اسکان ۴۰۰ هزار آواره عرب  وابسته به ترکیه در عفرین

سرویس سوریه-سازمان‌ حقوق بشر سوریه اعلام کرد:ترکیه بیش از ۳۰ اردوگاه و بیش از ۳۰ شهرک در سراسر منطقه عفرین ایجاد کرده و نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر را در سراسر روستاها و مناطق عفرین اسکان داده که ۵۰۰ خانواده از آنان، از عرب های فلسطینی هستند.

به گزارش کُردپرس، روز پنجشنبه گذشته، یک سازمان حقوق بشری موارد نقض حقوق بشر در عفرین در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد و از سازمان های بین المللی خواست تا وظایف خود را در قبال این تخلفات ترکیه انجام دهند.

سازمان حقوق بشر عفرین - سوریه طی بیانیه ای که در اردوگاه سردم محل اسکان آوارگان‌ عفرین قرائت کرد، اعلام‌ نمود، در سال ۲۰۲۱ تعداد ۵۸ غیرنظامی از جمله ۱۴ زن و ۱۳کودک کشته شده‌اند و همچنین‌ ۷۱۸ نفر دیگر دستگیر شده‌اند که ۸۲ نفر از آن‌ها زن و ۲۵ نفر دیگر کودک بودند.

گروه‌های مسلح ۱۷ محوطه باستانی و تاریخی را تخریب و‌غارت کردند. همچنین ۲۳۵۰۰ اصله درخت توسط گروه‌های میلح قطع شده و هزاران درخت جنگلی و میوه توسط جناح های طرفدار ترکیه با هدف شهرک سازی سوزانده شده است.

۳۰ شهرک با حمایت کشورهای حامی ترکیه، از جمله قطر و کویت در عفرین ساخته شد که شهرک کویت الرحمه، القریه الشامیه و روستای بسمه از برجسته ترین آنها می باشد.

این سازمان اعلام کرده است که طی سال جاری ۱۶۰ خانه توقیف و بیش از ۷۵ خانه و ده ها مغازه توسط جناح های طرفدار ترکیه فروخته شده است.

این سازمان همچنین از سازمان های بین المللی، حقوق بشری و بشردوستانه خواست تا به وظایف اخلاقی، انسانی و قانونی خود در قبال تخلفات صورت گرفته در عفرین عمل کنند و خواستار فشار بر دولت ترکیه برای توقف تخلفات خود علیه ساکنان عفرین شد.

در این بیانیه از جامعه بین‌المللی خواسته شده است که به کسانی که در ارتکاب جنایات و تخلفات در مناطق تحت کنترل ترکیه و گروه‌های مخالف سوری وفادار به آن دست دارند، پاسخگو باشد و آنها را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهند.

این سازمان گفت که نسبت کُردها در عفرین اکنون کمتر از 25 درصد است که بزرگترین روند تغییر جمعیتی پس از جابجایی بیش از سیصد هزار غیرنظامی از مارس ۲۰۱۸ است.

همچنین در این بیانیه نتیجه تخلفات ترکیه و گروه های مسلح وفادار به آن در عفرین را از مارس 2018 فاش شد.

بر اساس بیانیه این سازمان، نزدیک به ۴۰۰ هزار شهرک نشین در سراسر روستاها و مناطق عفرین اسکان داده شده اند که ۵۰۰ خانواده از آنان، از عرب های فلسطینی هستند. بیش از سی اردوگاه و بیش از سی شهرک در سراسر منطقه ایجاد شد.

بیش از ۸۰۶۳ غیرنظامی توسط گروه های تحت حمایت ترکیه ربوده شدند، در حالی که سرنوشت بیش از یک سوم آنها هنوز مشخص نیست.

این سازمان قتل ۸۴ زن از جمله شش مورد خودکشی و ۷۰ مورد تجاوز جنسی را ثبت کرده است.

بر اساس آمار این سازمان، بیش از ۶۵۵ غیرنظامی از جمله ۴۹۸ کشته در عملیات بمباران نیروهای ترکیه و جناح های مخالف وفادار به آنها کشته شدند و ۶۹۶ نفر دیگر از جمله ۳۰۳ کودک و ۲۱۳ زن در این بمباران زخمی شدند.

در بیانیه این سازمان آمده است که ۹۰ تن دیگر در زندان های مسلحین زیر شکنجه کشته شده اند.

این سازمان در رابطه با بمب گذاری ها اعلام کرد که ۲۱۷ انفجار در عفرین رخ داده است. همچنین بریدن بیش از ۳۳۳۹۰۰ درخت زیتون و جنگل را ثبت کرده است.همچنین خرابکاری و تخریب بیش از ۵۹ مکان و تپه باستانی و بیش از ۲۸ زیارتگاه مذهبی و گورستان را ثبت‌ نموده است.

کد خبر 24604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha