پیامدهای منطقه ای تقابل ترکیه با کردها

سرویس جهان- گروه بین المللی بحران هشدار داده است ادامه تقابل ترکیه با گروههای کرد باعث ایجاد بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه و حتی تحت تاثیر قرار گرفتن روابط این کشور با ناتو می شود.

به گزارش کردپرس، گروه بین المللی بحران در تازه ترین گزارش خود درباره گروههای تروریستی و تقابلات نظامی، به بررسی وضعیت درگیری ترکیه با گروههای کرد از جمله حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه موسوم به یگان های مدافع خلق یا YPG و نیروهای دموکراتیک سوریه نیز پرداخته است.

این اندیشکده که تقابلات و درگیری های نظامی در سطح جهان را رصد می کند، از کاهش قابل ملاحظه درگیری نظامی ترکیه با پ.ک.ک در داخل این کشور خبر داده است اما سطح درگیری ترکیه با گروههای کرد در عراق و سوریه را گسترده توصیف کرده است.

 گروه بین المللی بحران هشدار داده است تقابل گسترده ترکیه با گروههای کرد بویژه در سوریه باعث تشدید بی ثباتی در سوریه و خاورمیانه شده و این خطر نیز وجود دارد که این درگیریها روابط ترکیه با ناتو را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

از نظر این اندیشکده، گروههای کرد مانند پ.ک.ک نمی تواند تهدید مستقیمی علیه کشورهای غربی تلقی شود.

این اندیشکده هشدار داده است ادامه تقابل گسترده ترکیه با گروههای کرد می تواند باعث تجدید قوای برخی گروههای تروریستی مانند داعش شود زیرا ترکیه گروههای کرد درگیر مستقیم جنگ با داعش مانند نیروهای کرد سوریه را به طور مرتب هدف حملات نظامی گسترده قرار می دهد.

به باور تهیه کنندگان گزارش سالانه گروه بین المللی بحران، تقابل ترکیه با گروههای کرد سرچشمه بخش بزرگی از بی ثباتی منطقه ای محسوب می شود. همچنین تاکید شده که نه پ.ک.ک توانایی نابودی قدرت نظامی ترکیه را دارد و نه ترکیه نیز قادر است به طور کامل این گروه را از بین ببرد.

در مورد روابط برخی گروههای کرد مانند نیروهای کرد سوریه با آمریکا نیز آمده است: آمریکا از فشارهای دیپلماتیک برای جلوگیری از نابودی نیروهای کرد سوریه توسط ترکیه استفاده می کند اما به خاطر حفظ این نیرو، با ترکیه به عنوان متحد عضو ناتوی خود وارد جنگ نخواهد شد.

کد خبر 2767397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha