آغاز عملیات اجرایی 10 طرح آبخیزداری همزمان با دهه فجر

سرویس کردستان - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: همزمان با دهه مبارک فجر، عملیات اجرایی ۱۰ طرح آبخیزداری در 8 شهرستان استان آغاز می شود.

به گزارش کرد پرس، سعدی نقشبندی گفت: برای اجرای این طرح ها ۵۰۱ میلیارد و ۹۷۷ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این طرح ها شامل طرح آبخیزداری نمشیر در بانه با ۲ هزار و ۳۱ متر مکعب، چراغ ویس سقز با 7 هزار و ۲۹۵ مترمکعب، ماچکه سنندج با یک‌ هزار و ۵۷۰ مترمکعب، ۲ طرح در قره طوره بیجار با ۱۸ هزار متر مکعب، کرفتو دیواندره با ۶۹۰ مترمکعب، کریم آباد دهگلان با 4 هزار و ۷۱۰ مترمکعب، خورخوره دیواندره با 8 هزار و ۸۷۰ مترمکعب، چشمیدر سروآباد با ۲ هزار و ۹۸۰ مترمکعب و گاران مریوان با 5 هزار و ۹۹۰ مترمکعب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه با اجرای این طرح ها برای ۳۳ هزار و ۵۹۵ نفر ایجاد شغل می شود، اظهار کرد: افزایش و توسعه پوشش گیاهی، کاهش فرسایش خاک و رسوب دهی، کنترل هرز آب‌ها، کاهش سیل خیزی، بهره وری بهینه از نزولات آسمانی، ارتقا آگاهی عمومی و توسعه مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی و کمک به توانمندسازی جوامع محلی از اهداف اجرای این طرح ها به شمار می آید.

وی یکی از اقدامات شاخص و کم نظیر معاونت آبخیزداری اداره‌کل را رصد اقدامات انجام شده در سال های گذشته اعلام کرد و ادامه داد: از سال ۷۲ تا سال گذشته حدود ۱۱ هزار سازه مکانیکی آبخیزداری در استان اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: بهترین راهکار برای مقابله با سیل جلوگیری از رسوب‌گذاری و فرسایش خاک، کنترل روان آب و سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی از طریق اجرای عملیات‌های بیولوژیک آبخیزداری در مراتع مانند کپه کاری، بذرپاشی و بذرکاری است.

نقشبندی بیان کرد: کنترل، قرق و توسعه و غنی سازی جنگل با بذر و نهال در سطح جنگل‌ها، عملیات‌های مکانیکی آبخیزداری مانند احداث سدهای رسوبگیر سنگی ملاتی، سنگی گابیونی و بیومکانیکی آبخیزداری مانند بانکت بندی، اجرای پروژه‌های آبخوانداری و در نهایت تقویت و توسعه پوشش گیاهی نیز در این زمینه بسیار کمک کننده است.

کد خبر 26572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha