افزایش ابتلا به سرطان ساکنان مناطق نفت خیز اقلیم کردستان

سرویس جهان- بر اساس گزارش شبکه الجزیره، در برخی کمپ های آوارگان در اقلیم کردستان در نزدیکی میدان های نفتی موارد ابتلا به سرطان حدود 50 درصد افزایش داشته است.

به گزارش کردپرس، شبکه الجزیره انگلیسی در گزارشی از تاثیر منفی گازهای مشتعل میدان های نفتی و پالایشگاهها بر زندگی آوارگان ساکن کمپ ها در اقلیم کردستان عراق خبر داده است.  بر اساس این گزارش، میزان ابتلا به سرطان در کمپ آوارگان کورگوسک که در نزدیکی یکی از این پالایشگاهها قرار گرفته، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

این گزارش همچنین به آمار مجله پیشگیری سرطان اشاره کرده که بر اساس آن میزان مبتلایان به سرطان در دو استان دهوک و اربیل اقلیم کردستان، در فاصله سال های 2013 تا 2019 حدود دو برابر افزایش یافته است.

برخی کارشناسان هشدار داده اند گاز مشتعل پالایشگاه متعلق به شرکت کارگروپ در نزدیکی کمپ 8000 نفری کورگوسک حاوی ماده سمی بنزن است که می تواند عامل ایجاد سرطان خون باشد. لارا کوشینگ از مدرسه بهداشت عمومی دانشگاه کالیفرنیا هشدار داد گاز مشتعل این پالایشگاه می تواند سلامت ساکنان این اردوگاه را به خطر بیاندازد زیرا خطر پخش ماده شیمایی بنزن وجود دارد.

این گزارش اشاره کرده که با توجه به اثبات تاثیر آلودگی ایجاد شده توسط پالایشگاههای اقلیم کردستان بویژه از طریق گازهای مشتعل بر سلامت شهروندان، دولت اقلیم کردستان به شرکت هایی که مدیریت این پالایشگاهها را در دست دارند، دستور داده است به این روند خاتمه دهند اما شرکت های خارجی هنوز به تعهدات خود عمل نکرده اند.

ریبین محمد، فعال محیط زیست در اقلیم کردستان هم به افزایش قابل ملاحظه ابتلا  به بیماری آسم در اقلیم کردستان خبر داده و علت این افزایش را به آلودگی شیمیایی ایجاد شده توسط پالایشگاهها نسبت داده است. او در مصاحبه با الجزیره دولت اقلیم کردستان را به کم کاری در زمینه پایان دادن به گازهای مشتعل در پالایشگاهها متهم کرد.

اما برخی مقامات دولت اقلیم کردستان علت عدم اجرای طرح پایان دادن به اشتعال گاز در پالایشگاه را هزینه بر بودن روند و حل نشدن مناقشات نفتی میان اربیل و بغداد نسبت داده اند.

ریبین محمد و صلاح ساعد گوران، دو فعال محیط زیست در اقلیم کردستان هشدار داده اند در صورتی که مسئله گازهای مشتعل در اقلیم کردستان حل نشود، ابتلا به بیمارهایی مانند سرطان در این مطنقه به شدت افزایش خواهد یافت.

کد خبر 2754715