برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در ۲۸ می

سرویس ترکیه - «احمد ینر» رئیس YSK اعلام کرد که با توجه به عدم کسب حد نصاب کافی در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه توسط نامزدها، این انتخابات به دور دوم کشیده شده و در روز یکشنبه ۲۸ می برگزار خواهد شد.

به گزارش کردپرس، «احمد ینر» رئیس هیأت عالی انتخابات ترکیه(YSK) اعلام کرد که در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، هیچکدام از نامزدها حدنصاب کافی را به دست نیاورده و این انتخابات به دور دوم کشیده و در روز یکشنبه ۲۸ می ۲۰۲۳ بر اساس تاریخی که از قبل اعلام شده برگزار خواهد شد.

به نوشته آژانس خبری آناتولی، روز گذشته «احمد ینر» در یک نشست خبری با اعضای YSK درمورد انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه توضیحاتی را ارائه کرد.

رئیس کمیسیون عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد: «۱۰۰٪ صندوق های رای این کشور تا ساعت ۱۵:۱۵ بعد از ظهر دوشنبه باز شد و میزان مشارکت در داخل ترکیه ۸۸.۹۲ درصد بود.

ینر در ادامه گفت که میزان مشارکت در خارج از ترکیه ۵۲.۶۹ درصد بوده و ۳۵ هزار و ۸۷۴ رای در خارج از ترکیه هنوز شمارش نشده‌اند.»

ینر در خصوص نتایج اولیه انتخابات اظهار داشت: «بر اساس نتایج اولیه، «رجب‌طیب اردوغان» ۴۹.۵۱ درصد، «کمال قلیچداراوغلو» ۴۴.۸۸ درصد، «سنان اوغان» ۵.۱۷ درصد و «محرم اینجه» ۰.۴۴ درصد آرا را به دست آوردند.

وی ادامه داد: « حتی در صورتی که تمامی ۳۵ هزار و ۸۷۴ رای اعلام نشده به «رجب طیب اردوغان» باشد، رای وی به ۴۹.۵۴ درصد خواهد رسید و در صورتی که تمامی رای‌های شمارش نشده باقی‌مانده به «کمال قلیچداراوغلو» باشد نیز وی ۴۴.۹۲ درصد آرا را کسب خواهد کرد.

بدین ترتیب طبق ماده ۴ قانون شماره ۶۲۷۱، هیچکدام از نامزدها نخواهند توانست حد نصاب کافی برای پیروزی در انتخابات را کسب کنند و همانطور که قبلاً اعلام شد، YSK تصمیم گرفت دور دوم انتخابات را در ۲۸ می برگزار کند.

وی در خصوص دور دوم انتخاب اعلام کرد که برای اولین بار است، انتخابات در ترکیه به دور دوم می‌کشد و افزود: «پس از اعلام فهرست نامزدهای موقت، بر اساس قانون انتخاباتی ۶۲۷۱ انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه روند جایگزینی نامزدهای موقت مشخص خواهد شد.

احمد ینر در پایان سخنان خود گفت که بر اساس قانون شماره ۶۲۷۱، دوره تبلیغات انتخاباتی دور دوم آغاز شده و روند رای‌گیری در خارج از ترکیه از ۲۰ می یعنی پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات دور اول آغاز خواهد شد.

کد خبر 2755781

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha