افزایش سازه های غیر مجاز در آذربایجان غربی بدون نظارت نظام مهندسی!

سرویس آذربایجان غربی- رییس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌ غربی گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرهای سردشت، پلدشت، چایپاره، میاندوآب و سلماس، شایع شده و سازمان نظام مهندسی در فرآیند صدور پروانه و پایان کار نقشی ندارد.

به گزارش کردپرس، ساخت و سازهای خارج از چارچوب‌های قانونی و فاقد پروانه نظام مهندسی در استان افزایش یافته است. سازه‌هایی که بدون رعایت ضوابط اصولی نظام مهندسی ساخته می شوند و عده ایی این مسئله را دشواری های طی کردن مسیر اخذ پروانه ساخت و ساز قانونی از شهرداری و نظام مهندسی ساختمان و پرداخت پول به نظام مهندسی می دانند.

بهمن ماه گذشته بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی به افزایش غیر قانونی هزینه‌های نظارتی سازمان نظام مهندسی ساختمان بر ساخت‌وسازها در استان اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه سران قوا از تاریخ ٢۵ آبان ماه امسال هرگونه افزایش قیمت بدون مصوبه کارگروه تنظیم بازار استانها ممنوع و غیرقانونی است.

با این حال و بنا بر اعلام رییس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌ غربی؛ کل پرونده های قابل صدور به نظام مهندسی ارجاع شده در شهر سلماس 55 پرونده بوده در حالی که بیش از 500 پروانه ساختمانی صادر شده است.

این موضوع نشان می دهد که هنوز مردم برای دریافت پروانه نظام مهندسی استقبال چندانی نشان نمی دهند و این مورد در سایر شهرهای استان هم با رشد سازه های غیر مجاز دیده می شود.

اخیرا رییس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌ غربی اعلام کرده؛ در شهرهای سردشت، پلدشت، چایپاره، میاندوآب و سلماس، ساخت و سازهای غیرمجاز شایع شده و سازمان نظام مهندسی در فرآیند صدور پروانه و پایان کار هیچ گونه نقشی در این زمینه ندارد.

علیرضا دیلمقانی در گفت و گو با فارس اضافه می کند: روز به روز تعداد ساخت و ساز غیر مجاز در استان بیشتر شده است و بایستی این موضوع موشکافی و آسیب شناسی شود و از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری به عمل آید.

او می گوید: باتوجه به زلزله ‌های اخیر در شهر سلماس و خوی و ارومیه به طور کامل مشهود است که استان در بحث زلزله‌خیز بودن پیشرو است و شرایط لرزه‌خیزی زیادی دارد و بایستی به این موضوع اهمیت جدی داده شود.

رییس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌ غربی ادامه می دهد: با نگاهی به شرایط ساختمان ها به طور کامل مشخص است که از نظرسازه ای دچار مشکل هستیم و این وضعیت در روستاها حاد بوده و ساخت و ساز در روستاها به طورغیر مهندسی انجام می‌شود و خسارت و خرابی‌ها درمناطق روستایی در هنگام زلزله بیشتر است.

دلیمقانی با اشاره به شهر لرزه خیزسلماس تصریح می کند: این شهر آبستن وقوع زمین لرزه است اما کل پرونده های قابل صدور به نظام مهندسی ارجاع شده شهر سلماس 55 پرونده بوده در حالی که بیش از 500 پروانه ساختمانی صادر شده است و این امر نشان از این دارد که عزم جدی و برنامه ریزی برای این امر وجود ندارد و باید توجه ویژه‌ای نسبت به وضعیت موجود به وجود آید.

او در خصوص عدم استقبال مردم برای دریافت پروانه نظام مهندسی می گوید: دلایل توجیه ‌ناپذیری در این زمینه وجود دارد که باعث می‌شوند شدت آسیب‌ها در بلایای طبیعی بیشتر باشد واحساس می‌شود باید مسوولین و سازندگان نسبت به ساخت و ساز اصولی اهتمام بیشتری داشته باشند.

در چهلمین جلسه ستاد تنظیم بازار استان آذربایجان غربی، مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را ملزم شدند تا مدارک و مستندات درخواست خود را در خصوص افزایش قیمت خدمات فنی و مهندسی ارائه کنند تا در ستاد تنظیم بازار استان مورد بررسی قرار گیرد.

معاون عمرانی استاندار در آن جلسه تاکید کرده بود؛ در غیر این صورت هر گونه افزایش قیمت خدمات نظام مهندسی ساختمان غیر قانونی است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

کد خبر 255359

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha