مداخلات بی ثمر آمریکا برای عادی سازی روابط دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان

سرویس جهان- مایکل فیت معتقد است دیدار میان نخست وزیر اقلیم کردستان و معاون او پس از شش ماه با وساطت آمریکا ورت گرفته اما ثمری ندارد.

به گزارش کردپرس، حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی که دو ستون اصلی دولت اقلیم کردستان عراق را تشکیل می دهند، از پاییز گذشته وارد تنش کم سابقه ای شده اند که بیشتر بر سر نحوه برگزاری انتخابات و عدم آزادی عمل وزرا و مقامات دولتی از حزب اتحادیه میهنی بوده است.

روز گذشته مسرور بارزانی رئیس دولت اقلیم کردستان از حزب دموکرات کردستان و قباد طالبانی، معاون او، پس از گذشته شش ماه از تنش و هجمه رسانه های دو طرف علیه یکدیگر، با هم دیدار کردند. هر دو طرف جو دیدار را مثبت اعلام کردند.

مقامات سیاسی کشورهای خارجی در عراق بویژه آمریکا و انگلیس از این دیدار استقبال کرده و آن را مثبت ارزیابی کرده اند.

 اما مایکل فیت، ناظر مسائل سیاسی عراق که عامل اصلی فراهم شدن دیدار دو مقام ارشد دولت اقلیم کردستان از دو حزب رقیب را فشارهای آمریکا ارزیابی کرده، نسبت به نتیجه این دیدار ابراز تردید کرده است.

مایکل فیت یادآوری کرده است که آمریکا قبلا هم زمینه چنین دیدارهایی میان مقامات دو حزب را در اوج تنش های قبلی آنها فراهم کرده بود اما اکنون مسئله عدم توازن قدرت میان دو حزب و مسائل حل نشده دیگر میان آنها مانع بازگشت وضعیت به حالت عادی شده است.

او در صفحه توییتر خود هشدار داده است که قبلا دو حزب بر سر اختلافات حزبی با هم دچار تنش می شدند اما اختلافات اکنون جنبه شخصی پیدا کرده و حل شدن این موضوع دشوار است.

ناظر مسائل عراق معتقد است که بیانیه های مثبت دو طرف درباره این دیدار فقط برای ایجاد فضای مثبت در میان افکار عمومی بوده و نشانه ای از پیشرفت در حل مسئله نیست.

کد خبر 2755419