دلایل مخالفت آنکارا  با از سرگیری صادرات نفت عراق از طریق بندر جیهان ترکیه از زبان یک کارشناس اقتصادی عراقی

سرویس عراق و اقلیم کردستان- یک کارشناس اقتصادی عراقی دلایل مخالفت آنکارا با از سرگیری صادرات نفت عراق از طریق بندر جیهان ترکیه را اعلام کرد.

به گزارش کردپرس، نبیل المرسومی در گفتگو با رادیو «المربد» بابیان اینکه گفتگوهای سه جانبه عراق و ترکیه با حضور هیاتی ازاقلیم کردستان درخصوص از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان و کرکوک از طریق خط لوله نفت عراق-ترکیه به بندر جیهان با شکست مواجه شده است، گفت: دلایل مخالفت آنکارا با از سرگیری صادرات نفت عراق از طریق بندر جیهان ترکیه به شرح زیراست:

1-عراق از پرداخت هزینه نقل و انتقال نفت از طریق خط لوله نفت عراق-ترکیه  از هنگام توقف روند پمپاژ نفت از 25 مارس گذشته تاکنون،  خودداری کرده است، زیرا این وفقه باتصمیم عراق صورت نگرفته، بلکه یک تصمیم مستقل بین المللی است.

2- مطالبات ترکیه در خصوص میزان مبالغی است که عراق بایدبرای صادرات نفت عراق از طریق بندر جیهان ترکیه بپردازد.

3-ترکیه از عراق خواسته است تا از شکایت مربوط به پرداخت غرامت در بازه زمانی 2018 تا 2022 صرف‌نظر کند، تا اجازه دهد صادرات نفت عراق از طریق بندر جیهان از سرگرفته شود که عراق این مسئله را به اتخاذ تصمیم سیاسی، مربوط دانسته  است.

المرسومی توضیح داد که ترکیه روی این نکته حساب کرده است که عراق برای جبران کسری بودجه 2023 که ماهانه نزدیک به یک میلیارد دلار است، به مبالغی بالغ بر نزدیک به یک میلیارد دلار نیاز دارد، زیرا توقف صادرات نفت عراق نیز سالانه نزدیک به دومیلیارد دلار زیان برای ترکیه، خسارت درپی دارد.

وزارت نفت عراق یا دفتر نخست وزیری این کشور تاکنون جزئیات بیشتری از نشست سه جانبه عراق، ترکیه و اقلیم کردستان منتشر نکرده است.

کد خبر 2757627

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha