معاون رهبر حزب اصلاحات ترکمانی: اهداف سیاسی در پشت پرده حذف کرسی اقلیتها نهفته است

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ معاون رئیس حزب اصلاحات ترکمانی اعلام کرد در پشت پرده حذف کرسی اقلیتها اهداف سیاسی نهفته است.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری شارپرس، مونا قهوه‌چی معاون رهبر حزب اصلاحات ترکمانی در مصاحبه با صدای آمریکا با انتقاد از تلاشهای انجام گرفته به رهبری حزب اتحادیه میهنی در خصوص تغییر شیوه انتخابات اقلیم کردستان افزود: در پشت پرده حذف کرسی اقلیتها اهداف سیاسی وجود دارد.

وی همچنین گفت: چرا ما بر ابقای کرسی اقلیتها اصرار داریم؟ چون ما اکنون که خود در پارلمان حضور داریم و دارای نماینده هستیم در حال سلب حقوق ما از طریق قانون هستند زمانی که نماینده نداشته باشیم به ما خواهند گفت که از اربیل هم خارج شوید جای شما اینجا نیست در اقلیم کردستان هم نباید بمانید؛ بروید و در کشورهای دیگر سکونت کنید.

از مجموع کرسی‌های پارلمانی کردستان ۱۱ کرسی به عنوان کرسی اقلیتها برای ترکمن‌ها و کلدان، سریان، آشور و ارمنی ها تعیین شده است.

حزب  اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر و چندین حزب دیگر ادعا می‌کنند که حزب دمکرات کردستان هژمونی خود را بر احزاب این اقلیتها تحمیل کرده است بنابراین این احزاب در استانهای اربیل و دهوک حضور دارند و در گذشته همیشه در راستای تامین منافع حزب دمکرات در پارلمان رای داده‌اند، اما حزب دمکرات کردستان این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید اتحادیه میهنی کردستان می‌خواهد از این طریق توازن قوا را به نفع خود تغییر دهد.

در ماه مه سال جاری زیاد جبار رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در دوره پنجم پارلمان کردستان شکایتی را بر علیه قانون انتخابات اقلیم کردستان نزد دادگاه فدرال مطرح کرد.

دادگاه در این خصوص چندین نشست را برگزار کرد اما تصمیم گیری درباره این پرونده را به تعویق انداخت.

به گزارش جدول برنامه جلسات دادگاه فدرال قرار است در تاریخ ۲۰۲۳/۱۲/۲۷ نشست دادگاه برای بررسی این شکایت برگزار گردد.

کد خبر 2764338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha