رئیس جمهور: نگاه فرهنگی باید بر کردستان حاکم باشد/دانشگاه اتاق فکر دولت است

رئیس جمهور گفت: در کردستان فرهنگی باید نگاه فرهنگی حاکم باشد؛ تعریف ما از کردستان همان تعریف رهبری یعنی کردستان فرهنگی است و باید در این راستا تلاش های جدی صورت گیرد.

به گزارش کرد پرس، سیدابراهیم رئیسی در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی استان کردستان در سنندج، با بیان اینکه همه باید برای حفظ هویت فرهنگی استان تلاش کنند، گفت: در حوزه اقتصادی هم در کردستان زمینه های خوبی داریم اقتصاد فرهنگی، اقتصاد روستا، اقتصاد صنایع دستی، مرز برای استان کردستان یک فرصت تلقی می شود باید نهایت استفاده را از مرز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همه باید برای حفظ هویت فرهنگی استان تلاش کنند، اظهار کرد: در حوزه اقتصادی هم در کردستان زمینه های خوبی داریم اقتصاد فرهنگی، اقتصاد روستا، اقتصاد صنایع دستی، مرز برای استان کردستان یک فرصت تلقی می شود باید نهایت استفاده را از مرز داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: اگر استفاده درست از مرز صورت بگیرد برای خود کشور و همسایه ها قطعا فرصت ارزشمندی است؛ سیاست ما ارتباط با کشورهای همسایه، همسو و کشورهای اسلامی است، باید تلاش شود بتوانیم از ظرفیت های هم استفاده کنیم و تبادل ظرفیت ها را داشته باشیم و کردستان این ظرفیت را برای تبادل ظرفیت ها دارد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح تاریخ و تمدن و جلوه های ناب فرهنگی کردستان، ادامه داد: با وجود تلاش بدخواهان و معاندان برای امنیتی نشان دادن کردستان، زمینه کار، تلاش و فعالیت در این استان مهیا و فراهم است و همان گونه که رهبری معظم انقلاب به حق نامگذاری فرمودند، کردستان واقعا استان فرهنگی ایران است.

وی یادآور شد: کردستان، استانی با پیشینه تمدنی و شاخص های قابل توجه فرهنگ و مدنیت است و شاخص های علم و ادب و فرهنگ و هنر مردم کرد در تاریخ تمدن جایگاه کاملا برجسته دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن در حمله و تهاجم و شبیخون به همه فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها می خواهد داشته های اعتقادی یک ملت جلوه نداشته باشد، از مدیران کردستان خواست تا در تصمیم های مدیریتی، هویت این مرز و بوم حفظ شود چرا که سرمایه ای است که مردم را در برابر هجوم دشمن حفظ می کند.

رئیسی با تاکید بر اینکه حفظ هویت اسلامی و ملی در برابر هجوم فرهنگی بسیار مهم است، بیان کرد: باید نگاه فرهنگی بر کردستان فرهنگی حاکم باشد، چرا که این استان بر خلاف خواست دشمنان یک استان فرهنگی است و نیاز است که اهالی علم و فرهنگ و ادب کردستان برای حفاظت از این هویت تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای افراد تحصیل کرده و دارای مدارج علمی زمینه کار فراهم شود، گفت: دانشگاه ها باید براساس نیاز کشور دانشجو بپذیرند و این جزء سیاست های اصلی نظام آموزشی است تا بتوان بعد از تحصیلات بلافاصله جذب بازار شوند و در کنار آن حلال مسائل کشور در کنار دولت باشند.

رئیس جمهور اظهار کرد: ما دانشگاه ها را اتاق فکر دولت می دانیم و باید نظام حل مسائل کشور را دانشگاه های ما در دست بگیرند و در کنار بازار و کشاورزی و صنعت باشند.

رئیسی افزود: ما باید در حوزه های مختلف مانند معدن، کشاورزی، صنعت، بازار و ... ارزش افزوده ایجاد کنیم و این کار نیاز به همفکری و همراهی دارد که بهره گیری از توان دانشگاه ها می تواند این نیاز را برآورده کند.

وی ادامه داد: سیاست همسایگی جمهوری اسلامی به ویژه با کشورهای اسلامی تنها در حوزه سیاست نیست، بلکه حوزه اقتصادی هم جلوه ای از آن است و دولت توسعه ارتباط با کشورهای اسلامی و همسو را دنبال می کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع مهم برای کردستان برداشت گام های تحولی است، یادآور شد: در کشاورزی کردستان کارهایی مانند تحول و آبرسانی زیرسطحی دارد انجام می شود تا افزایش محصول داشته باشیم به ویژه در زمینه تولید محصولاتی که در تولید کالای اساسی برای کشور نقش دارد و به حفظ استقلال کشور کمک و از واردات بی نیاز می کند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر ایجاد بازار دائمی برای عرضه محصولات صنایع دستی بانوان کارآفرین استان و ارائه تسهیلات به کارآفرینان این بخش تأکید کرد و بیان کرد: حمایت از صنایع دستی استان کردستان از مسائل اولویت دار دولت و از جمله وظایف همه بخش ها و دستگاه های اجرایی است.

وی به موضوع ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل کرده استان کردستان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه دانشگاه ها موظفند براساس نیاز کشور و مبتنی بر نیازسنجی بازار کار، دانشجو جذب کنند، گفت: ما دانشگاه را از آن جهت اتاق فکر دولت نامیده ایم که نظام مسائل کشور را احصا و برای آن راهکار ارائه کند و علم را در کنار کشاورزی و صنعت بیاورد.

رئیس جمهور در همین راستا و با تأکید بر ضرورت انجام یک اقدام ویژه برای اشتغال جوانان تحصیل کرده کردستانی، دستور داد کارگروهی متشکل از معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار راهکارهای رفع مشکل بیکاری نیروهای تحصیلکرده این استان را بررسی و در این زمینه راهکار ارائه دهند.

رئیسی در ادامه با اشاره به بهره برداری از کلان طرح های آب رسانی در استان کردستان به همت وزارت نیرو، افزود: همه این طرح ها برای جبران کمبود آب در استان با مدیریت منابع آبی صورت گرفته و اثبات می کند مدیریت خوب می تواند بسیاری از کمبودها را جبران کند.

وی با اشاره به افتتاح ۱۰ طرح مهم وزارت نیرو در کردستان، اظهار کرد: تنها کاری که دولت انجام داد اجرای مدیریت آبی بود تا مشکلی در زمینه آب آشامیدنی و صنعت و کشاورزی مشکلی ایجاد نشود.

رئیس جمهور بر استفاده از بارش ها و بهره برداری درست از آن تاکید کرد و ادامه داد: دولت سیزدهم به دنبال مدیریت انرژی و نیرو است که با فکر و اندیشه و برنامه ریزی بهترین استفاده در حوزه های مختلف انجام شود.

رئیسی با تاکید و یادآوری اینکه، بنای دولت گذر از کنار چاله ها بدون چاره اندیشی نیست، یادآور شد: طرح های نیمه تمام، چالشی است که دولت به آن بی توجه نیست و نگاه درست را این می داند که باید مساله را شناخت و آن را از پیش پای مردم برداشت.

وی بیان کرد: نهضت تکمیل طرح های نیمه تمام، بستری اساسی است تا به پایان برسد و اینکه گفته شود این طرح به نام کدام دولت تمام شود، مهم نیست و مهم این است که مردم بهره آن طرح را مانند راه آهن همدان – سنندج ببینند.

رئیس جمهور گرفتاری دولت ها به حاشیه ها را باعث عقب افتادن از خدمت به مردم عنوان کرد و گفت: داشتن اخلاص و نگاه به راهکارهای حل مشکلات مردم، چیزی است که اگر دنبال شود، مردم هم آن را خوب می فهمند.

رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور گسترده مردم سنندج در میدان آزادی آن را حاصل نگاه مردم این خطه به خون شهدا، انقلاب اسلامی و پاسداری از ارزش ها دانست و به مدیران کردستان اظهار کرد: تلاش مجاهدانه و خستگی ناپذیر کارها را پیش می برد چرا که دانایی و توانایی وجود دارد و با ضمیمه آن به هم اتفاقات بزرگی رقم می خورد.

وی افزود: منطقه آزاد بانه و مریوان، نباید به منطقه واردات تبدیل شود، بلکه باید منطقه تولید و صادرات شود و واردات هم مختص مواد اولیه و تجهیزات و ماشین آلات باشد، البته قطعا داد و ستدهایی هم صورت می گیرد و طبیعی است که زمینه انتفاع مردم هم فراهم شود.

رئیس جمهور ادامه داد: ساماندهی کولبری و داد و ستد و کار تجاری در مناطق مرزی باید در جهت سامان تبادلات مرزی باشد و در کنار منتفع شدن مردم نباید مرکز واردات شود.

رئیسی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان از دانشگاه های مهم کشور است که معلم تربیت می کند و آنها هم نسل آینده را پرورش می دهند، یادآور شد: باید با تنظیم گری به دنبال استفاده بهینه از نیرو و امکانات و افزایش بهره وری بود.

وی به فعالیت ۱۰۱ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه های کشور اشاره کرد و بیان کرد: این افراد از افتخارات ایران اسلامی است که سرمایه بزرگ علمی و ارزشمند برای کشورمان هستند که مسائل را به کمک آنها می شود حل کرد.

رئیس جمهور گفت: در کشور قوانین بسیاری از جمله قانون فضای کسب و کار رفع موانع تولید، اقتصاد مقاومتی، رشد حوزه های علم و فناوری و قوانین دیگر دارمی ولی مهم اجرای این قوانین با حساسیت ویژه است تا فضای کسب و کار برای متقاضیان تسهیل شود.

رئیسی با بیان اینکه بروکراسی که همه را خسته کرده است، اظهار کرد: گاهی پیچیدگی های اداری یک کارآفرین را آنچنان خسته می کند که از کار خود پشیمان می شود و تلاش همه دست اندرکاران باید این باشد تا مانع زدایی لازم از پیش روی فعال اقتصادی و تجاری و کارآفرین انجام گیرد.

وی افزود: ضمن اینکه کار را دقیق دیده و احترام نظر کارشناسی را حفظ کرد، نباید گرفتار یک نقطه شد و کار ظریف مدیران در این راستا، پیشبرد کار است.

رئیس جمهور ادامه داد: مدیران با روحیه جهادی، شجاعت و شهامت در انجام کارها، دست و دلشان نلرزد و کارهای خود را به فلان نظر شورای مرکزی تهران گره نزنند و کار را با تشخیص انجام دهند.

رئیسی به اهمیت نظارت در شناخت کاستی ها و شفاف سازی اشاره کرد و آنها را لازم دانست و یادآور شد: معتقدیم که نظارت کمک بزرگی به کشورمی کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با یادآوری اینکه، رشد تولید و مهار تورم را نه از طریق رکود بلکه از مسیر رشد تولید باید دنبال کرد، بیان کرد: مهار تورم با رکود امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور کسری بودجه و رشد نقدینگی را عامل تورم دانست و گفت: اگر نقدینگی به سمت تولید هدایت شود رشد تولید و مهار تورم را در بر دارد و از آنجایی که مهار تورم از طریق رشد تولید شعار دولت است و باید فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در این زمینه فعالیت کنند.

رئیسی به نرخ بالای تورم در کردستان اشاره کرد و افزود: بر اساس آنچه که اعلام شده، نرخ پایین تولید در استان و تحمیل هزینه حمل و نقل واردات عامل این مساله است که باید بررسی شود و به صورت مصداقی نیز در دولت دنبال می شود.

رئیس جمهور درباره خواسته ای که در این نشست درباره تله کابین سنندج عنوان شد، بیان کرد: اگر این امکان در رشد گردشگری لازم است بررسی و از سرمایه گذار حمایت شود تا بهره برداری درست از مواهب گردشگری کردستان محقق شود.

رئیسی درباره حضور شرکت های بزرگ سرمایه گذار در کردستان نیز گفت: این موضوع نیازمند تلاش مدیران استان است تا افزایش سرمایه گذاری و بهره وری برای رشد اقتصادی را دنبال کنند.

وی به مدیران اجرایی دستور داد تا بخش خصوصی را تقویت کنند تا کار مردم به دست خود مردم بیفتد و ادامه داد: باید ستاد بخش خصوصی را فعال کرد و به مردم میدان داد تا اقتصاد تعاونی فعال شکل بگیرد و گره گشایی کند.

کد خبر 2762792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha