انگلستان کشتار جمعی ایزدیها  به دست نیروهای داعش را نسل کشی تلقی کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ وزارت امورخارجه انگلستان با اننتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دولت بریتانیا روز سه شنبه رسما تایید کرد که نیروهای داعش در سال ۲۰۱۴ مرتکب عمل نسل کشی علیه ایزدیها شده است.

به گزارش کردپرس به نقل از صدای آمریکا، در این بیانیه همچنین آمده است تاکنون انگلستان چهار پدیده نسل کشی را تایید کرده است که شامل هولوکاست، رواندا، سربرنیتسا، و اعمال نسل کشی در کمبوجیا هستند.

وزارت امور خارجه انگلستان همچنین اعلام کرد یاد روز نه سالگی این عمل وحشیانه در پیش است که داعش بر علیه اقلیتهای ایزدی در عراق انجام داد.

ایزدیها از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ در شنگال با کشتار جمعی و ازدواجهای اجباری و تجاوزات متعدد جنسی به دست نیروهای داعش مواجه شدند.

طارق احمد وزیر انگلیس در آسیای جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد ۹ سال پیش ایزدیهای دچار زیانهای بیشماری از سوی نیروهای داعش شدند که تا کنون تاثیرات آنها باقی مانده است.

وی اشاره کرد برقراری عدالت و مسئولیت پذیری برای کسانیکه زندگی آنها نابود شده است بسیار مهم است.

این تایید رسمی بعد از صدور حکم دادگاه فدرال آلمان اتفاق افتاده است که نیروهای مسلح داعش را به عمل نسل کشی متهم کرد.

این حکم در سال ۲۰۲۱ صادر شد و در ماه ژانویه سال جاری این حکم تایید و نهایی شد و پس از آن دادگاه درخواست تجدیدنظر را نیز در خصوص این اتهام رد کرد.

مجلس عوام و مجلس اعیان پارلمان بریتانیا در سال ۲۰۱۶ با اکثریت ارا محکومیت برخورد داعش با ایزدیها و مسیحیان عراق را تصویب کرد این امر مقدمات تعیین نسل کشی از سوی پارلمان بریتانیا بود.

وزارت امور خارجه در آن زمان نپذیرفت که این اقدام را نسل کشی تلقی کنند این امر به واسطه در نظر گرفتن سیاستی تاریخی است که در راستای باوری حرکت می‌کند که نسل کشی را باید دادگاههای تایید کنند نه دولت

کد خبر 2759042

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha