اردوغان قانوناً نمی تواند در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود

سرویس ترکیه – فضای سیاسی ترکیه با یک بحث جدید دربارۀ امکان قانونی نامزدی اردوغان در انتخابات بعدی ریاست جمهوری ملتهب شده است؛ رهبر CHP معتقد است اردوغان نمی تواند نامزد انتخابات 2023 شود.

به گزارش کردپرس، کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP)، حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه، ادعا کرد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قانوناً نمی تواند برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و اگر انتخابات بعدی در موعد مقرر برگزار شود او نخواهد توانست وارد رقابت شود.

قلیچدار اوغلو در گفتگو با تلویزیون خلق در این باره گفت: «اگر انتخابات در موعد مقرر برگزار شود، اردوغان نمی تواند برای سومین دوره نامزد ریاست جمهوری شود. اما اگر پارلمان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود، مانعی برای نامزدی وی ولو برای سومین بار وجود نخواهد داشت.»

به گفتۀ قلیچدار اوغلو نامزدی اردوغان برای سومین دورۀ ریاست جمهوری برخلاف قانون اساسی ترکیه است.

اردوغان در سال 2014 و در نظام پارلمانی به ریاست جمهوری برگزیده شد. سپس نظام حکومتی ترکیه به ریاستی تغییر یافت و در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری سال 2018 اردوغان مجدداً شرکت کرد و رئیس جمهور شد. در نظام ریاستی ترکیه شخصی که به ریاست جمهوری برگزیده می شود، اگر انتخابات در موعد مقرر برگزار شود، می تواند یک دورۀ دیگر رئیس جمهور شود.

گروهی در ترکیه ادعا می کنند که اردوغان مطابق قانون نمی تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال 2023 شرکت کند، چرا که دو دوره رئیس جمهور بوده و دیگر نمی تواند برای دورۀ سوم نامزد شود.

دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP) و شریک ائتلافی اردوغان روز گذشته در حمایت از اردوغان ادعا کرد منع قانونی برای نامزدی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری 2023 وجود ندارد. با این حال باغچه لی گفت اگر منع قانونی وجود داشته باشد و نیازی به تغییر قانون اساسی باشد تا اردوغان بتواند در دورۀ سوم نیز رئیس جمهور شود، MHP و AKP تلاش خواند کرد زمینه را فراهم کنند.

کد خبر 27055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha