اردوغان می خواهد گاز طبیعی اقلیم کردستان را به اروپا ببرد

سرویس جهان- نشریه نشنال اینترست آمریکا، همزمانی دعوت اردوغان از نچیروان بارزانی برای سفر به ترکیه و قول او برای تامین گاز اروپا را نشانه تمایل ترکیه برای تامین گاز اروپا از طریق انتقال گاز طبیعی اقلیم کردستان عراق دانسته است.

به گزارش کردپرس به نقل از مجله نشنال اینترست آمریکا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیرا به اروپاییها قول داده برای کاهش وابستگی آنها به گاز طبیعی روسیه، به انتقال گاز طبیعی خاورمیانه به این قاره کمک کند.

این نشریه با اشاره به سفر هفته گذشته نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به ترکیه و دیدار او با رئیس جمهور ترکیه و نیز شنیده شدن زمزمه احداث خط لوله گاز اقلیم کردستان –ترکیه، این مسئله را نشانه تمایل اردوغان برای انتقال گاز اقلیم کردستان عراق به اروپا از طریق ترکیه دانسته است.

این نشریه همچنین به محتوای گفتگو میان نچیروان بارزانی و اردوغان پرداخته است. اردوغان از احتمال تامین گاز مورد نیاز ترکیه از طریق عراق و انجام گفتگوهای بیشتر در این باره در آینده خبر داده بود.

همزمان نشریه ایراک اویل ریپورت از امضای قرار داد احداث خط لوله گاز طبیعی اقلیم کردستان تا نزدیکی مرز ترکیه خبر داده است.

ایراک اویل ریپورت گفته است وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق قراردادی با شرکت کارگروپ در اقلیم کردستان برای احداث خط لوله 56 اینچی تا نزدیکی مرز ترکیه امضا کرده است. البته این قرارداد برای تامین سوخت نیروگاه برق در دهوک صورت گرفته است اما بر اساس گزارش ایراک اویل ریپوت مازاد گاز منتقل شده می تواند به ترکیه صادر شدود.

شرکت داناگاز امارات که به همراه کنسرسیوم پرل تولید کننده اصلی گاز طبیعی در میدان های گازی این منطقه هستند در گزارش سال 2021 خود بر احتمال صدور گاز طبیعی اقلیم کردستان به ترکیه و انتقال آن به اروپا تاکید کرده اند. با این حال آنها تاکید کرده اند که اولویت آنها تامین نیاز مصرفی اقلیم کردستان و حتی سایر مناطق عراق است.

به هر حال، نشریه سیاسی نشنال اینترست آمریکا تحولات اخیر را بی ارتباط با خواست اردوغان برای تامین گاز اروپا از طریق انتقال گاز طبیعی اقلیم کردستان به ترکیه، در صورت بحرانی تر شدن رابطه غرب با روسیه و قطع جریان گاز روسیه به اروپا ندانسته است.

کد خبر 27032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha