هشدار مجدد نیروهای ائتلاف به کردها دربارۀ عواقب عدم انجام اصلاحات در نیروهای پیشمرگ

سرویس عراق و اقلیم کردستان- یک منبع آگاه در وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کردستان گفت که نیروهای ائتلاف نسبت به عدم انجام اصلاحات در یگان های 70 و 80 وابسته به حزب اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان در چارچوب وزارت پیشمرگه هشدار داده و اعلام کردەاند که اگر این دو یگان ادغام نشوند، حمایتهای خود را متوقف خواهند کرد.

به گزارش کردپرس، یک منبع آگاه وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کردستان که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با صدای آمریکا گفت: «آمریکا و نیروهای ائتلاف به دولت اقلیم کردستان هشدار داده‌اند که اگر تا سال 2026 یگانهای 70 و 80 پیشمرگه وابسته اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان در چارچوب وزارت پیشمرگه ادغام نشوند، حمایتهای نظامی و مالی خود را متوقف خواهند کرد».

در 21 ژوئن 2023، هیئتی از وزارت دفاع آمریکا به ریاست دانا استرول، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه، با مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم و برخی از فرماندهان پیشمرگه در اربیل دیدار کرد. وی سپس با قباد طالبانی معاون نخست وزیر نیز دیدار و درباره موانع پیش روی اصلاحات و ادغام نیروهای پیشمرگه گفتگو کرد.

این منبع همچنین افزود: «ائتلاف می گوید یگانهای 70 و 80 نیروهای حزبی هستند و آنها از نیروهای حزبی حمایت نمی کنند و این نیروها باید زیر نظر وزارت پیشمرگه قرار گیرند و مجدد سازماندهی شوند».

در سال 2018، نیروهای ائتلاف و وزارت پیشمرگه دولت اقلیم کردستان بر سر یک طرح 36 مادەای برای اصلاح و ادغام نیروهای پیشمرگه به توافق رسیدند و این شرط حمایت نظامی و مالی ائتلاف از این وزارتخانه شد.

تاکنون 21 تیپ از نیروهای 70 و 80 اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان در چارچوب وزارت پیشمرگه ادغام شدەاند که یک چهارم کل دو یگان وابسته به اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان است.

در جولای 2023، ژنرال متیو مارکفارلن، فرمانده نیروهای ائتلاف در عراق و سوریه، با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان دیدار کرد. بر اساس بیانیه وقت ریاست اقلیم کردستان، هر دو طرف اذعان داشتەاند که روند اصلاحات، ادغام و اتحاد نیروهای پیشمرگه آنطور که باید پیش نمی رود و بر ادامه تلاش ها برای عبور از موانع و انجام اصلاحات در پیشمرگه تاکید کردند.

جبار یاور، دبیر سابق وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان به صدای آمریکا گفت که نیروهای ائتلاف بارها خواستار انجام اصلاحات و ادغام نیروهای پیشمرگه از ریاست اقلیم، دولت و وزارت پیشمرگه شدەاند و نسبت به توقف حمایتهای خود درصورت عدم ادغام نیروها هشدار داده‌اند.

شایان ذکر است آمریکا پیش از این حدود 20 میلیون دلار در ماه برای حقوق تیپ های مشترک وزارت پیشمرگه هزینه می کرد، اما اکنون این مبلغ را کاهش داده است، مبلغ مذکور علاوه بر آموزش، تعلیم و تداوم حمایتهای نظامی آمریکا برای این تیپ های مشترک است.

کد خبر 2770972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha