علاوی توافق پنهانی کردها و حلبوسی را عامل شکست خود می داند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نامزد پیشین نخست وزیری عراق که از تشکیل کابینه انصراف داد، مدعی شد که توافق پنهانی میان کردها و رئیس مجلس عراق عامل شکست وی در تشکیل کابینه دولت بوده است.

به گزارش کردپرس، محمد توفقی علاوی که ماه گذشته از سوی رئیس جمهور عراق مامور تشکیل کابینه دلت جدیداین کشور شد و دو هفته پیش به دلیل اینکه موفق به کسب رای اعتماد از مجلس برای کابینه خود نشد، از این ماموریت انصراف داد، طی گفتگو با العربی الجدید اعلام کرد که جریان های سیاسی سنی در عراق سعی داشتند وزرای سنی که در کابینه وی منصوب می شوند، تحت کنترل آن ها باشند.

وی اشاره کرد که در دولت های پیشین عراق، روال کابینه دولت ها به این گونه بوده و هر یک از وزرای دولت ها نماینده توانایی حزب متبوع و یا لیست انتخاباتی خود بوده و همین امر موجب به اوج رسیدن فساد در عراق، طی 17 سال گذشته بوده است.

علاوی در مورد گفتگوهای خود با کردهای عراق در مورد تشکیل دولت و سهم کردها از مناصب وزارتی کابینه گفت که کردها می خواستند وزرای (کرد) در دولت مستقل نبوده و از احزاب سیاسی ( کردستانی) باشند، اما وی این درخواست را کاملا رد کرده و اما این حق را به آنان داده که روابط میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی از طریق این احزاب باشد، با این حال کردها تاکید کرده اند که این روابط نیز از طریق وزرای سیاسی صورت بگیرد.

همچنین خاطرنشان ساخته که به کردها پیشنهاد داده یک منصب وزراتی جدید به آنان تحت عنوان وزیر مشاور در امور اقلیم کردستان در سمت معاون نخست وزیر داده شده وسهم آنان از دولت افزایش یابد و کردها نیز با این پیشنهاد موافقت کرده اند، اما در نهایت وی متوجه شده که کردها و محمد حلبوسی رئیس مجلس به صورت پنهانی توافق کرده اند که هیچ یک بدون دیگری در دولت مشارکت نکند.

علاوی توافق پنهانی میان کردها و حلبوسی را عامل شکست خود در تشکیل کابینه عنوان کرده و می گوید که به دلیل این توافق وی در تشکیل کابینه و گرفت رای اعتماد از مجلس موفق نبوده است.

وی که نامزد بخشی از جریان های شیعه عراق بود؛ در مورد بخشی دیگر از جریان های شیعه نیز که در نشست مجلس که قرار بود برای دادن رای اعتماد به کابینه علاوی برگزار شود، شرکت نکردند؛ گفت که نوری مالکی رهبر ائتلاف دولت قانونی با وی مخالف بوده و ائتلاف فتح نیز خواستار تصدی برخی مناصب بودند که علاوی نیز به گفته خود با آنان مقابله و از تحقق اهداف آن ها جلوگیری کرده و به همین دلیل نیز نمایندگان این جریان های سیاسی در نشست مذکور شرکت نکردند.

همچنین تاکید کرد که سیاست و جهت گیری و عملکرد احزاب سیاسی عراق، بر اساس منافع حزبی آنان است و اهمیتی به منافع کشور نمی دهند و این رویه نیز در جریان های کردها، سنی ها و شیعیان کاملا مشهود است.

لازم به ذکر است که نشست مجلس عراق برای رای به کابینه علاوی به حد نصاب نرسید و وی چندساعت پس از آن انصراف خود از تشکیل کابینه را اعلام کرد.

کد خبر 256838

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha