درآمد ماهیانه 25 میلیون دلاری ترکیه از صادرات نفت اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس گزارش موسسه انرژی وود مکنزی، درآمد ماهانه ترکیه از تعرفه صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق خط لوله این کشور 25 میلیون دلار است که از آن می توان برای تسویه جریمه ترکیه به عراق استفاده کرد.

به گزارش کردپرس، موسسه تحلیل داده انرژی وود مکنزی، در گزارشی از احتمال از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از طریق خاک ترکیه در اوایل ژانویه 2024 خبر داد.

البته این موسسه تاکید کرده است مسئله از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان موارد فنی و سیاسی را در بر می گیرد که به نظر می رسد مشکلات فنی خط لوله ترکیه حل شده و این کشور برای ازسرگیری صادارت نفت اقلیم کردستان آماده شده است.

 وود مکنزی یادآوری کرده است که اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان با اختلافات جدی روبرو هستند و از طرفی دیگر، دولت ترکیه بابت حکم دیوان داوری بین المللی باید حدود 1.5 میلیارد دلار به دولت عراق بپردازد.

این موسسه با اشاره به این که تعرفه ماهانه عبور نفت اقلیم کردستان از خاک ترکیه بر اساس اصلاحیه 2010 حدود 25 میلیون دلار است، نوشت: می توان از این منبع درآمدی برای تسویه جریمه ترکیه به بغداد و افزودن آن به منابع درآمدی عراق برای رفع اختلافات مالی با اقلیم کردستان استفاده کرد.

این موسسه زیان ناشی از توقف صادرات نفت اقلیم کردستان برای حکومت اقلیم کردستان در حدود 9 ماه گذشته را 7 میلیارد دلار برآورد کرده است.

کد خبر 2763749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha