پرواز مرغ ١٢٠ هزار تومانی از سفره مردم/ دولت قدرت کنترل قیمت را ندارد

سرویس آذربایجان غربی- عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: واردات مرغ مقطعی است و دولت و تنظیم بازار جهاد کشاورزی با این شیوه مدیریتی و عدم حمایت از تولید داخلی، نمی‌توانند قیمت مرغ را کنترل کنند و این منبع پروتئینی هم از سفره مردم در حال حذف شدن است.

جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار کردپرس در خصوص افزایش قیمت مرغ به کیلوی ١٢٠ هزار تومان گفت: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی راهکاری برای کنترل قیمت مرغ ندارد و راهکارهای آنها با واردات مرغ مقطعی بوده و تاکنون نتوانسته پاسخگوی مناسبی برای افزایش قیمت این کالای اساسی در داخل کشور باشد.

او با اشاره به عدم حمایت دولت از تولید داخلی افزود: متاسفانه بر خلاف شعار سال، دولت اقدامی برای حمایت از تولید کنندگان ندارد، رویکردی واردات محور در پیش گرفته است و در برهه‌هایی که با افزایش قیمت مرغ روبرو هستیم دولت سعی می‌کند این کمبود را از طریق واردات جبران کند که همین مورد نیز هزینه دیگری را به کشور تحمیل می‌کند.

 محمودزاده بیان کرد: قطعاً زمانی این راهکار نیز به بن بست خواهد خورد چرا که علاوه بر تحمیل هزینه اضافی به دولت، سایر کشورهای تولید کننده نیز این میزان تولید را برای صادر کردن به ایران در اختیار ندارند لذا این راهکار نمی تواند در دراز مدت ادامه داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر ما بر تولید داخلی تاکید داشته باشیم می‌توانیم علاوه بر تامین نیاز داخل تا ۳۰ درصد تولید مرغ را نیز به خارج از کشور صادر کنیم اما در وضعیت کنونی نه تنها خبری از صادرات نیست بلکه با کمبود این کالای اساسی هم در کشور روبرو هستیم.

او ادامه داد: مشکل اینجاست که دولت به موقع نهاده‌های دامی را در اختیار مرغداران قرار نمی‌دهد لذا مرغداران مجبورند برای حفظ تولیدات خود به بازار سیاه روی بیاورند و با قیمتی بالاتر نسبت به تهیه نهاده‌های دامی اقدام کنند همین وضعیت سبب می‌شود قیمت تمام شده مرغ برای مرغداران بالاتر از قیمت تضمینی اعلام شده از سوی دولت باشد و به افزایش قیمت این کالای اساسی در بازار منجر شود.

 محمودزاده گفت: دولت در تامین نهاده‌های دامی تولیدکنندگان با ارز نیمایی از طریق سامانه وزارت جهاد کشاورزی، حدوداً ٣ ماه تاخیر دارد و این بازه زمانی می‌تواند برای تولید کننده‌ها دردسرساز باشد. اگر به فرض یک مرغداری دارای ۲۰ هزار قطعه مرغ باشد، باید حدود ۳ میلیارد تومان برای تامین نهاده‌های دامی و جوجه یک روزه نقدینگی کنار بگذارد.

او افزود: این پروسه سبب شده بیش از ۵۰ درصد مرغداری‌ها در کشور به تعطیلی کشیده شوند و تولید به شدت کاهش پیدا کرده است، چرا که هزینه‌های تولید یک کیلو مرغ برای تولید کننده‌ها به بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به کاهش شدید تولید مرغ در کشور گفت: در حال حاضر تراز عرضه و تقاضا به هم خورده و گرانی و افزایش قیمت شکل گرفته است، اما در مقابل راهکار دولت در مقابل این گرانی واردات مرغ است که به نظر می‌رسد بیشتر مرغ منجمد باشد هرچند دولت اعلام کرده که بخشی از این واردات به مرغ گرم اختصاص پیدا می‌کند اما با توجه به افزایش دما و گرمای کنونی احتمال اینکه مرغ گرم وارد کشور شود بسیار کم است.

محمودزاده با بیان اینکه روند واردات مرغ مقطعی است و تا ابد دولت نمی‌تواند این راهکار را ادامه دهد، تاکید کرد: با این شیوه مدیریتی و عدم حمایت از تولید داخلی، دولت و تنظیم بازار جهاد وزارت جهاد کشاورزی نمی‌توانند قیمت مرغ را کنترل کند.

او تصریح کرد: اگر دولت به موقع اقدام نکند و نهاده‌های دامی را در زمان مشخص شده در اختیار تولید کنندگان قرار ندهد روند کاهش تولید و به طبع آن افزایش قیمت این کالای اساسی ادامه خواهد داشت.

 محمودزاده با اشاره به افزایش قیمت سایر کالاهای اساسی نیز گفت: در حال حاضر گوشت قرمز هر کیلو ۵۰۰ هزار تومان و ماهی نیز به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و در این وضعیت، مرغ که تنها منبع تامین پروتئین گوشتی برای مردم بود نیز از سفره مردم حذف می‌شود.

نماینده مجلس اظهار کرد:  اقشار آسیب پذیر با مشکلات فراوانی جهت تامین پروتئین مورد نیاز خود روبرو خواهند شد و این مسئله سبب می‌شود که جامعه با سوء تغذیه و بیماری‌های مختلفی روبرو شود و دولت باید این مسئله را با هزینه گذاری در بخش بهداشت و درمان جبران کند/.

کد خبر 2758703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha