دفاع در مقابل ویروس جهانگشای کرونا/ محمد هادیفر

سرویس کردستان- آنچه مسلم است جهان بعد ازکرونا با قبل ازآن تفاوت زیادی خواهد داشت یقینا سوای نقش ویرانگر این ویروس مخرب؛ تحولات عمیق فرهنگی را نیزاز خود بجای خواهد گذاشت .

به شرط حیات پس از کرونا خواهیم دید که رعایت بهداشت و مراودات و معاشرات بطور کلی دگرگون خواهد شد و قطعا در بسیاری از شئونات اجتماعی خرد و کلان بشری تاثیرخواهد گذاشت. اما در حال حاضر حال ساکنان کره خاکی خوب نیست شاید روزهای اولیه پیدایش این مولود میکروسکوپی چندان به آن اهمیتی داده نمی شد و کسی باور نمی کرد در این سطح گسترده شیوع پیدا کند اما با مشاهدات عمومی از نحوه واگیری آن زنگ خطر فراگیری آن نواخته شد و همگان خطر را در بیخ گوش خود احساس کردند و بدنبال چاره کار افتادند.

در این میدان جنگ با کرونا نه تنها ایران بلکه پیشرفته ترین کشورها هم آمادگی پذیرش این حمله ویروسی را نداشتند.حال ویروس جهانگشای کرونا با جثه ای کوچک، پشت انسان های بزرگ را بخاک می مالد و پیشرفته ترین تکنولوژی های علمی را به سخره گرفته و هم آورد می طلبد.

جامعه جهانی در مقابله با این جهانگشای کوچک وضعیت نامعلومی را در پیش رو دارد. در این بین قهرمانان صف اول مقابله با این ویروس ویرانگر پرستاران و پزشکان فداکار می باشند که معنی واقعی ایثار را با همه زبان ها به جوامع خود معرفی کرداه ند. کمترین کمکی که جامعه می تواند به این تلاشگران عرصه جهاد با کرونا بکنند عمل به توصیه های بهداشتی و مراقبتی آنان می باشد.

جنگ تحمیلی با کرونا چرخه تولید و اقتصاد و اشتغال را فلج کرده و مدیریت کشور را با دشواری مواجهه خواهد نمود. در این صورت یقینا پس از مدتی مشکلات همه جوامع بالتبع ایران هم پیچیده تر از این خواهد شد قطعا مایحتاج و خدمات عمومی با چالشی جدی روبرو خواهد شد که در آن وضعیت بحران مضاعفی برجامعه تحمیل می گردد. مدیریت کشور در امر بحران به تنهایی نمی تواند همه امور را مدیریت کند بلکه گذار از بحران با همراهی و همکاری جامعه قابل مهار و کنترل می باشد. هجوم غیرمنتظره کرونا همه را غافلگیر کرده و ساز و کارها و فرهنگ مقابله با آن در کشور آماده نبود در این زمینه از ظرفیت فرهنگ سازی پدافند غیر عامل غافل بوده ایم. متاسفانه درساختار اداری دولتی به این پدیده بعنوان پدیده ای کم اهمیت نگریسته شده است در حالی که با توجه به تهدیدهای غیرقابل پیش بینی شایسته است استانداران همانند شورای تامین خود مدیریت پدافند غیرعامل را بعهده بگیرند تا اهمیت کار مشخص شود.

درحال حاضر جامعه ایرانی خصوصا کردستان با آزمونی سخت روبرو می باشد مردم و خصوصا بخش خصوصی است که باید به کمک مدیریت جامعه بشتابند در این خصوص می توان از تجربیات همگرایی برخی کشورهای بزرگ صنعتی استفاده نمود. مدیران هلدینگ های عمده کشورها هر کدام ظرفیت خود را به مدیریت ارشد کشور معرفی کرده تا بتوانند با وحدت و همدلی سایه شوم کرونا را از سر کشورشان دور نمایند.

الان وقت حرف های سیاسی نیست اگرچه کم کاری های بعضی مدیران را نمی توان نادیده گرفت ولی خطر جدی تری در پیش رو داریم. روز، روزِ آزمون و امتحان همگانی است همه امکانات دولت ها شرط لازم رفع این جنگ ویرانگر می باشد اما شرط کافی آن اراده عمومی مردم با همبستگی و اراده عمومی در رفع این دشمن وحشی می باشد.حس انسان دوستی و جوانمردی که از خصیصه های ذاتی کُردها می باشد ایجاب می کند که از همه ظرفیت های موجود به سود همنوعان خود استفاده کرده و فکر انباشت ثروت در این شرایط خلاف دیانت و اخلاق و وجدان می باشد. کمی درخلوت به کرونا بیندیشید اگر تمام کره خاکی را داشته باشید توسط یک ویروس ذره بینی از پای درخواهی آمد. بنابراین بر همه کسانی که خود را در زمره انسان بشمار می آورند، همه کسانی که جامعه کردستان را زادگاه و خواستگاه خود می دانند با هر گرایش و با هر هرعقیده ای به هر اندازه که به کُرد و کردستان علاقه مندند در رفع این بلای فراگیر کمک کنند.

کد خبر 256657

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha