رئیس اقلیم کردستان در کنفرانس خبری تهران: رهبر انقلاب ایران حامی کُرد، اقلیم کردستان و عراق است/ سفر به ایران آغاز فصل جدیدی از روابط است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نچیروان بارزانی در یک کنفرانس خبری در تهران گفت که سفر به ایران آغاز فصل جدیدی از روابط اقلیم کردستان عراق با ایران است و هیئت آنها از سوی مقامات ارشد ایران به خوبی مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

به گزارش کردپرس، نچیروان بارزانی روز سه شنبه ٢٠٢٤/٥/٧ در یک کنفرانس خبری در تهران گفت: «سفر ما به  ایران خوب بود، بر این باوریم کە این سفر آغاز فصل جدیدی در روابط اقلیم کردستان و ایران است، متشکریم که مورد استقبال رهبر جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور قرار گرفتەایم، جلسات در مجموع به خوبی پیش رفت، از آنها تشکر می کنیم».

او در این کنفرانس خبری با بیان اینکه برای ما در اقلیم کردستان، رابطه با جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است، گفت: رابطه اقلیم کردستان با ایران یک رابطه تاریخی است. مشترکات زیادی ما را به هم پیوند می دهد. در تاریخ و پس از پیروزی جمهوری اسلامی ایران و تا به الآن، ما چیزهای مهم زیادی داریم که ما را در اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران پیوند می دهد. ما نیز از همه همکاری ها و حمایت های آنها که همواره حامی ما در شرایط سخت بوده اند، تشکر کردیم.

وی افزود: البته در این راه مشکلاتی وجود دارد نه اینکه مشکلی وجود نداشته باشد. اما آنچه که من می بینم و برای ما مهم است این است که باید برای حل این مشکلات تلاش کنیم. ما در سفر خود به جمهوری اسلامی ایران اراده بسیار جدی برای حل مسائل فی مابین می بینیم. بی تردید اقلیم کردستان خواهان بهترین روابط با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همسایه بسیار مهم و به عنوان همسایەای است که در روزهای سخت همواره یاری رسان اقلیم کردستان بوده است.

بارزانی گفت: من احساس می کنم در جمهوری اسلامی ایران و در اقلیم کردستان یک اراده جدی برای از میان برداشتن چیزهایی که موجب ایجاد اخلال در این روابط است، وجود دارد.

رییس اقلیم کردستان عراق گفت: اقلیم کردستان می خواهد به عنوان یک عامل ثبات و امنیت در منطقه باقی بماند. این سیاست تغییرناپذیر اقلیم کردستان عراق است و به این سیاست خود ادامه خواهد داد.

انتخابات اقلیم موضوع بحث در این سفر نبود

بارزانی در پاسخ به سوالی با این مضمون که  شما خود تاریخ انتخابات پارلمانی کردستان را تعیین کردەاید، آیا این انتخابات برگزار می شود یا خیر؟ گفت: اجازه دهید ابتدا شما را روشن کنم، ما به هیچ وجه از انتخابات اقلیم کردستان به عنوان محور گفتگوهایمان در نشست های خود در هیچ کجا بحث نکردەایم، تنها شاید این سوال را پرسیده باشند که "انتخابات اقلیم کردستان چه زمانی برگزار می شود؟" این مسئله از این بیشتر موضوع گفتگوهای ما نبوده است،

وی افزود: ما تاریخ انتخابات را اعلام کردەایم و تا به این لحظه تاریخ آن را تغییر ندادەایم، اما مهم این است که برگزاری انتخابات ضرورت دارد... مگر علت برگزاری انتخابات چیست؟ انتخابات با هدف همکاری مشترک در راستای خدمت به همه شهروندان اقلیم کردستان برگزار می شود و همه احزاب باید در مورد آن به توافق برسند و یک انتخابات باعث تفرقه بیشتر در اقلیم کردستان نشود، این مسئولیت من به عنوان رئیس اقلیم کردستان نیست که از هیچ کدام از احزاب حمایت کنم. وظیفه من به عنوان رئیس اقلیم کردستان، حفظ منافع اقلیم کردستان است و منافع اقلیم کردستان برای من بر نظرات و مواضع احزاب اولویت دارد، بنده به طور قطع اقداماتی را در راستای منافع اقلیم کردستان انجام خواهم داد که منجر به ایجاد تفرقه بیشتر در اقلیم کردستان نشود، احزاب هر مصلحت یا موضعی داشته باشند، حق خوشان است، اما وظیفه من به عنوان رئیس اقلیم کردستان، حفظ منافع اقلیم کردستان است. من تاریخ انتخابات را تغییر نداده‌ام، اما ترجیح میدهم انتخاباتی برگزار شود که همه بر سر آن اتفاق نظر داشته باشند و هیچ‌ حزبی خود را بازنده یا برنده نداند، در مقابل یکدیگر قرار نگیرند و نگویند که ما این کار را کردیم و شما آن کار را کردید. این گونه بیانات درست نیست و خلاف مصلحت شهروندان اقلیم کردستان خواهد بود.

 فصل دیگری از روابط را آغاز کردەایم

رئیس اقلیم کردستان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا هیچ گفتگویی برای جلوگیری از درگیر شدن مجدد اربیل در اوضاع خاورمیانه و مورد حمله قرار نگرفتن دوباره آن انجام شده است؟ تهران چه نقشی در حل اختلافات اربیل و بغداد ایفا خواهد کرد؟ افزود:  سفر ما و  هیئتی که به تهران آمده‌ایم و همچنین سطح دیدارهایمان در تهران، همه حاکی از آن است که فصل جدیدی از روابط را آغاز کرده‌ایم، هر دو طرف باید بسیار با دقت بر آن نظارت داشته باشیم، از آن محافظت کنیم و هر مشکلی در این بین باید از طریق گفتگو و درک متقابل قبل از بروز مشکلات حل شود.

وی افزود: این سفر به خودی خود یک سفر یک شبه نبود، ما به لطف سودانی، نخست وزیر عراق که واقعاً در این امر به ما کمک کرده است، چندین جلسه طولانی به صورت مخفیانه برگزار کردیم تا به این نتیجه رسیدیم که باید در تهران این دیدارها را داشته باشیم.

نقش جمهوری اسلامی ایران طبق آنچه در اینجا از مقامات جمهوری اسلامی شنیده ایم این است که می خواهند دو طرف را به توافق ترغیب کنند و همچنین دو طرف را برای حل و فصل مسائل ترغیب کنند، ما این را از همه مقامات اقلیم کردستان دیدیم، آنها به عنوان دوست هر دو طرف می خواهند اختلافات بین اقلیم کردستان و بغداد رفع شود و ما به عنوان دوست مشترک از آنها خواستیم که به ما در حل این مشکلات کمک کنند.

رهبری انقلاب ایران حامی کُرد و اقلیم کردستان و عراق است

او در پاسخ به اینکه در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی ایران به چه موضوعاتی پرداختید؟ گفت: باعث افتخار من بود که با رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار داشتم، دیدار بسیار خوبی بود و واضح بود که ایشان حامی کُرد، اقلیم کردستان و عراق هستند و از حل و فصل همه مسائل از طریق صلح و گفتگو حمایت می کنند، از این بیشتر نمیتوانم وارد جزئیات شوم که چه صحبت هایی داشتیم.

از رییس جمهور ایران برای سفر به اقلیم کردستان دعوت کردم

او در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهور ایران اواخر این ماه به عراق سفر خواهد کرد، آیا به اقلیم کردستان هم خواهد آمد؟ امروز دیدم که روزنامه ها با شور و شوق بسیار خبر سفر شما به ایران را پوشش دادەاند، تیتر یکی از خبرها که نوشته بود "سفیر صلح اقلیم کردستان در تهران است"، بسیار برایم جالب بود، نظر شما در مورد این تیتر چیست؟ گفت:   بله، صحبت هایی درباره سفر ایشان به بغداد شده است. در همین راستا من به عنوان رئیس اقلیم کردستان از ایشان خواستم در جریان سفر خود به بغداد به اقلیم کردستان هم بیایند، از ایشان رسما دعوت کردم امیدوارم که دعوت من را بپذیرد. فکر می‌کنم دعوتم را جدی گرفتند و این بر عهده آنهاست که خودشان بنشینند و با توجه به زمان و مکان آن را ارزیابی کنند، اما گویا نظرشان در این باره مثبت بود.

وی افزود: من این تیتر را ندیده ام، اما نقش اقلیم کردستان به طور کلی نقشی صلح آمیز و باثبات در منطقه است و همانطور که در ابتدای سخنانم اشاره کردم، جمهوری اسلامی ایران کشور بسیار مهمی برای ما است و توسعه روابط دوجانبه با ایران چه به عنوان عراق و چه به عنوان اقلیم کردستان، از اولویت های ماست.

اقلیم کردستان نمی تواند و نباید به منبع تهدید همسایگان خود تبدیل شود

خبرنگاری از نچیروان بارزانی پرسید: در این مدت که از بیرون به واکنش ها نگاه می کردیم، ‌می دیدیم که همه آنها به ویژه از ایران واکنش هایی مثبت هستند، اما شنیدەها حاکی از آن است که ایران نسبت به حملات یا اقداماتی که علیه ایران درحال انجام است، ابراز نگرانی کرده است، برای مثال به اسرائیل اشاره شده است، در دیدارهای خود با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران تا چه اندازه درباره این نگرانی ها صحبت کردەاید؟ آیا توافق یا تضمینی برای جلوگیری از حملات مجدد به اقلیم کردستان صورت گرفته است؟

او در پاسخ به سئوال گفت: بخشی از گفتگوهای دیدار ما در همین زمینه بوده است، شما به خوبی می دانید که ما با عراق یک کمیته امنیتی داریم، نماینده اقلیم کردستان در این دیدار، آقای ریبر احمد وزیر داخلی است که ایشان هم همراه هیئت ما در دیدارها شرکت کرده است، چیزی که من در تمام دیدارهایم شنیدەام این است که از وزیر کشورمان به خاطر نقشش در پیشبرد مسئله امنیتی تشکر کردەاند.

وی افزود: اقلیم کردستان نمی تواند و نباید به منبع تهدید همسایگان خود تبدیل شود، باز هم می خواهم بگویم که ایران همسایه مهم ماست، نباید یک حزب مسلح با هر نام و عنوانی در اقلیم کردستان، از اقلیم کردستان وارد خاک ایران شود، عملیات نظامی انجام دهد و سپس به اقلیم کردستان بازگردد، کدام کشور این را می پذیرد؟ طبق کدام قانون بین المللی این امر قابل قبول است؟

بارزانی گفت: اقلیم کردستان به عنوان یک همسایه در این اصل، چه در مورد ترکیه، چه ایران و سوریه، به این معناست که این اصل یک اصل کاملاً صحیح در روابط دوجانبه با کشورها است، اقلیم کردستان به آن متعهد است و در این زمینه و درخصوص بسیاری از نگرانی های ایران در زمینه مسائل امنیتی اقدامات بسیار و خوبی صورت گرفته است، همانطور که گفتم چندین بار هم از وزیر داخلی ما تشکر کرده‌اند، بله، هنوز جای کار دارد، اما مهم این است که ما احساس کنیم برای حل کامل این مشکل در مسیر درستی قرار گرفتەایم، ما امیدواریم که آن احزاب نیز وضعیت اقلیم کردستان را درک کنند که لطف کردەاند و همین کار را کردەاند، امیدواریم که بیشتر درک کنند و به مرحلەای برسیم که این موضوعات دیگر از محورهای گفتگوی دیدار اقلیم کردستان و ایران نباشد.

سوال دیگری با این مضمون پرسیده شد که  همان طور که اشاره کردید، فصل جدیدی در اربیل و تهران آغاز می شود، در گذشته نگرانی های اربیل به طور کلی نسبت به تهران و نگرانی های تهران در قبال اربیل چه بودند؟ این فصل جدید برای وضعیت امنیتی، سیاسی و اقتصادی در اقلیم کردستان چە چیز را به همراه خواهد داشت؟ به ویژه در اجرای توافقات اربیل و بغداد؟ بارزانی در پاسخ به این سوال گفت:  مسائل و دست های بسیاری درکار بوده که باعث نگرانی شده است، اما به نظر من از همه مهم تر این بود که نشست ها و دیدار ها کمتر شده است، معتقدم هر مشکلی به هر نحوی که باشد، اگر نشست ها و دیدار هایی ترتیب داده شود و یک مکانیسم شکل گرفته باشد، که اکنون من بر سر این مکانیسم با تهران به توافق رسیده‌ایم و می دانیم که چه مکانیسمی باید در پیش بگیریم، اگر با مشکلی مواجه شدیم از آن پیشگیری کنیم نه اینکه ان را نادیده بگیریم، اکنون من نمی‌خواهم وارد جزئیات و چگونگی این مکانیسم شوم، اما ما بر سر اصل این مکانیسم به توافق رسیده‌ایم و (بله آن را روی کاغذ هم خواهیم آورد)، درمورد آن به توافق رسیدەایم و ما به عنوان اقلیم کردستان آن را اجرا خواهیم کرد، این امر مطمئناً بر تجارت و آسایش مردم در اقلیم کردستان و همچنین بر آمد و رفت شهروندان اقلیم به ایران و شهروندان ایران به اقلیم کردستان تأثیر خواهد گذاشت که بسیار برای ما حائز اهمیت است.در دیدار هایی که امروز و دیروز که در تهران داشتیم، از اقلیم کردستان و شهروندان اقلیم کردستان برای استقبال زیبای آنها از زائران کربلا تشکر کردند، در هر کشوری چنین رفت آمدهایی صورت بگیرد، اقتصادش روبه پیشرفت خواهد رفت، مردم خاطر جمع می‌شوند و مراودات تجاری افزایش می‌یابد، اینها همه در راستای منافع طرفین است و به نفع ما  و اقلیم کردستان خواهد بود.

او افزود: این یک آغاز جدید خواهد بود؛ به توافق تازەای خواهیم رسید و برای آنکه کارها رو به بهبود روند، مکانیسم جدیدی در پیش خواهیم گرفت تا هرگز شاهد این نباشم که روزی از روزها مشکل جدیدی میان ما ایجاد شود. خارج از موضوع سفر به ایران، درخصوص اجرای توافق میان اقلیم کردستان و بغداد، مدتی پیش در بغداد بودم و با نخست وزیر و رئیس دادگاه فدرال دیدار داشتم، در این خصوص نیز احساس می‌کنیم که مسائل رو به حل و فصل پیش می‌رود. دولت اقلیم کردستان موظف شده و باید به آن عمل کند، دولت اقلیم تا حد زیادی به آن عمل کرده است، انتظار می‌رود به آنچه به بغداد مربوط می‌شود هم عمل شود، آنچه به عنوان یک هدف مهم است، این است که نباید حقوق حقوق بگیران اقلیم کردستان دیگر تیتر خبر ها باشد، این هدف ما است و نباید تکرار شود، در نشست سه جانبه ای که بنده با نخست وزیر و رئیس دادگاه فدرال داشتم، بر سر این اصل به توافق رسیدیم. مشکلات و اختلافاتی بین عراق و اقلیم کردستان وجود دارد که نباید حقوق کارمندان اقلیم کردستان را با آنها مخلوط کرد که بر این امر هم تأکید شد،  رئیس دادگاه فدرال نیز در نشست خود که من هم درآنجا حاضر شدم، بر این مهم تأکید داشت و بی گمان به سمت حل شدن مشکلات می‌رویم.

بارزانی در پاسخ به این سئوال  آیا مورد دیگری که سرلوحه تمام مطالبات اقلیم باشد، مطرح شده است و  آیا در زمینه های اقتصادی و فرهنگی هیچ تصمیم برای همکاری های بیشتر گرفته شده است؟ گفت:  در مورد سوال اول بله ما هم مطالبات خود را داشتیم، اما این در کمیته امنیتی که نماینده اقلیم کردستان مسئولت آن را عهده دار است و زیر داخلی اقلیم کردستان است، ما هم بسیار با صراحت مسائلی را که برای اقلیم کردستان جای نگرانی دارد را مطرح کردیم، اما در چاچوب مکانیزمی که به آن اشاره کردم، در مورد آن بحث خواهیم کرد.

او افزود: در رابطه با مسائل فرهنگی نیز بگذارید فعلا این مشکلات را حل و فصل کنیم، سپس حتما به آنها خواهیم پرداخت، آنچه در حال حاضر برای ما اولویت است، رفع مشکلات و نگرانی هایی است که اکنون وجود دارد، ما امیدوار به حل و فصل شدن این مشکلات هستیم، به عنوان دو همسایه بسیار نزدیک به هم، در همه زمینه ها از جمله فرهنگی، تحصیلات عالی و زمینه های مختلف دیگر به روابط خوبی دست خواهیم یافت. 

کد خبر 2770258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha