بازکردن گره های ترافیکی شهر با تقویت حس تعلق به شهر/ آرش شهابی

سرویس آذربایجان غربی- آرش شهابی، نائب رییس شورای اسلامی شهر مهاباد در یادداشت زیر با اشاره به گره های ترافیکی مهاباد، کاربردی ترین راهکار در شرایط فعلی را فرهنگ سازی و آموزش و تقویت حس تعلق به شهر با اجرای برنامه های فرهنگی، جهت گره گشایی از ترافیک موجود می داند.

برخلاف برخی اصول قانون اساسی، دولت خود را ناظر بر اداره شهر می داند در حالیکه نگاه قانون اساسی به شوراها به عنوان ناظر بر اداره امور شهر و شهرداریست و اتفاقا این شوراها و شهرداری ها هستند که باید در مقابل عدم پایبندی دولت به تعهدات خود در قبال مدیریت شهری در مقام پیگیری برآیند .

در این راستا تا کنون، گره های ترافیکی مهاباد به طور صحیح شناسایی شده و عبارتند از؛ عدم پایبندی ادارات خدمات رسان به تعهدات خود در حفاری های سطح شهر، افزایش تعداد خودروها و خودروهای تک سرنشین، ضعف زیر ساختها و کم توجهی و بی توجی به حقوق شهروندی و مقررات راهنمایی ،پارک های دوبل و یا پارکهای ممنوع در طرفین خیابان های کم عرض، نبود مستمر مامورین راهنمایی و رانندگی و سد معبر مغازه ها و کاسبان سیار.

بانگاهی به این گره های ترافیکی می توان دریافت که رفتار ترافیکی یک موضوع مهم و قابل تامل برای صاحبنظران رفتاری است و بخشی از فرهنگ عمومی است. پس اولین و کاربردی ترین راهکار در شرایط فعلی فرهنگ سازی و آموزش و تقویت حس تعلق به شهر با اجرای برنامه های فرهنگی برای اصلاح فرهنگ ترافیکی شهروندان است و این مهم باید در دستور کار خانواده هاد، مدارس و دانشگاهها ، آموزشگاههای راهنمایی و رانندگی ، صدا و سیما و رسانه ها قرار گیرد.

حضور مستمر مامورین راهنمایی و هشدارهای پلیسی به ویژه در ساعات ۱۱ الی ۱۳ و ۱۷ الی ۱۹ ، استفاده از تراکت و پوستر و بروشور ، تیزر و انیمیشن و ارسال پیامک به مردم، صدور قبض های جریمه حاوی تذکر اخلاقی و قانونی در ایام الله ها و مناسبت های ویژه سال همچون دهه فجر و ایام عید و... مواردی هستند که توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری و سایر ارگانهای مرتبط در دست بررسی و اقدام است.

این برنامه ها در قالب بازنگری کمیته فنی ترافیک در طرحهای خیابان های یکطرفه شده مانند سرداران و...، اصلاح نقاط حادثه خیز توسط واحد عمران شهرداری و ایجاد میادین در تقاطع های پرخطر مانند فجر، بهره گیری از پارکینگهای بیشتر در سطح شهر و طرح پارکبان است.

همچنین تمهید فضا برای پارک خودروهای سنگین در مابین شهرک کارمندان و کوی دانش، هوشمند سازی و استفاده از فن آوریهای نوین ، ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی و تسهیل در دسترسی مردم به وسایط نقلیه عمومی، تصویب کاهش تعرفه نقل و انتقال تاکسی های تلفنی بین آژانسهای سطح شهرستان در شورای اسلامی شهر و تصویب کاهش هزینه تبدیل وضعیت تاکسیهای روستایی به تاکسی های شهری در شورای اسلامی شهرباید لحاظ شوند.

از سویی دیگر بکارگیری جرثقیل برای اعمال قانون ، پیاده محور کردن برخی خیابانهای بافت مرکزی شهر همچون جمهوری اسلامی و .. که امیدوارم سایر ادارات و نهادهای مرتبط نیز برای اجرایی کردن این برنامه ها در کنار شورای اسلامی شهر و شهرداری باشند .

کد خبر 24561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha