احیای حقوق عامه از وظایف دستگاه قضایی است

رئیس کل دادگستری کردستان با اشاره به اینکه اقدامات دستگاه قضا برای اجرای عدالت به دو حوزه فردی و عمومی بر می گردد، گفت: عدالت در تمام شئون جامعه باید جریان داشته باشد، بر همین اساس احیای حقوق عامه از وظایف دستگاه قضایی است.

به گزارش کرد پرس، حجت الاسلام سیدحسین حسینی در نخستین همایش استانی اندیشه های قضایی مقام معظم رهبری که در سنندج برگزار شد، گفت: پژوهش و تحلیل حقوق عامه امری بسیار ضروری است که تا قبل از تدوین سند تحول، تمرکزی بر آن وجود نداشت، اما اکنون بسیار مهم و قابل بحث است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات دستگاه قضا برای اجرای عدالت به دو حوزه فردی و عمومی برمی گردد، اظهار کرد: عدالت در تمام شئون جامعه باید جریان داشته باشد، بر همین اساس احیای حقوق عامه از وظایف دستگاه قضایی است.

رئیس کل دادگستری کردستان با اشاره به اینکه حقوق عامه مصادیق زیادی دارد و بسیار گسترده است، افزود: امور بانکی، حوزه سلامت، فناوری، ایمنی، معادن و امور صنفی، آسیب های اجتماعی، مقابله با فساد، بهبود کسب و کار، حفظ کرامت انسانی و ... از جمله مصادیق حقوق عامه است.

حجت الاسلام حسینی پرداختن به فرآیند احیای حقوق عامه را امری ضروری دانست و ادامه داد: ظرفیت های اصلی کردستان در سه محور مرز، معدن و کشاورزی است که دستگاه قضایی استان با ورود به این حوزه ها تلاش کرده مسائل این ظرفیت ها را حل کند.

وی یادآور شد: در حوزه قاچاق سازمان یافته و اراضی ملی، تغییرات کاربری اراضی، راه آهن، جاده ها، اعتبارات و تالاب زریوار نیز اقدامات بسیار مهمی در استان توسط دستگاه قضایی انجام شده است. با اقدامات دستگاه قضایی در کردستان، بسیاری از ذهنیت های ناصحیح درباره این استان اصلاح شده است، اما باید مبارزه با فساد ادامه یابد.

نقض قانون و ضعف در حوزه اجرایی از مهمترین عوامل زمین خواری است

دادستان عمومی و انقلاب سنندج نیز در این همایش نقض قانون، ضعف در حوزه اجرایی، نظارت و جلب مشارکت را از مهمترین عوامل زمین خواری عنوان کرد و بیان کرد: زمین خواری و تجاوز و تصرف اراضی ملی از مهمترین دغدغه های حقوقی مقام معظم رهبری است.

محمد جباری با بیان اینکه امروز زمین خواری و تصرف اراضی ملی به صورت عمدی و غیرعمدی بسیار چشمگیر بوده و غفلت در این حوزه قابل مشاهده است، گفت: ضعف قانون از مهمترین عوامل این دگردیسی است و نقض قانون، ضعف در حوزه اجرایی، نظارت و جلب مشارکت همگانی از مهمترین عوامل تعدی به زمین خواری است.

وی با بیان اینکه در اندیشه های مقام معظم رهبری در حوزه زمین خواری، سه راهبرد کلان و ۶ راهکار اجرایی قابل استفاده است، اظهار کرد: توسعه مفهوم دایره بزهکاری در حوزه زمین خواری توسط مقام معظم رهبری با استناد به آیات شریفه قرآن کریم، اشاره حدود ۲۰۰ بار به بحث زمین خواری و جلوگیری از کوچک انگاری و قبح زدایی زمین خواری سه راهبرد اصلی هستند.

دادستان عمومی و انقلاب سنندج پیشگیری را مسأله اصلی در راهکارهای مقام معظم رهبری برای مبارز با فساد و جرم ارزیابی کرد و افزود: توسعه دولت الکترونیک، تأکید بر شفاف سازی ارگان ها در حوزه تغییر کاربری اراضی، دستور بر عوامل ترک فعل، تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست ملی زیست محیطی داشتن پروژه ها و استفاده از ظرفیت مردمی در مبارزه با زمین خواری راهکارهای مهم مقام معظم رهبری در این حوزه است.

کد خبر 2765877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha