۲۰ ذخیره‌گاه جنگلی جدید در کردستان شناسایی شد

سرویس کردستان - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه در حال حاضر ۵۶ ذخیره گاه جنگلی در راستای حفاظت از گونه های مهم ژنتیکی جنگلی در کردستان وجود دارد، گفت: در قالب طرح «۳ در ۴» در ۱۴۰۰، تعداد ۲۰ ذخیره‌گاه جنگلی جدید دیگر در کردستان شناسایی شد.

به گزارش کرد پرس، سعدی نقشبندی گفت: در راستای برنامه‌های اجرایی شعار سال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، به نام طرح «۳ در ۴» در ۱۴۰۰، در سال جاری ۱۵ هزار هکتار به ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی جنگلی استان اضافه و تعداد ذخیره‌گاه های جنگلی به ۵۶ منطقه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در یکی از عناوین برنامه‌های اجرایی شعار سال سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور، به نام طرح «3 در 4» در ۱۴۰۰ در قسمت شعار تولید امور مربوط به جنگل در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: گونه‌های بنه، تنگرس، گلابی جنگلی، نارون، سماق، شیرخت و بلوط از مهمترین گونه های موجود در ذخیره گاه های ژنتیکی در بخش جنگلی استان به شمار می‌رود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: وضعیت زادآوری طبیعی در سطح این ذخیره‌گاه‌ها در حد مطلوب است و امیدوار هستیم تا با تداوم روند کنونی شاهد ایجاد میزان قابل توجهی ذخیره در گونه های کمیاب استان باشیم.

نقشبندی ادامه داد: حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از وقوع سیلاب و مهار سیل و حفظ گونه های مهم ژنتیکی در بخش جنگل از مهمترین مزایای این طرح است و در صورت توجه و توسعه این طرح ها و نیاز به این ذخیره گاه های ژنتیکی می توان درآمد خوبی عاید استان و منطقه کرد.

وی یادآور شد: کردستان در منطقه رویش گاهی زاگرس شمالی واقع شده و در این راستا مناطقی از رویشگاه های طبیعی که مشمول ماده یک قانون حفاظت و حمایت بوده، شناسایی و اقدامات حفاظتی و حمایتی از جمله محصور کردن رویشگاه و به کارگیری قرق‌بان و غنی سازی با بذر در آن انجام شده است.

کد خبر 26887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha