فراهم شدن زمینه صدور گاز اقلیم کردستان به ترکیه و اروپا

سرویس جهان- مدیرعامل شرکت دانا گاز امارات با اشاره به سودآوری هنگفت فعالیت در اقلیم کردستان و افزایش تولید و سرمایه گذاری در میدان های گازی این منطقه، از تلاش این شرکت برای فراهم کردن زمینه صدور گاز طبیعی به ترکیه و منطقه اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش کردپرس به نقل از اس اند پی گلوبال، شرکت اماراتی داناگاز که به همراه کنسرسیوم گازی پرل بخش عمده فعالیت در بخش گاز طبیعی اقلیم کردستان را در دست دارد، از افزایش بی سابقه سود خالص خود در سال گذشته، با تکیه بر افزایش درآمد در اقلیم کردستان خبر داده است.

این شرکت در بیانیه خود با اشاره به این که در حال حاضر روزانه 452 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی از دو میدان کور مور و چمچمال تولید می کند، ابراز امیدواری کرد تا یک سال دیگر 250 میلیون فوت مکعب دیگر به ظرفیت فعلی بیافزاید و تا قبل از سال 2025 میزان تولید گاز طبیعی را به 950 میلیون فوت مکعب افزایش دهد.

پاتریک المان وارد، مدیر عامل این شرکت گفته است بیشتر گاز تولید شده به مصرف نیروگاه ها در اقلیم کردستان می رسد و در صورتی که حجم افزایش یافته به نیروگاه ها اختصاص داده شود، تولید برق به میزان قابل توجهی و فراتر از نیاز این منطقه افزایش خواهد یافت که در این صورت فرصت صدور برق و یا گاز طبیعی فراهم می شود.

او با اشاره به فراهم شدن زمینه احداث خط لوله گاز از اربیل به استان دهوک در مرز ترکیه افزود: احتمال صدور گاز به ترکیه از این طریق بیشتر شده است.

مدیر عامل این شرکت اماراتی با اشاره به این که دولت ترکیه در نزدیکی مرز عراق و اقلیم کردستان خط لوله انتقال گاز احداث کرده است، گفت: این مسئله باعث می شود زمان صدور گاز به ترکیه به صورت محسوسی کاهش پیدا کند.

المان وارد از این که همزمان با فراهم شدن صدور گاز طبیعی اقلیم کردستان به ترکیه، امکان صدور آن به منطقه اتحادیه اروپا نیز فراهم شود ابراز خوش بینی کرد.

او همچنین از انجام مذاکرات با بغداد برای تامین بخشی از نیاز عراق به گاز طبیعی استحصال شده در اقلیم کردستان خبر داد.

آمریکا نیز برای توسعه صنعت گاز اقلیم کردستان عراق مبلغ 250 میلیون دلار وام پرداخت کرده است.

کد خبر 27096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha