چهار پروژه در قروه افتتاح شد/تأکید بر حمایت از سرمایه گذاران

سرویس کردستان- تعداد چهار پروژه ورزشی، آموزشی و گردشگری و کشاورزی در شهرستان قروه به مناسبت دهه فجر با حضور استاندار کردستان کلنگ زنی، افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار کردپرس، در نهمین روز از گرامیداشت دهه فجر با حضور استاندار کردستان تعداد سه پروژه کشاورزی، گردشگری و ورزشی در شهرستان قروه افتتاح و یک پروژه آموزشی هم کلنگ زنی شد.

افتتاح استخر سرپوشیده قروه

نخستین پروژه که مورد بهره برداری قرار گرفت استخر سرپوشیده شهید چمران بود. این پروژه به فته مدیرکل ورزش و جوانان کردستان که شامل بازسازی، مرمت کامل، تجهیز و محوطه سازی است با مشارکت و سرمایه گذاری بخش دولتی و بخش خصوصی آماده بهره برداری شد.

«حامد جولایی» با بیان اینکه بنای این استخر در سال 85 حداث شده، افزود: برای بازسازی، ترمیم و تجهیز کامل استخر مبلغی در حدود 16 میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی و دولتی هزینه شده که اعتبارات بخش دولتی آن 700 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی است.

او مساحت این پروژه را 2 هزار و 800 مترمربع و زیربنای آن را هزار و 200 مترمربع دانست که دارای تجهیزاتی مانند رختکن مجهز به ورزشکاران، تأسیسات موتورخانه و گرمایشی، دفتر مدیریت، سرویس حمام گرم و سرویس بهداشتی است.

افتتاح اقامتگاه بوم گردی

دومین پروژه طرح بوم گری در روستای سنگین آباد شهرستان قروه بود که افتتاح شد. در جریان افتتاح این طرح مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در گفت و گو با خبرنگار کردپرس با بیان اینکه 27 اقامتگاه بوم گردی در کردستان وجود دارد، عنوان کرد: در شهرستان قروه 3 طرح بوم گردی مورد بهره برداری قرار می گیرند که در سه روستای سنگین آباد، قصلان و میهم دایر هستند.

به گفته «یعقوب گویلیان» روستای میهم از نظر طبیعت گردی، روستای قصلان از نظر تاریخی و همچنین روستای سنگین آباد از نظر طبیعت ویژه ای که دارد رای بوم گردی بسیار مهم و ارزشمند هستند.

او به اهمیت این اقامتگاه های بوم گردی در سطح شهرستان پرداخت و افزود: قروه دروازه ورودی کردستان است و بیشتر گردشگران از این شهرستان وارد استان می شوند برای همین بحث گردشگری و زیرساخت های بوم گردی دارای اهمیت بوده و مورد توجه قرار گرفته اند.

«گویلیان» از توجه به معماری خاص روستاها، بهره گیری از سنت و آیین های منطقه ای در کنار عرضه محصولات کشاورزی، صنایع دستی و... را در طرح های بوم گردی گفت و به نقش این گونه طرح ها در توسعه گردشگری استان اشاره کرد.

او سپس با اشاره به افتتاح اقامتگاه بوم گردی سنگین آباد بیان کرد: این طرح آورده توسط بخش خصوصی بود با مبلغ 3 میلیارد تومان و اشتغال 6 نفر مستقیم افتتاح شد و مبنا بر این است که این طرح توسعه پیدا کند و در جذب گردشگران داخلی و خارجی نقش داشته باشد.

گلنگ زنی مدرسه 12 کلاسه

سومین پروژه در این جریان مربوط به کلنگ زنی مدرسه 12 کلاسه در شهرک دانش بود. این مدرسه که به گفته مدیر آموزش و پرورش شهرستان قروه یک مجتمع آموزشی و پرورشی است شامل دو پروژه 12 کلاسه در مقاطع ابتدایی و متوسطه بوده که توسط خیرین ساخته خواهد شد.

«جعفر عبدالملکی» مساحت زمین برای این مدرسه را 7 هزار و 186 مترمربع عنوان کرد و گفت که ساخت این مدرسه برای شهرک دانش با بیش از هزار نفر جمعیت که فاقد فضای آموزشی است ضرورت دارد.

افتتاح سردخانه دومداره

چهارمین پروژه قابل بهره برداری مربوط بود به سردخانه دو مداره و سورتینگ و بسته بندی محصولات؛ مؤسس این سردخانه در جریان افتتاح این طرح از بهره برداری فاز یک این طرح خبر داد و گفت: در فاز یک سردخانه بالای صفر با ظرفیت 2 هزار تن و متراژ هزار و 350 مترمربع و سردخانه زیر صفر با ظرفیت صد تن و متراژ صد مترمربع به طور کامل به بهره برداری رسیده است.

«مهدی الماسی» اشتغالزایی در فاز یک این سردخانه را برای 5 نفر به صورت اشتغال مستقیم و برای 20 نفر به صورت غیرمستقیم دانست و میزان سرمایه گذاری شخصی در این طرح را 2 میلیارد و 500 میلیون تومان و میزان سرمایه گذاری از محل صندوق توسعه در قالب تسهیلات بانکی را هم به همین مبلغ عنوان کرد.

به گفته او سردخانه مدنظر تنها سردخانه دارای پروانه استاندارد و تحت نظر و رصد و پروتکل های اداره کل استاندارد در سطح شهرستان قروه است.

«الماسی» همچنین از مشارکت و حمایت بانک کشاورزی در راه اندازی فاز یک این سردخانه خبر داد و گفت که فازهای بعدی در دست احداث هستند.

تأکید بر حمایت ویژه از سرمایه گذاران

استاندار کردستان در پایان این پروژه ها در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مسیر صدور مجوز برای سرمایه گذاران باید کوتاه و تسهیل شود، گفت: باید مجموعه مدیریت استان روند صدور مجوز برای سرمایه گذاران حتی به صورت خوداظهاری را تسهیل کنند و با مدیرانی که در این زمینه کم کاری داشته باشند برخورد خواهد شد.

به گفته «اسماعیل زارعی کوشا» شهرستان قروه دارای ظرفیت‌های فراوان در بخش‌ کشاورزی و به ویژه تولید گندم و سیب زمینی است و در عرصه صنعت و معدن و گردشگری هم مجموعه ای ظرفیت‌ها وجود دارد که اگر به درستی استفاده شود، مقصد سرمایه‌گذاری و تحول در آینده خواهد شد.

او با اشاره به اینکه شهرستان قروه ورودی کردستان است بر توجه به تقویت زیرساخت های ورودی کردستان برای جذب سرمایه گذار تأکید کرد.

«زارعی کوشا» همچنین مهمترین مشکل در کردستان را بیکاری دانست و گفت که زیبنده مردم کردستان نیست که جزو استان های بالای کشور از لحاظ بیکاری است.

او تلاش برای رفع بیکاری با استفاده از جذب سرمایه گذاری و فعال کردن واحدهای اشتغال مولد را مهم دانست./

کد خبر 27141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha