پیروزی «متهمین به خیانت» و شکست «مدعیان خدمت» در انتخابات شوراهای استانی کرکوک/ محمد هادیفر

سرویس عراق و اقلیم کردستان- افزایش آرای اتحادیۀ میهنی کردستان در انتخابات شورای استانی کرکوک و دیالی و عملکرد رضایت بخش این حزب نشان داد که طرح «ادعای خیانت» تأثیری در واقعیت امر و خدمت واقعی به شهروندان کرد عراق ندارد بلکه خدمتگزاری واقعی نزد مردم اعتبار دارد نه ادعای خدمتگزاری.

کردپرس

حزب دمکرات کردستان عراق از واقعه اکتبر 2017 همواره اتحادیه میهنی کردستان را متهم به واگذاری کرکوک به دولت مرکزی عراق کرده وخائن به ملت کرد نام میبرند. و در اعتراض به این اقدام اتحادیه میهنی درانتخابات  مجلس نمایندگان عراق (2018)  شرکت نکرد.بنابراین اتحادیه میهنی در آن انتخابات شش کرسی  از12 کرسی استان کرکوک را از آن خود کرد. حزب دمکرات کردستان از مواضع خود عدول کرد و در انتخابات مجلس نمایندگان عرا ق  (2021)  شرکت کرد در این انتخابات اتحادیه میهنی سه کرسی و حزب دمکرات دو کرسی ونسل  نو یک کرسی را بدست اوردند. با این رویکرد مشخص شد که کردهای کرکوک به اتحادیه میهنی پشت نکردند و متهم کردن اتحادیه میهنی به خیانت، در وفاداری مردم کرکوک به این حزب تاثیری نداشته است. در انتخابات اخیر  شوراهای استانی  کرکوک  نیز با وجود اوج گیری گفتمان خائن و خادم و ورود تمام قد حزب دمکرات کردستان به صحنه انتخابات در کرکوک،  حزب اتحادیه میهنی پنج کرسی از 15 کرسی  عمومی شورای استان کرکوک  را بخود اختصاص داد و دو کرسی نصیب حزب دمکرات در این استان گردید ولی نسل نوبا توجه به ادعای اپوزسیونی اش نتوانست یک کرسی خود را در  کرکوک حفظ کند و اثبات گردید که قدرت رقابت این حزب نوپدید در خارج از مناطق کردستانی تحلیل رفته است وباید در انتظار انتخابات سال آتی نشست که آیا این حزب میتواند خود را بازسازی کند یا خیر؟

علیرغم فضای سنگین دو انتخابات گذشته پس از اکتبر 2017 بر انتخابات اخیر و تشدید ادبیات خائن و خادم،‌ مردم کرکوک همچنان برای سومین بار متوالی اتحادیه میهنی را پذیرفتند. این رویکرد جدید را میتوان با زبان آماری چنین تفسیرنمود؛

  • 155048رأی کُردهای استان کرکوک به اتحادیه میهنی(  64.7% آراءکُردهای کرکوک(
  • 52065رأی کُردهای استان کرکوک به حزب دمکرات کردستان( 21.7% آراء کُردهای کرکوک(

155048  رأی کُردهای استان کرکوک به اتحادیه میهنی معادل  64.7 درصد  آراء کُردها   و  52065 رأی به حزب دمکرات کردستان معادل  21.7درصد  آراء کُردهای کرکوک را توانستند بدست بیاورند با این آمار، چند مورد مشخص  شد:

 ـ اتحادیه میهنی 3برابر حزب دمکرات کردستان در کُردهای کرکوک نفوذ دارد.

 ـ  دو سوم کُردهای استان کرکوک به اتحادیه میهنی، رأی دادند که مسعود بارزانی در توصیف آنان گفت؛  " با همکاری دستی خیانتکار و ناپاک توطئە بزرگی علیە ملت کورد طرح ریزی شدە بود،" و.... "ما هر احتمالی را پیش بینی کردە بودیم، اما هرگز انتظار نداشتیم دستی از داخل کردها اینگونە از پشت به کردستان خنجر بزند."   همچنین مسرور بارزانی رئیس فعلی دولت اقلیم کردستان می گوید:‌" توطئه ١٦ اکتبر ٢٠١٧، بزرگترین خیانتی بود کە در حق ملتی مظلوم انجام شد، اما رخسار حقیقی خائنان را آشکار ساخت و وطن‌فروشان را از خادمان میهن جدا کرد."

 حال با ملاحظه آرای انتخابات اخیر مشخص شد که یک پنجم کُردهای استان کرکوک  به "خادمان میهن" رأی دادند و درکمال تعجب و برخلاف همان تفسیر خائنی و خادمی کُردهای استان کرکوک  حزب  «خیانت‌کاران  ناپاک» و «وطن فروشان» کُردی با دو سوم آرای  کُردهای  این استان به پیروزی رسیده اند

با توجه به نتیجه آرای این دوره از انتخابات مشخص شد که حزب دمکرات کردستان در استان کرکوک هم درمیزان آراء وهم از نظر سیاسی شکست خورده است و در برابر یک انتخاب «تلخ » قرار گرفته است؛

1- اگر با اتحادیه میهنی در شورای استانی کرکوک ائتلاف نماید  و بر تصدی استانداری کرکوک توسط کاندیدای اتحادیه میهنی توافق نماید :

الف- با «خیانت‌کاران  ناپاک» و «وطن فروشان» کُردی  در استان کرکوک  ائتلاف کرده است

ب-  پس از 6سال (2017-2023) پذیرفتن یک استاندار عرب در کرکوک و مقاومت ومانع تراشی در برابر استاندار شدن نماینده اتحادیه میهنی، سرانجام ناگزیر است تا با رأی وهمکاری خود،‌ اتحادیه میهنی را براستان کرکوک حاکم نماید.

2- اگر با اتحادیه میهنی در شورای استانی کرکوک ائتلاف نکند وعربها وترکمانان اکثریت شورای استان  واستانداری کرکوک را بدست آورند ، که در این  صورت  آراء وپیروزی  کُردها در استان کرکوک به قدرت سیاسی تبدیل نخواهد شد و مصداق جدید برای «خیانت کُردی» بروز خواهد کرد. و این همان داستان پارادوکسی است که درانتخاب هرحالتی از آن ،حزب دمکرات کردستان عراق "بازنده مدعی" و اتحادیه میهنی "برنده بی ادعا " خواهد شد.

این دست آورد سیاسی برای اتحادیه میهنی را میتوان به خزانه اعتبارات مرحوم جلال طالبانی در کرکوک منتصب کرد که همه مرغوبین و مغضوبین درون اتحادیه میهنی درخلق آن سهیم بودند.

این انتخابات را میتوان مقدمه ای برای چشم انداز وضعیت انتخابات آتی مجلس ملی عراق دانست که در اواسط سال آتی میلادی در عراق برگزارمیشود و قطعا رقابت درون اقلیمی بمراتب سنگین تر و چه بسا شگفتی سازتر از انتخابات فعلی باشد.

این انتخابات شگفتی دیگری نیز داشت و تنها کرسی کردها در استان دیالی به حزب اتحادیه میهنی تعلق گرفت که توسط  اوس ابراهیم المهدوی عرب تبار بدست آمد آرای او با دوازده هزار اختلاف، از صباح کریم سرلیست اتحادیه میهنی پیشی گرفت. او ضمن اینکه  خود را شاگرد مکتب مام جلال دانسته این رای آوری را مرهون خدمات خود به مردم خانقین در دوران شهرداری در این شهر میداند. بنابراین ملاک خدمتگزاری ، بدونِ تعلقات قومیتی را میتوان در این کرسی معنا دار تفسیر نمود.

با ملاحظه رای متوالی کرکوکی ها به مسببین 16 اکتبر و رویکرد معنا دار کردهای دیالی به این انتخابات، میتوان گفت فصل نوینی در تعاملات و معادلات سیاسی عراق بوقوع پیوسته است که به مرور راه بغداد به کردستان دوطرفه میگردد ودست اندازهای «توهم خیانت » تاثیری بر آن ندارد واتفاقاً «خدمت واقعی به مردم» رأی آور است نه «ادعای خدمت به مردم».      

کد خبر 2764739

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha