کردها همکاری با اکراین علیه روسیه در سوریه را تکذیب می کنند

سرویس جهان- یکی از مقامات ارشد نظامی کرد سوریه مشارکت نیروهای دموکراتیک سوریه در طرح نظامی مخفیانه اوکراین علیه نیروهای نظامی روسیه در سوریه را تکذیب کرد.

به گزارش کردپرس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست که ادعا کرده که یک سند فوق‌سری اطلاعاتی آمریکارا روئیت کرده، نوشته است اوکراین نقشه‌هایی برای حملات مخفیانه به نیروهای روسیه در سوریه با استفاده از کمک پنهانی گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» که نیروهای کرد در راس آن هستند، طراحی کرده است اما بعدا این طرح ریزی ها را متوقف کرده است. با این حال یک سخنگوی این گروه این گزارش را رد کرده و گفته نیروهای کرد، در جنگ روسیه علیه اوکراین طرف هیچ‌کدام را نگرفته‌اند

فرهاد شامی, سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه گفته که این اسناد واقعی نیستند و نیروهای کرد «هرگز در جنگ روسیه و اوکراین، طرف یکی از این دو کشور را نگرفته‌اند.»

روزنامه واشنگتن‌پست در تحلیل این سند نوشته است که به نظر می‌رسد هدف اوکراین، ایجاد یک میدان نبرد جدید هزاران مایل دورتر از جنگ در آن کشور برای تحمیل هزینه و تلفات به روسیه و گروه شبه‌نظامی واگنر بوده که در سوریه هم فعال است تا به این ترتیب مسکو را احتمالا به تغییر آرایش نیروها و منابعش در اوکراین وادار کند.

واشنگتن پست نوشت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اواخر پاییز گذشته، دستور داد برنامه‌ریزی در این باره متوقف شود اما سند فاش‌شده که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده در ماه بعد از آن تنظیم شده، به طور مفصل نحوه طرح‌ریزی این عملیات و هم‌چنین چگونگی ازسرگیری این طرح در صورت احیای آن توسط کیف را توضیح داده است.

بر اساس این سند افسران سرویس اطلاعات نظامی وزارت دفاع اوکراین قصد داشتند حملات را طوری طراحی کنند که بتوانند دست‌داشتن در آنها را انکار کنند تا دولت کیف بابت آنها مقصر شمرده نشود

سند فاش شده بیان می کند که افسران اوکراینی آموزش نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) یا نیروی نظامی شمال شرق منطقه خودمختار تحت کنترل کردها را برای حمله به اهداف روسیه و انجام فعالیت‌های «اقدام مستقیم» و نامشخص همراه با حملات پهپادی» را مدنظر داشتند.

بر اساس این سند، ترکیه در جریان نقشه‌های کی یف قرار داشته و بیان می کند که مقامات ترکیه به دنبال جلوگیری از پیامدهای احتمالی بوده اند. بنابراین، پیشنهاد داده اند که اوکراین حملات خود را به جای آغاز آنها از شمال و شمال غرب که توسط گروه های شورشی تحت کنترل آنکارا کنترل می شود، از مناطق کردنشین سوریه انجام دهد.

کد خبر 2754773