کشته و زخمی‌شدن ۳۳۱ تن در سوریه بر اثر انفجار مین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ 

سرویس سوریه - در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ ۱۶۵ تن در سوریه بر اثر انفجار مین‌ جان خود را از دست داده و ۱۶۶ تن دیگر نیز زخمی شده اند.

به گزارش کردپرس، در سه ماهه آغازین سال ۲۰۲۳ تاکنون ۱۶۵ تن در سوریه بر اثر انفجار مین‌ جان خود را از دست داده و ۱۶۶ تن دیگر نیز زخمی شده اند.

به نوشته آژانس خبری نورس‌پرس، از آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، طرف‌های درگیر با کار گذاشتن مین، مواد منفجره و بمب‌های دست‌ساز در مناطق خود و سایرین بدون توجه به آسیب‌های ناشی از انفجار مین‌ها در آینده در برابر حملات زمینی از خود دفاع کرده‌اند.

علاوه بر این، مسئله‌ای که به آنها در این زمینه کمک کرد این بود که سوریه معاهده منع به کاربردن مین را امضا نکرده است، به این معنی که طرف‌های درگیر جنگ سوریه می‌توانند از قانون فرار کنند.

بر اساس خبر دیدبان نظارت بر مین، پس از ۱۲ سال جنگ داخلی، ۱۶۳۰۱ تن در سوریه بر اثر انفجار مین‌های زمینی و بقایای مواد منفجره بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین دیدبان نظارت بر مین‌های زمینی اظهار داشت که در سه سال گذشته، سوریه در صدر فهرست «بزرگترین قربانیان بقایای جنگ» بوده است.

غیرنظامیان به ویژه کودکان، اولین قربانیان مین‌ها و مواد منفجره هستند و مین‌ها به طور مستقیم بر سلامت و امنیت ساکنان این مناطق تأثیر گذاشته‌اند زیرا آنها از چیستی مین‌ها و نحوه برخورد با آنها بی اطلاع هستند. این بقایای مین‌ها تهدیدی جدی برای نسل های آینده است و ده‌ها سال نیاز دارد که مین‌ها خنثی شوند و از بین برده شوند.

به گفته بخش آمار و مستندات آژانس خبری نورس‌پرس، آمار سه ماهه اول قربانیان مین‌های زمینی در سال جاری به شرح زیر است:

غیرنظامیان:

۱۲۹ غیرنظامی کشته شدند که در میان آنها ۳۸ کودک و ۹ زن حضور داشتند و ۱۳۴ تن دیگر نیز از جمله ۴۶ کودک مجروح شدند.

سربازان و نظامیان:

۳۶ تن کشته و ۳۲ تن دیگر زخمی شدند.

همچنین در سال ۲۰۲۲، مرکز کارتر اعلام کرد که تعداد مین‌ها و بمب‌های کاشته شده و مواد منفجره در سراسر سوریه به ۶۶۳۲ عدد رسیده است در همان حال تعداد مین‌های زمینی به ۶۰ هزار عدد رسیده و تعداد سلاح‌ها و مواد منفجره‌ای که از هوا به پایین پرتاب شده‌اند به ۳۶۴ هزار عدد رسیده است.

در روز جهانی آگاهی از خطر مین‌های زمینی باید به تأثیر مین‌های زمینی به ویژه در مناطق با قابلیت کشاورزی پرداخته شود زیرا مین‌های باقی‌مانده قطعا بار سنگینی بر دوش اقتصاد سوریه و آینده این کشور خواهد گذاشت.

اگرچه قوانین بین‌المللی استفاده از مین‌ها را ممنوع می‌کند، اما طرف‌های درگیر در سوریه از مین‌ها به عنوان سلاح اصلی برای دفاع از خود در برابر حملات استفاده می‌کنند.

طرف‌های درگیر در سوریه به‌ویژه داعش به‌دلیل رعایت نکردن شرایط استفاده از تسلیحات که آنها را ملزم می‌کند به غیرنظامیان هشدار دهند که به مناطق مین‌گذاری‌شده نزدیک نشوند یا تابلو علائم هشداردهنده را در مرز مناطق مین‌گذاری شده نصب کنند، ناقض قوانین بین‌المللی و جنایتکار جنگی در نظر گرفته می‌شوند.

کد خبر 2754211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha