نادیده گرفتن تفاوت ها در سیاست گذاری موجب شکست هایی در ارتباطات اقتصادی شده است

رئیس دانشگاه کردستان گفت: قراردادها و موافقت نامه و سیاست گذاری ها بر اساس تفاوت های حاکم بر کشورها صورت نگرفته و همین باعث ایجاد شکست هایی در ارتباطات بین المللی به ویژه در حوزه اقتصادی شده است.

به گزارش کرد پرس، حامد قادرزاده در مراسم افتتاحیه همایش ملی جامعه شناسی مرز که در دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت: یکی از دغدغه های هر فرد، جامعه، گروه و هر کشوری، ایجاد یک شرایط مناسب و زندگی با رفاه و آرامش برای همگان است و بر این اساس قوانین و آیین نامه های اقتصادی، جامعه شناسی، سیاسی و ... تدوین می شود.

وی افزود: در دهه ۶۰ میلادی بیشتر تاکیدات بر رشد اقتصادی بود و هنوز هم در جامعه ما بیشتر مردم دغدغه معیشت دارند، گرچه اهمیت معیشت انکار نشدنی است اما تنها عامل برای ایجاد توسعه پایدار هم نیست.

رئیس دانشگاه کردستان اظهار کرد: توجه به مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی هم در طی دهه های ۷۰ و ۸۰ در دنیا پررنگ شد که امروز تحت عنوان توسعه پایدار به آن توجه داریم.

قادرزاده با اشاره به اینکه در سال ۱۹۴۸ در دنیا بحث شکل گیری موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت مطرح شد، ادامه داد: این موافقت نامه به منظور بهره گیری از اصل مسلم و اجتناب ناپذیر مزیت نسبی در دنیا شکل گرفت اما متاسفانه بسیاری از موافقت نامه ها، تشکل ها و اتحادیه ها به دلیل ایجاد فرصت برای برخی از جوامع بیش از جوامع دیگر، با نیرنگ همراه شده است.

وی یادآور شد: این قضیه موجب شده رشد سریعی که هدف این موافقت نامه ها بوده، صورت نگیرد و به مرور رکود خاصی بر آنها حاکم شود.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه همایش ها، سمینار، کنگره و سمپوزیوم به منظور ایجاد تقارن اطلاعاتی برگزار می شود، بیان کرد: در یک جامعه و در یک محیط محدود، مرزهای اطلاعاتی می توانند با ایجاد اطلاعات نامتقارن موجبات انتخاب بد و مخاطرات اخلاقی را فراهم کنند.

قادرزاده در رابطه به قراردادهایی که بین کشورها منعقد می شود نیز گفت: متخصصین باید بدانند تعهد و قراردادی که بین طرف های مقابل منعقد می شود، بدون توجه به عوامل موثر بر اجرای آن مفید فایده نخواهد بود.

وی در ادامه به وضعیت کشور در خصوص توجه به مزیت های نسبی هر استان نیز اشاره کرد و افزود: ما در کشور خودمان به دلیل اینکه هنوز به این باور نرسیده ایم که مزیت های نسبی استانی را برای ایجاد مزیت های جدید به طور کامل حفظ کنیم، در مرز بین دو کشور هم موفق به انجام این کار نشده ایم.

رئیس دانشگاه کردستان اظهار کرد: وقتی به بحث مرز بین دو کشور از نظر جغرافیایی و سیاسی مراجعه می کنیم، متوجه می شویم که قراردادها و موافقت نامه و سیاست گذاری ها بر اساس تفاوت های حاکم بر کشورها صورت نگرفته و همین باعث ایجاد شکست هایی در ارتباطات بین المللی به ویژه در حوزه اقتصادی شده و ناکامی را در جامعه به ارمغان آورده است.

قادرزاده با تاکید بر اینکه برای برخورداری از مزایای مرز باید بر اساس اصل مبادله عمل کرد، ادامه داد: مبادله زمانی باید صورت بگیرد که طرفین هر دو احساس انتفاع کنند چون در صورتی که در طرفین احساس غلبه شکل بگیرد، سرعت اجرای فعالیت ها با گذشت زمان به شدت کٌند خواهد شد و بحث قاچاق را شدت می بخشد.

کد خبر 2755832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha