برای مقابله جدی با پ.ک.ک نداشته و آن را تهدید جدی نمی نگارند، احتمال نابودی آن از اين طريق دور از ذهن است.

او در مورد موفقيت عملیات زمینی ترکیه علیه پ.ک.ک در قندیل به دلیل شرایط جغرافیایی خاص این منطق ابراز تردید کرد و افزود: علاوه بر آن، از نظر نظامی انجام موفقیت آمیز عملیات نظامی زمینی در کوهستانهای صعب العبور قندیل دشوار است. حملات هوایی و پهپادی تحرکات پ.ک.ک را محدود می‌کند و تلفاتی را نیز به همراه دارد اما فقط با عملیات زمینی واقعی میتوان پ.ک.ک را از این منطقه بیرون کرد. با این حال، به دلیل اینکه عملیات زمینی هم از نظر انسانی و هم اقتصادی گران تمام می شود، انجام آن از سوی ترکیه علیه پ.ک.ک ریسک پذیر است.

او هشدار داد در نهایت، تا زمانی که ترکیه به سرکوب کرد های خود و سیاستمداران و نمایندگان آنها بویژه علیه نمایندگان و سیاستمداران حزب دموکراتیک خلق ها ادامه دهد این اقدامات نظامی باعث پیوستن بیشتر کردهای ترکیه به پ.ک.ک میشود. به نظر می رسد چنین پویایی هایی در عراق و سوریه نیز وجود دارد اما دلایل آن متفاوت است. با همه این ها باید گفت عملیات نظامی آنکارا نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه را در موضع دفاعی قرار داده است.

آینده حضور پ.ک.ک در عراق

دکتر وان وین درباره ادامه حضور پ.ک.ک در عراق گفت: حقیقت این است که پ.ک.ک پناهگاه خود را در قندیل یافته است و نمیخواهد آنجا را ترک کند. چون جای دیگری برای رفتن ندارد. این هم درست است که پ.ک.ک در چند سال گذشته حضور خود را به شنگال و دیگر مناطق در سوریه گسترش داده است که این مسئله مایه نگرانی ترکیه و حزب دموکرات کردستان عراق و دیگران شده است. این مسئله می تواند واکنشهای پرتنش تر و خشونت آمیز تری را نسبت به گذشته برانگیزد.

پژوهشگر اندیشکده کلینگندال هلند دربارهدراهدپایان دادن به تقابل میان ترکیه و پ.ک.ک به کردپرس گفت: به نظر من تا زمانی که ترکیه نتواند خود را به عنوان کشوری چند قومیتی نشان دهد که در آن حقوق اقلیتها رعایت شود، اقلیتها نماینده سیاسی داشته و حقوق جمعی آنها رعایت شود، مسئله کردها همچنان وجود خواهد داشت و حتی اگر پ.ک.ک ی فعلی شکست بخورد یک پ.ک.ک دیگر ظهور خواهد کرد.

دکتر وین وان در پايان اظهار کرد نباید تصور کرد که انصراف آنکارا از عملیات نظامی همه مشکلات را حل خواهد کرد بلکه چنین اقداماتی بیشتر از عملیات نظامی در قندیل می تواند این گروه را تحت تاثیر قرار دهد. در همان حال، همانقدر که تقابل پ.ک.ک مقابل سرکوب ترکیه و یا تاکید حزب دموکرات کردستان عراق و بغداد بر یکپارچگی خاک عراق قابل درک است، باید درک کرد که ترکیه نیز می خواهد از خود در برابر حملات پ.ک.ک محافظت کند.

کد خبر 27824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha