سومین بازگشت به چرخه تولید یک واحد صنعتی در اشنویه طی ٢ سال!!

سرویس آذربايجان غربى- کارخانه گلوکز شیرین اشنویه و بزرگترین واحد تولیدی این شهرستان، برای سومین بار طی دو سال اخیر به چرخه تولید بازگشت! به راستی مسئولان در اشنویه طرح دیگری برای افتتاح در دهه فجر نداشتند که بازگشت یک واحد تولیدی را برای سومین بار و با حضور مسئولان استانی جشن می گیرند؟!

به گزارش خبرنگار کردپرس، امروز ٢١ بهمن ماه و در دهمین روز از دهه فجر ١٤٠٠؛ با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی، کارخانه گلوکز شیرین با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان و اشتغال زایی برای ۴۰ نفر به بهره برداری رسید.

استانداری آذربایجان غربی در این مراسم بیان کرد: این طرح به مدت ۱۴ سال راکد بوده و مجدداً با حمایت های دولت به چرخه تولید بازگشته است.

این در حالی است که مرداد امسال هم عبدالسلام مام عزیزی، فرماندار سابق اشنویه بازگشت بزرگترین واحد تولیدی این شهرستان به چرخه تولید بعد از ١٣ سال رکود خبر داده بود و جالبتر آنکه جناب فرماندار زمستان سال گذشته هم بازگشت همین واحد تولیدی را، پس از ۶ سال رکود، رسانه ایی کرده بود!!

مام عزیزی، تابستان امسال در جریان دومین بار بازگشت به چرخه تولید این واحد صنعتی در اشنویه گفته بود: «سهامداران قبلی این کارخانه در اوایل افتتاح و بهره‌برداری آن در سال ۱۳۹۳ به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت سود بانکی و بدهی‌های کلان آن دچار مشکل شدند و تمامی کارگران از کار بیکار و طرح تعطیل شد».

به گفته فرماندار سابق؛ «جهت بهره‌برداری از فازهای جدید و سرویس خطوط قبلی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است و بدین ترتیب زمینه اشتغال برای ۶۰ نفر به صورت مستقیم فراهم شده‌است».

او حتی بیان کرده بود:«این نخستین واحد صنعتی راکد این شهرستان در سال جاری است که به چرخه تولید باز می‌گردد و با توجه به تولیدات متنوع آن نقش مهمی در پویایی این صنعت در اشنویه و فعال شدن سایر صنایع مرتبط با آن و ایجاد اشتغال‌زایی در منطقه خواهد داشت».

دقیقا در دی ماه سال ٩٩ هم فرماندار اسبق اشنویه در بازدید از همین واحد تولیدی اعلام کرده بود: «با بازگشت به چرخه تولید کارخانه گلوکز شیرین این شهرستان مرزی که به مدت ۶ سال راکد بود، زمینه اشتغال ۱۰ نفر در این واحد صنعتی فراهم شده است».

مشخص نیست یک واحد تولیدی چند بار قرار است طی دو سال به چرخه تولید بازگردد؟ آیا سهامداران این کارخانه هر چند ماه یک بار سهام این کارخانه را واگذار کرده و کارگران را بیکار می کنند؟ و هر بار برای بازگشت به چرخه تولید در این بین مبالغ کلان تسهیلات ردو بدل می شود؟

تفاوت هر بار میزان بازگشت سهام و اشتغالزایی این واحد هم جالب است. بار اول که پس از ٦ سال ناکامی این واحد صنعتی در دی ٩٩، به چرخه تولید بازگشت، زمینه اشتغال ١٠ نفر را فراهم کرد. هر چند بنابر اعلام فرمانداری؛ مبلغ اصلی سرمایه‌گذاری در آن زمان اطلاع‌رسانی نشده بود ولی سهامدار جدید ۹۰ میلیارد ریال سود و بدهی بانکی و سایر بدهی‌های سهامدار قبلی را تسویه کرده‌ بود.

در بار دوم بازگذشت به چرخه تولید در مرداد ١٤٠٠ نیز با ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه، زمینه اشتغال برای ۶۰ نفر به صورت مستقیم فراهم شد و بار سوم امروز در ٢١ بهمن ماه ١٤٠٠، است که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی، از سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی و اشتغال زایی برای ۴۰ نفر خبر می دهد.

کارخانه گلوگز شیرین اشنویه، در زمینی به مساحت بالغ بر ۱۳ هزار متر مربع احداث شده و قادر به تولید گلوکز از آرد ذرت و نشاسته از گندم و نیز تولید انواع گلوتن است و بزرگترین واحد صنعتی این شهرستان مرزی محسوب می شد. اما بازگشت های پی در پی این واحد تولیدی عجیب به نظر می رسد!

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

بزرگترین واحد تولیدی اشنویه چند بار به چرخه تولید باز می گردد؟!!

گزارش/تانیا شعفی

کد خبر 27185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha