اعلام آمادگی ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

سرویس جهان- وزیر انرژی ترکیه در ابوظبی اعلام کرد خط لوله نفت ترکیه برای انتقال نفت اقلیم کردستان و عراق آماده است.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، آلپ ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی ترکیه در ابوظبی اعلام کرد این هفته خط لوله نفت ترکیه برای انتقال نفت از عراق به بازارهای جهانی آماده بهره برداری خواهد بود. ترکیه قبلا گفته بود این خط لوله بر اثر زلزله زمستان گذشته آسیب دیده است.

وزیر انرژی ترکیه با اشاره به صادرات روزانه نیم میلیون بشکه نفت خام اقلیم کردستان به بازارهای جهانی از طریق این خط لوله افزود: بعد از عملیاتی شدن این خط لوله در هفته جاری، این خط لوله قادر به انتقال روزانه نیم میلیون بشکه نفت خام از عراق به بازارهای جهانی خواهد بود.

اقلیم کردستان عراق در چند سال گذشته روزانه حدود 500000 بشکه نفت خام از طریق این خط لوله روانه بازارهای جهانی کرده است اما ترکیه ماه مارس گذشته، بعد از محکوم شدن به صادرات غیرقانونی نفت خام اقلیم کردستان توسط بغداد در دیوان داوری بین المللی در پاریس، صادارت نفت اقلیم کردستان را متوقف کرد. مقامات اقلیم کردستان توقف صادارت نفت خام این منطقه را بالغ بر 5 میلیارد دلار تخمین زده اند.

 بر اساس برخی گزارشها ترکیه در ازای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان خواستار بخشودگی جریمه 1.5 میلیون دلاری این کشور به عراق و یا پرداخت آن از سوی دولت اقلیم کردستان شده بود.

کد خبر 2761486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha