حضور شرکت های نفتی بین المللی در مذاکرات اربیل- بغداد

سرویس جهان- به گفته برخی منابع داخلی، هنگام ملاقات هفته گذشته مقامات عراقی و کرد در بغداد بر سر مناقشه طولانی مدت صادرات نفت از منطقه کردستان عراق، مدیران ارشد شرکت های نفتی و تجاری بین المللی نیز حضور داشته اند که نشاندهنده جدی بودن طرفین برای رسیدن به یک راه حل است.

به گزارش کردپرس، منابع آگاه ادعا می کنند در اتاقی که گفتگوی روز دوشنبه میان مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر دولت مرکزی عراق در آن صورت گرفت، راسل هاردی، رئیس بزرگترین شرکت تجاری نفت جهان به نام ویتول، در کنار مدیران شرکت‌های تجاری پتراکو و انرگوپول و نمایندگانی از شرکت آمریکایی HKN Energy و شرکت نفت متلعق به کردها به نام KAR گروپ حضور داشته است.

به گفته این منابع، مدیرانی که شرکت‌هایشان نقش عمده‌ای در تولید و توسعه نفت کردستان عراق دارند، پس از اختلال در صادرات شمال عراق از طریق ترکیه و کاهش 0.5 درصدی عرضه جهانی و افزایش قیمت آن، برای ارائه ایده‌هایی در مورد بهترین راه پیشبرد موضوع حضور داشتند.

عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، بخش عمده نفت خود را از طریق بندر بصره در جنوب خلیج فارس صادر می کند.

یکی از مقامات وزارت نفت عراق گفت که هدف از این نشست، اطمینان دادن به شرکت ها از به خطر نیافتادن معاملات آنها با دولت اقلیم کردستان بوده است.

بغداد و دولت اقلیم کردستان روز سه شنبه توافقنامه موقتی را برای از سرگیری صادرات نفت شمال به عنوان بخشی از تلاش ها برای پایان دادن به چندین دهه اختلافات سیاسی و اقتصادی امضا کردند.

این اتفاق پیشرفتی بزرگ تلقی شد که نشان می دهد بغداد و اربیل مصمم هستند اختلافات مربوط به نفت، بدهی ها و در نهایت اختلافات سیاسی و اقتصادی خود را حل کنند.

یک منبع آگاه از مذاکرات گفت: «همه در تلاش برای مصالحه هستند. این برای سیاست داخلی عراق بسیار اهمیت دارد است. دولت فدرال می خواهد پس از سال ها مشکلات، کل کشور را در کنار هم نگه دارد.»

دو منبع گفتند که نشست روز دوشنبه بین مقامات اقلیم کردستان و عراق، در کنار مدیران بین المللی، با هدف ایجاد اعتماد در میان همه طرف ها برگزار شد.

یکی از مقامات شرکت کارگروپ تایید کرد که نماینده این شرکت در این جلسه حضور داشته اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد. پتراکو حضور خود در مذاکرات در بغداد را تایید کرد و گفت که در حال حاضر منتظر تحولات بیشتر است. شرکت ویتول از اظهار نظر خودداری کرد. HKN Energy، Energopole و دولت اقلیم کردستان به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

اوضاع در روز 25 مارس که ترکیه پمپاژ روزانه 450000 بشکه نفت خام اقلیم کردستان عراق را از طریق خط لوله منطقه مرزی فیش-خابور به بندر جیهان متوقف کرد، پیچیده تر شد. این اقدام پس از برنده شدن عراق در پرونده شکایت از ترکیه نزد دیوان داوری بین المللی در پاریس صور گرفت.

بغداد گفت که ترکیه با اجازه دادن به حکومت اقلیم کردستان برای صادرات نفت به جیهان بدون رضایت خود، توافقنامه قبلی میان بغداد-آنکارا را نقض کرده است. این مسئله یکی از چندین مورد اختلاف بین دولت فدرال و مقامات کرد در اربیل است و اقدام کردها برای برگزاری رفراندوم استقلال  در سال 2017 هم باعث ایجاد درگیری کوتاهی شد.

هرگونه راه حل برای مناقشه نفتی میان طرفین، اعتماد فعالان بین المللی صنعت نفت را به کابینه محمد السودانی، نخست وزیر عراق که در اکتبر آغاز به کار کرد و به یک سال بن بست سیاسی در بغداد پایان داد، افزایش می دهد.

سیاستمداران نزدیک به السودانی و مقامات کلیدی حوزه انرژی در تلاش برای افزایش تولید نفت عراق می‌گویند که او می‌خواهد اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی را بازگرداند و شخصا آمادگی بغداد را برای همکاری با شرکت‌های نفتی بین‌المللی، از جمله حضور در تمام رویدادهای مهم انرژی، نشان دهد.

گفتگوهای بیشتر

منبعی در وزارت نفت گفت که شرکت کنندگان در نشست روز دوشنبه توافق کردند که درباره چگونگی تنظیم قراردادها با اقلیم کردستان، به گونه ای که صادرات و مکانیسم های بازاریابی نفت توسط شرکت دولتی SOMO عراق را نقض نکند، گفتگوهای بیشتری انجام دهند.

یک منبع گفت، آنها همچنین در مورد قیمت و مقصد نفت خام اقلیم کردستان بحث کردند.

دو منبع عراقی روز پنجشنبه به رویترز گفتند که جریان خط لوله از شمال عراق هنوز از سر گرفته نشده زیرا عراق در انتظار پاسخ ترکیه است. اما دو مقام عراقی به رویترز گفتند که پس از انجام توافق موقت، شرکت SOMO صلاحیت بازاریابی و صادرات نفت اقلیم کردستان را خواهد داشت. این منابع به شرط عدم افشای هویت خود گفتند که درآمدها به حسابی تحت کنترل اقلیم کردستان در بانک مرکزی عراق واریز خواهد شد اما بغداد نیز به آن دسترسی خواهد داشت.

یک منبع آگاه گفت: «یک تفاوت عمده با گذشته این است که مشارکت SOMO باعث می شود نفت خام کردستان عراق کاملا قابل عرضه در بازار باشد.»

کردستان عراق پیش از این متکی به دلالانی بود که نفت خام این منطقه را فقط به تعداد کمی از پالایشگاه های بین المللی می فروختند که حاضر بودند خطر مناقشات قانونی احتمالی با دولت مرکزی عراق را بپذیرند.

کردستان عراق میلیاردها دلار از  تجار و تولیدکنندگان، از جمله برای ساخت یک خط لوله جدید به ترکیه نفت وام گرفته است و متعهد به بازپرداخت بدهی‌های حاصل از صادرات نفت در آینده است.

بنابراین، وقتی صادرات نفت کردستان در ماه گذشته به حالت تعلیق درآمد، بازپرداخت 6 میلیارد دلار بدهی به شرکت های معامله گر نفت از جمله ویتول، پتراکو و انرگوپل نیز متوقف شد.

بغداد مدتهاست که پرداخت بدهی های اربیل را که پس از توقف انتقال بودجه انباشت شده، رد کرده است.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان روز سه شنبه گفت، بغداد و اقلیم کردستان به عنوان بخشی از تلاش های خود برای حل اختلافات گسترده تر، چارچوبی را برای پیش نویس قانون بودجه ترسیم کرده اند و گفت و گوها درباره قانون جدید نفت و گاز فدرال آغاز خواهد شد.

بسام العوادی، سخنگوی دولت فدرال گفت که چارچوب مذکور شامل گنجاندن ماده ای مربوط به تعهدات الزام آور قانونی چهار شرکت بین المللی با حکومت اقلیم کردستان است.

منبع: خبرگزاری رویترز

کد خبر 2754258