«تورم رکودی» و انتظارات برخی مسئولان کردستان / منصور اولی

سرویس کردستان- امروز چهارشنبه 13 اردیبهشت ماه؛ جلسه ای در یکی از سازمان های اقتصادی کردستان برگزار شده و برخی از مسئولان اقتصادی در نشستی با عنوان «هم‌اندیشی با محور اشتغال» سخنانی در مورد شاخص های اقتصادی و توصیه هایی به «رسانه ها» بیان کرده اند که چند نکته در مورد این سخنان خالی از لطف نیست:

1 – با توجه به تمرکز شدید سخنرانان اصلی این نشست بر رسانه ها شایسته بود نمایندگان رسانه های منتقد هم به این جلسه دعوت می شدند. هنوز معلوم نیست چند نفر از اهالی رسانه در این جلسه حاضر بوده اند اما خبر آن را خبرگزاری دولت و چند رسانه دیگر منتشر کرده اند که البته باز هم معلوم نیست خبرنگارانشان حضور داشته اند یا خبر از طریق روابط عمومی در اختیارشان قرار داده شده است. این خود اولین نکته جای تامل است.

2- یکی از مسئولان ارشد اقتصادی استان در این جلسه با بیاناتی تئوری، گفته است: «وقتی تورم وجود داشته باشد بیکاری واقعی در کوتاه مدت کاهش پیدا می‌کند نمی‌توان در یک استان هم نرخ تورم بالا و هم بالاترین نرخ بیکاری داشته باشد، چون ارتباط این دو برعکس است.» و در ادامه هم به منتقدان رسانه ای توصیه کرده است به مسائل امیدوارانه نگاه کنند.

اینکه نرخ «تورم خوب» در اقتصاد باعث افزایش تحرک تولیدی می شود و نشانه ای از افزایش تقاضا است را هر اقتصادخوانده ترم اولی و دومی هم می داند. اما آنچه سهوا و عمدا از دید این مسئول اقتصادخوانده در استان مورد غفلت قرار گرفته است «وجود تورم مزمن کشنده همزمان شده با رکود شدید در استان است» که در اصطلاح اقتصادی آن را «رکود تورمی» می نامند. در  چنین شرایطی وجود تورم نه تنها اشتغال را افزایش نمی دهد بلکه با اثرگذاری شدید بر قدرت خرید؛ باعث فاصله گرفتن نیروی های کار مولد با حقوق های پایین، از کار تولیدی و روی آوردن به شغل های کاذب می شود. موضوعی که سال هاست دامنگیر استان و البته به نحوی کل کشور شده است. بنابراین به نظر نمی رسد فرافکنی و بازی با برخی فرمول های ساده اقتصادی در شرایط بغرنج کنونی در استان کردستان بتواند توجیهی عملی برای افکار عمومی در استان کردستان باشد و اینگونه توصیه ها شاید مسئولان ارشد و تصمیم گیر را هم به اشتباه بیندازد.

3- تاکید مسئولان حاضر بر ضرورت اطلاع رسانی در مسیر توسعه و بهره گیری از ظرفیت رسانه ای برای نهادینه کردن مسائل توسعه ای نقطه امید بخش در این جلسه بوده است اما وقتی جلسه جلوتر رفته است و با در نظر گرفتن حذف رسانه های منتقد از جلساتی شبیه آنچه برگزار شده و همچنین انتظار اینکه رسانه ها هر چه مسئولان می گویند را بی کم و کاست قبول کنند؛ نشان می دهد این مسئولان نیازمند جلسات توجیهی در مورد خود اصل «اطلاع رسانی» هستند و ظاهرا آنها هنوز این مفهوم را به طور دقیق درک نکرده اند.

4- طرح کردن موضوع «اشرافیت علمی بر مباحث اقتصادی از سوی رسانه ها» از سوی یکی دیگر از مسئولان حاضر در جلسه هم به خودی خود نکته مثبتی است و قاعدتا ما در رسانه های کردستان نیازمند به کارگیری خبرنگاران تخصصی در حوزه اقتصاد هستیم و باید زیرساخت های آموزشی و فنی  برای این مهم  ایجاد شود اما اینکه این مهم را به موضوع آمار «بیکاری» در استان ربط بدهیم  هم بی انصافی است.

در مورد نرخ بیکاری در استان کردستان همه چیز بسیار گویاتر از آن است که بشود از کنار آن گذشت. آمار بیکاری هر فصل از سوی نهاد رسمی آماردهی کشور یعنی مرکز آمار ایران اعلام می شود. در فصل های متمادی اخیر کردستان با فاصله ای وحشتناک از میانگین کشوری همواره درصدر لیست بیکارترین استان های ایران بوده است  اطلاع رسانی خبر اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران؛ نیازمند چه تخصصی است؟ مگر اینکه مسئولان محترم آمار مرکز رسمی آمار دهی کشور را قبول نداشته باشند که آن موضوع دیگری است.

کد خبر 2755160

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha