ترکیه بیشترین سهم را در برقراری امنیت و ثبات در منطقه و نظم جهانی دارد

سرویس ترکیه - «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه به مناسبت روز اروپا اعلام کرد که ترکیه بیشترین سهم را در برقراری امنیت و ثبات در منطقه و نظم جهانی دارد.

به گزارش کردپرس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با انتشار پیامی به مناسبت روز نهم ماه می(روز اروپا) اعلام کرد که ترکیه، متحد ناتو و نامزد عضویت در اتحادیه اروپا، بیشترین سهم را در برقراری امنیت و ثبات در منطقه و نظم جهانی دارد.

بنا بر خبر منتشر شده در شبکه خبری TRT، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که باید موانع سیاسی از پیش روی ترکیه برداشته شود و روابط آنکارا و اتحادیه اروپا به سطحی که شایسته آن است ارتقا یابد و این امر به نفع دو طرف خواهد بود.

چاووش‌اوغلو در ادامه اظهار داشت: «تلاش‌ها برای حفظ صلح و ثبات در اروپا که با بیانیه‌ سال ۱۹۵۰ آغاز شد به مرور زمان به یک فرآیند ادغام جامع تبدیل شد و اساس اتحادیه اروپای کنونی را تشکیل داد.»

وی همچنین تاکید کرد که از زمان اعلام رسمی نامزدی ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹، روز اروپا در ترکیه مانند سایر مناطق اروپا جشن گرفته می‌شود.

چاووش اوغلو در این پیام همچنین خاطرنشان کرد: «روز اروپا را با توجه به جنگ اوکراین و چالش‌های ناشی از آن، مانند تهدید امنیت انرژی، مهاجرت غیرقانونی و بی‌ثباتی در زنجیره‌های غذایی و تأمین، جشن می‌گیریم».

وی در ادامه افزود: «شرایط کنونی لزوم بازنگری در سهم روابط ترکیه و اتحادیه اروپا برای حل این مشکلات را از منظر راهبردی نشان می‌دهد. روند ادغام اروپا در طول سال‌ها چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و علی‌رغم تفاوت در سیاست‌های ملی، اتحادیه اروپا موفق شد بر سر یک نقطه مشترک به اجماع برسد.»

چاووش‌اوغلو با بیان این‌که اتحادیه اروپا همچنین به توسعه سیاست‌ها و تفاهمات جدید برای مقابله با شرایط متغیر و چالش‌های متعدد ادامه می‌دهد، توضیح داد: «هدف ما این است که روند مذاکراتی که ترکیه با هدف عضویت کامل در اتحادیه اروپا در پیش گرفته است با رویکردی عادلانه و نتیجه‌گرا بدون تبدیل آن به ابزاری برای برخی سیاست‌های ملی تکمیل شود.»

چاووش اوغلو در پایان پیام خود از همبستگی کشورهای اتحادیه اروپا با مردم ترکیه در پی زلزله ۶ فوریه ۲۰۲۳ که چندین استان در جنوب ترکیه را لرزاند، قدردانی کرد.

کد خبر 2755493

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha