ادامه بحث ها بر سر تصمیم آمریکا برای فروش جنگنده های F-16 به ترکیه 

سرویس ترکیه - یک مقام دولت آمریکا از عدم تغییر موضع بایدن درباره فروش جنگنده های F-16 به ترکیه خبر داد و آن را منوط به تصمیم کنگره دانست.

به گزارش کردپرس، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در سخنانی درباره درباره مذاکرات جاری بین دو عضو متحد ناتو، از عدم تغییر تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در زمینه فروش جنگنده های F-16 به ترکیه خبر داد.

در ماه های گذشته جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده با نشان دادن چراغ سبز به فروش جنگنده های F-16 به ترکیه گفته بود که نظر او نسبت به این پروژه مثبت است اما کنگره آمریکا نیز باید با این امر موافقت کند.

کربی روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین در پاسخ به سوالات خبرنگاران در بر روی عدم  تغییر موضع بایدن درباره فروش جنگنده های F-16  به ترکیه تاکید کرد. 

کربی با بیا این که از تصمیم مقامات کنگره در این زمینه بی اطلاع است، گفت: من فقط می توانم از طرف رئیس جمهور بایدن در این زمینه صحبت کنم و هیچ چیزی در اراده او برای پیشرفت با F-16 تغییر نکرده است.

پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز بر اهمیت دریافت جنگنده های F-16 از سوی ترکیه در جهت نیل به اهداف ائتلاف ناتو و اعضای آن تاکید کرده بود. 

گفته می شود، برخی از اعضای کنگره با فروش جنگنده های F-16  به ترکیه مخالفت کرده و تصویب آن را منوط به تصویب عضویت سوئد و فنلاند در ناتو دانسته اند. با این حال ترکیه بارها گفته است که درخواست خرید جنگنده های F-16  ربطی به پیشنهادات سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو ندارد.

بنا بر گزارش دیروز دیلی صباح، اگرچه ترکیه عضویت فنلاند در ناتو را تایید کرده است، اما همچنان منتظر است تا سوئد به یادداشت سه جانبه ای که ژوئن گذشته در مادرید برای رسیدگی به نگرانی های امنیتی آنکارا امضا شد، پایبند باشد.

لازم به ذکر است که فروش تسلیحات آمریکایی به ترکیه پس از آن بحث بر انگیز شد که آنکارا سامانه های موشکی دفاعی S-400 ساخت روسیه را خریداری کرد. این قرارداد باعث تحریم های ایالات متحده و حذف ترکیه از پروژه نسل بعدی جت های جنگنده F-35 شد. پروژه ای که ترکیه یکی از اعضای اصلی آن به شمار می رفت.

ترکیه همچنین در نظر دارد در کنار پیگیری خرید جنگنده از آمریکا، به تولید و ارتقای نسل پنجم جنگنده های KAAN بپردازد. 

کد خبر 2756154

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha