گزارشی درخصوص خسارات اقلیم کردستان از توقف صادرات نفت و تلاش ها برای از سرگیری این صادرات

سرویس عراق و اقلیم کردستان- خبرگزاری «رویترز» در گزارشی به موضوع توقف صادرات نفت اقلیم کردستان و خسارات وارده به اقلیم و تلاش ها برای از سرگیری روند صادرات از طریق شرکت بازاریابی نفت «سومو» پرداخته است.

  به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری «ناس نیوز» رویترز در گزارش خود می نویسد: منابع بانک مرکزی عراق گفتند که بر اساس توافقنامه امضاء شده در 4 آوریل سال جاری، درآمدهای نفتی دولت اقلیم کردستان به حساب بانکی که تحت کنترل دولت اقلیم است، واریز خواهد شد و بغداد نیز می تواند این حساب را بررسی کند، اما از جنبه های تدارکاتی هنوز اختلافات در خصوص این حساب بین بغداد- اربیل ادامه دارد.

 براساس این گزارش، سه منبع بانکی افزودند که بانک مرکزی عراق با گشایش حسابی در «سیتی بانک» امارات متحده عربی برای فروش نفت شرکت «سومو» و اقلیم کردستان، موافقت کرده است، اما سیاستمداران در بغداد اکنون سؤالاتی را در خصوص این حساب که به دلیل محل آن  با مخالفت اعضای چارچوب هماهنگی که گروهی همپیمان با ایران هستند، مواجه شده است، مطرح می کنند.

در همین حال حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق گفت: هیچگونه حساب بانکی در سیتی بانک امارات افتتاح نشده و این بانک هنوز به درخواست برای گشایش این حساب پاسخ نداده است.

یک منبع نیز در این خصوص، گفت: موضوع دستیابی به توافق، مسئله ای فنی نیست، بلکه سیاسی است. با این حال، عراق و اقلیم کردستان در زمینه های دیگر پیشرفت هایی داشته اند.

به گفته دو منبع  آگاه از این موضوع، بازرگانان خریدار  نفت خام اقلیم کردستان، برای یک مرحله پیشنهادی، حداکثر سه ماهه، قراردادهایی  را با شرکت «سومو» امضاء کرده‌اند.

  این دو منبع افزودند که نحوه بازپرداخت بدهی این بازرگانان هنوز حل نشده و دولت اقلیم کردستان  هنوز به درخواست تعلیق صادرات نفت، پاسخ نداده است.

اکنون ابهاماتی درخصوص واکنش دولت ترکیه که باید خط لوله خود را برای از سرگیری پمپاژ نفت صادراتی عراق بگشاید در برابر این موضوع وجود دارد، با اینحال اختلافات در خصوص جنبه های تدارکاتی گشایش حساب  ادامه دارد.

دو منبع  نیز روز چهارشنبه گفتند که انتخابات ترکیه که قرار است در 14 ماه مه برگزار شود، ممکن است به  تاخیر بیشتر در روند صادرات نفت اقلیم کردستان بیانجامد. وزارت انرژی ترکیه نیز هنوز واکنشی نشان  نداده است.

بر اساس محاسبات  که خبرگزاری «رویترز» انجام داده است، خسارات  دولت اقلیم کردستان از صادرات 375000 بشکه در روز به اضافه تخفیف تاریخی که دولت اقلیم کردستان در بهای نفت خام برنت  داده است و  با توجه به توقف 40 روزه صادرات نفت، بیش از 1 میلیارد دلار است.

انجمن صنعت  نفت کردستان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از دست دادن  این منبع درآمدی مهم، آسیب جدی به اقتصاد اقلیم کردستان و بخش نفت و گاز آن  وارد می‌کند.

گفتنی است که این انجمن شامل اعضایی از جمله شرکت های بین المللی نفت و گاز است که سهام مستقیم یا غیرمستقیم در بخش پایین دستی صنعت نفت یا گاز در اقلیم کردستان دارندوبسیاری از آنها در نتیجه تعطیلی خط لوله نفت عراق به ترکیه  مجبور به توقف تولیدنفت در اقلیم کردستان شده اند.

کد خبر 2755238

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha