نبرد داعش و کردها در حسکه به روایت نیویورک تایمز

سرویس جهان- جنگ اخیر با داعش در حسکه، شدیدترین جنگ شهری با این گروه تروریستی با حضور نیروهای آمریکایی از زمان سقوط خلافت داعش تاکنون بوده است.

نیروهای آمریکایی و کرد در شدیدترین نبرد شهری با داعش از زمان سقوط خلافت خودخوانده این گروه در سال 2019، طی یک هفته گذشته با جنگجویان آن در شهر حسکه واقع در شمال شرق سوریه درگیر شدند.

درگیری ها به مناطق مسکونی حسکه کشیده شد. نیروهای کرد سوریه در این منطقه تلاش می کردند آخرین مردان مسلح داعش را که طی یک هفته گذشته، در یک زندان محاصره شده بودند، تحت کنترل خود درآورند.

روز شنبه دهها جسد که برخی از آنها لباس‌های نارنجی زندان بر تن داشتند، مشاهده شد که توسط توسط شبه‌نظامیان کرد در نزدیکی زندان صناعه حمل می شدند. این مسئله نشان‌دهنده گستردگی درگیری‌ها در روزهای اخیر است.

یکی از مقامات نیروهای سوریه دموکراتیک گفت که عملیات پاکسازی در محله غویران، در اطراف زندان برای یافتن اعضای هسته های مخفی داعش ادامه دارد. نیروهای ضد تروریسم به رهبری کردها با حمایت نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده، برای جستجوی خانه به خانه در کوچه های باریک محله شهر اکثر عرب نشین حسکه پراکنده شدند.

نیروهای کُرد نارنجک های صوتی را به داخل خانه هایی که فکر می کردند اعضای داعش پس از ریختن مردم به خیانها در آنها پنهان شده اند، پرتاب می کردند.

این دور از درگیری ها هشت روز پیش و پس از حمله داعش به این زندان که بیش از 3000 داعشی و تقریبا 700 خردسال بازداشت شده را در خود جای داده، آغاز شد.

نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند که حدود 30 جنگجوی داعش روز جمعه تسلیم شدند اما گمان می‌رود که شبه‌نظامیان باقی‌مانده در زندان، نوجوانان بازداشتی را به عنوان سپر انسانی نگهداری کرده اند.

فرهاد شامی، سخنگو و از مقامات نیروهای دموکراتیک سوریه، با اشاره به کودکانی که داعش آنها را مجبور به جنگیدن کرده، گفت: «ما فکر می کنیم فرزندان خلافت با آنها هستند.»

وی افزود: «آنها از این کودکان برای جلوگیری از انجام عملیات نظامی جدی توسط نیروهای ما استفاده می کنند.»

نیروهای دموکراتیک سوریه اطلاعات متناقضی در مورد محاصره منتشر کرده است. این نیرو روز چهارشنبه پس از حملات هوایی ایالات متحده و اعزام خودروهای زرهی جنگی برای کمک به بازپس گیری مجتمع اعلام کرد که دوباره کنترل کامل زندان را به دست گرفته است. با این حال مشخص شد که روز پنجشنبه درگیری با افراد مسلحی که در ساختمان های زندان محاصره شده بودند، ادامه داشته است.

تا روز شنبه هم نشانه هایی حاکی از اینکه نبرد بسیار شدیدتر از آنچه در ابتدا گزارش شده بود، وجود داشت.

خبرنگاران نیویورک تایمز در حاشیه محله غویران، جایی که ساختمان زندان واقع شده، مشاهده کردند که نیروهای دموکراتیک سوریه حداقل 80 جسد را در یک کامیون کوچک از زندان منتقل کرده و در کنار جاده روی هم انداخته اند. مبارزان کرد آنها را یکی یکی در داخل بیل یک لودر زرد رنگ انداختند تا آنها در داخل کامیون حمل نخاله انداخته شده و برای دفن کردن آنها از محل دور کنند .

برخی از اجساد لباس‌های نارنجی زندان را بر تن داشته و برخی دیگر لباس‌های غیرنظامی که توسط زندانیان بازداشتگاه نیز پوشیده می‌شود به تن داشتند. تقریباً همه اجساد سالم و بدون خون ریزی بود اما روی صورت و بدن بسیاری از آنها دود سیاه نشسته بود.

یک مبارز پریشان سر یک عکاس نیویورک تایمز فریاد زد که عکس نگیرد .او گفت: «ما می دانیم که این درست نیست، اما تعداد زیادی از آنها وجود دارد.»

حسکه، در منطقه جدا افتاده روژاوا در شمال شرق سوریه قرار گرفته و تحت کنترل کردهاست. این منطقه توسط نیروهای متخاصم سوریه و نیروهای تحت حمایت ترکیه که شمال غربی سوریه را اشغال کرده اند، محاصره شده است.

این منطقه با تهدیدات امنیتی، کمبود زیرساخت ها و فروپاشی مالی دست و پنجه نرم می کند. کشورهای خارجی از بازگرداندن جنگجویان داعش و خانواده‌هایشان خودداری کرده‌اند و روژاوا را به پناهگاهی برای بقایای خلافت خودخوانده داعش، از جمله هزاران جنگجوی متهم و ده‌ها هزار نفر از اعضای خانواده‌شان تبدیل کرده‌اند.

اداره خودگردان محلی شمال شرق سوریه موسوم به روژاوا مدت هاست هشدار داده است که منابع لازم و توانایی اداره زندان ها و اردوگاه ها را ندارد.

ایالات متحده به عنوان بخشی از ائتلاف ضد داعش حدود 700 سرباز خود را در روژاوا حفظ کرده است. اما این نیروها تا زمان محاصره زندان، در اکثر موارد به انجام ماموریت های عادی، از جمله برای جلوگیری از حضور نیروهای روسیه در منطقه مشغول بودند.

نیروهای دموکراتیک سوریه روز شنبه گفت که 13 جنگجوی آن در جریان بازپس گیری زندان و تلاش برای برقراری امنیت منطقه کشته شده اند اما احتمال دارد این رقم بالاتر باشد. این سازمان آماری از تعداد زندانیان کشته شده در جنگ منتشر نکرده است.

یکی از مقامات ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، گفت که تعیین دقیق تعداد کشته شدگان داعش در نبردهای اخیر زمان می برد.

مقامات نیروهای دموکراتیک سوریه گفته اند که زندانیان کمتر از 18 سال به مکان جدیدی منتقل شده اند. این افراد در زمانی کودکی به همراه والدین خود به سوریه آورده شد بودند.

یکی از مقامات نیروهای کرد سوریه موسوم به یگان های مدافع خلق که بخش عمده نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می دهد، گفت: اکثر جنگجویان داعش که هنوز در زندان محبوس بودند، جمعه شب پس از یورش نیروهای تحت رهبری کردها به ساختمان تسلیم شدند.

سیامند علی، مدیر رسانه ای این نیروی کردی گفت: «آنها به ما گفتند که تسلیم می‌شوند و سپس یکی یکی بیرون آمدند و اسلحه‌های خود را روی زمین گذاشتند.» او گفت که برخی از آنها کمربندهای انتحاری بر تن داشتند.

شهر حسکه از زمان فرار از زندانیان در 20 ژانویه در قرنطینه بوده است. مغازه ها بسته شده و پناهگاه های موقت، خانواده هایی را که در اثر جنگ آواره شده اند، در خود جای داده اند. در برخی مناطق بیش از یک هفته است که برق و آب شرب وجود ندارد.

کارگری که از ترس داعش تنها با نام کوچکش «محمد» خود را معرفی کرد، گفت: «وضعیتی باورنکردنی و بدی است. محله هنوز به درستی پاکسازی نشده و داعش از پشت بام ها برای پریدن از خانه ای به خانه دیگر استفاده می کند.

منبع: روزنامه نیویورک تایمز

کردپرس

کد خبر 26531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha