رابطه اربیل و بغداد هنوز در سطح مناسب نیست/ احتمال تحریم انتخابات عراق وجود دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - رئیس پیشین اقلیم کردستان ضمن تاکید بر این که رابطه با دولت فدرال عراق بهتر از قبل است اما در سطح مناسب نیست، تحریم انتخابات سراسری آینده را بعید ندانست.

به گزارش کردپرس، مسعود بارزانی، رئیس پیشین اقلیم کردستان و رهبر کنونی حزب دمکرات کردستان (پارتی) در بخشی از مصاحبه مفصل خود با نسخه عربی زبان روزنامه ایندیپندنت که امروز (جمعه) در پایگاه اینترنتی این روزنامه بریتانیایی منتشر شده، بارها از تعامل دولت فدرال عراق با اقلیم ابراز شگفتی کرد بدون آن که از فرد مشخصی به عنوان مسئول چنین مشکلی نام ببرد.

بارزانی درباره روابط میان دولت های فدرال عراق و اقلیم کردستان پس از سرنگونی رژیم بعث در سال 2003 میلادی تاکنون اظهار داشت: ما برای پر کردن خلایی که پس از سرنگونی رژیم صدام حسین به وجود می آمد، به صورت کارآمد سهیم بودیم جایی که به بغداد رفتیم و در تدوین قانون اساسی و بازسازی نهادهای کشور سهیم بودیم با این حال متاسفانه پایبندی به قانون اساسی صورت نگرفت و روابط رو به وخامت گذاشت؛ هم اکنون می توانم بگویم که (روابط بغداد و اربیل) بهتر از دوره سابق است با این حال در سطح مناسب نیست؛ تلاش خواهیم کرد مانع را پشت سر بگذاریم.

رئیس پیشین اقلیم کردستان در پاسخ به پرسشی در رابطه با مسئول نابودی رویای کشور جدید عراق پس از سرنگونی صدام حسین، دیکتاتور معدوم این کشور نیز تصریح کرد: معرفی فرد یا طرف مشخصی کار دشواری است، هر کس به اندازه جایگاه و منصب خود، مسئولیت آن را بر عهده دارد با این حال در مجموع ملاحظه کردیم که گرایشی برای ساختن کشور نهادها وجود ندارد؛ مسائل از کنترل خارج شد و همه مسئول هستند.

بارزانی در مورد دلیل برخورداری اقلیم کردستان از آرامش و امنیت در حالی که دیگر شهرهای عراق شاهد ناآرامی هستند نیز گفت: ما به بغداد پیشنهاد دادیم که آزمون اقلیم کردستان را در اختیار آن قرار دهیم تا از آن در سایر مناطق عراق استفاده کند؛ مهم ترین کاری که انجام دادیم و به ما در تحقق این همه دستاورد کمک کرد، آشتی داخلی در کردستان بود، اگر این کار در سایر مناطق عراق نیز اجرا شود، همه آنها همانند کردستان خواهند بود با این حال بغداد نپذیرف که گوش دهد.

رهبر حزب دمکرات کردستان در این باره افزود: بزرگ ترین چالش پیش روی اقلیم کردستان پیش از همه پرسی (استقلال برای جدایی از عراق) و پس از آن تا به امروز همان تروریسم است، چالش های دیگری همچون هرج و مرج در جریان در جهان عرب و خاور میانه، عدم تعادل در موازنه قدرت، دخالت های مداوم و وضعیت اقتصادی نیز وجود دارند که همه آنها چالش های بزرگی هستند با این حال مانع ما نمی شوند.

بارزانی به پرسش دیگری در رابطه با نگرانی از تروریسم نیز با اعتماد و آرامش پاسخ داد: شکر خدا ملت کردستان همکاری زیادی با نیروهای پیشمرگ داشت و تروریسم در ایجاد هر گونه پایگاه یا هسته تروریستی در داخل اقلیم ناکام ماند؛ همه تلاش های صورت گرفته چیزی جز نفوذ نبود و در سال 2014 نیز شاهد یک جنگ آشکار در جبهه ای به امتداد 1050 کیلومتری پس از ورود داعش به عراق بودیم.

رئیس پیشین اقلیم کردستان در پاسخ به این پرسش که چرا داعش و حشد الشعبی در نفوذ به بافت کردها ناکام ماندند نیز اظهار داشت: مقاومت قهرمانانه نیروهای پیشمرگ مانع از انجام چنین کاری از سوی داعش و حشد شد و برای ما ثابت شد که اگر دارای قدرت نباشی، کسی از تو دفاع نمی کند بلکه باید از خودت دفاع کنی؛ اگر نیروهای پیشمرگ نبود، وضعیت الآن متفاوت بود.

در رابطه با قانون جدید انتخابات در عراق که بر اساس آن، نامزدی در انتخابات پارلمانی به صورت فردی و نه از طریق فهرست های انتخاباتی خواهد بود و هر استان این کشور نیز به جای یک حوزه انتخابیه، به حوزه های متعدد به تعداد کرسی های اختصاص یافته برای آن در مجلس نمایندگان تقسیم می شود نیز بارزانی ضمن آن که قانون قبلی انتخابات را بهتر برشمرد، تحریم انتخابات آینده را بعید ندانست و اعلام کرد که امکان آن وجود دارد.

رهبر حزب دمکرات کردستان در پاسخ به پرسشی درباره گزارش های حاکی از آماده سازی اهل تسنن عراق برای درخواست تشکیل اقلیم هایی برای خود از جمله اقلیم الانبار در غرب این کشور نیز تصریح کرد: اهل تسنن مرتکب اشتباه های بزرگی شدند، فرآیند سیاسی پس از سرنگونی رژیم (بعث) را تحریم کردند که این یک اشتباه بزرگ بود؛ سه بار آنها را به اربیل دعوت کرده و تلاش نمودم برای آنها شرح دهم که مسائل تغییر کرده، جهان، منطقه و عراق تغییر کردند و آنها نیز باید تجدید نظر کنند با این حال همچنان تحت تاثیر فرهنگ قدیمی بودند.

بارزانی در این باره افزود: پس از تدوین قانون اساسی، همگان به فدرالیسم بر اساس این که تقسیم عادلانه ثروت و قدرت است، قانع شده بودند و حتی شیعیان نیز در ابتدا موافق بودند با این حال سنی ها نپذیرفتند و پس از آن معادله تغییر کرد؛ اهل تسنن مرتکب دو اشتباه شدند، اشتباه نخست تحریم فرآیند سیاسی پس از سقوط رژیم و اشتباه بزرگ تر نیز مخالفت با فدرالیسم پس از تدوین قانون اساسی بود.

رئیس پیشین اقلیم کردستان به این پرسش که آیا درخواست کنونی اهل تسنن عراق برای تشکیل اقلیم خود را یک اقدام دیرهنگام می داند نیز این چنین پاسخ داد: در رابطه با این مسئله بدون شک پیچیدگی هایی وجود دارد.

کد خبر 254557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha