اختلاف نظر جدی بر سر گرایش کردهای سوریه به آمریکا

سرویس جهان- بر اساس تحلیل روزنامه مورنینگ استار، دو رویکرد متفاوت در میان رهبران کرد سوریه در مورد رابطه با دمشق یا واشنگتن وجود دارد و این مسئله باعث ایجاد اختلاف شده است.

به گزارش کردپرس، روزنامه مورنینگ استار انگلیس در تحلیلی که به مسئله روابط کردهای سوریه و اداره خودگردان با آمریکا یا دولت مرکزی سوریه پرداخته، نوشت: با توجه به اظهارات برخی رهبران کرد سوریه مانند آلدار خلیل مبنی بر لزوم تلاش کردهای سوریه برای حل بحران سوریه از طریق تعامل با دولت مرکزی و حمایت برخی رهبران پ.ک.ک از آن، به نظر می رسد روند جدیدی برای آشتی کردها با دولت مرکزی آغاز شده که با تلاش برخی دیگر از رهبران کرد سوریه مانند مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه و الهام احمد، رئیش شاخه سیاسی این نیرو که به ارتباط با آمریکا گرایش دارند مغایرت دارد.

این روزنامه در واقع به این نکته اشاره می کند که اداره خودگردان و مقامات رسمی حاکم بر منطقه شمال و شمال شرق سوریه از جمله دست اندرکاران شورای دموکراتیک سوریه به دنبال تعامل با آمریکا به جای ادامه مذاکره با دولت مرکزی سوریه هستند. البته باید به این نکته اشاره کرد که برخی رسانه های غربی کارشکنی آمریکا در روند مذاکات صلح میان کردها و دولت مرکزی را عامل عدم موفقیت این مذاکرات عنوان کرده اند.

از نظر مارسل کارتیه، نویسنده آمریکایی این تحلیل، طیف نزدیک به پ.ک.ک در میان رهبران کرد سوریه مخالف تعمیق ارتباط اداره خودگردان با آمریکا هستند و راه حل رفع اختلافات میان کردها و دمشق را نزدیک شدن کردها به دولت مرکزی می دانند که این مسئله می توانند سمت و سوی حل بحران در سوریه را تغییر داده و حتی پیامدهایی برای کل منطقه داشته باشد.

مارتیه با اشاره به تور سیاسی الهام احمد، رئیس مشترک شورای دموکراتیک سوریه به آمریکا و اروپا و ابراز تمایل مظلوم کوبانی، فرمانده کل شاخه نظامی شورای دموکراتیک سوریه برای ادامه حضور آمریکا در سوریه، این مسئله را به نوعی اختلاف نظر میان رهبران کرد سوریه بر سر حل بحران می داند.

او معتقد است رهبران حامی تعامل با آمریکا به دنبال کسب حمایت سیاسی غرب بویژه آمریکا از اداره خودگردان در شمال و شمال شرق سوریه هستند اما چنین تلاش هایی بیهوده است و با توجه به این که چنین اقدامی ممکن است نوعی اقدام تجزیه طلبانه قلمداد شود از آن استقبال نخواهد شد. کارتیه تاکید کرده است که تلاش الهام احمد و مظلوم کوبانی برای کسب حمایت سیاسی غرب بی نتیجه خواهد بود.

کارتیه یکی از اقدامات رهبران کرد سوریه مانند الهام احمد را تلاش برای معاف شدن شمال سوریه از تحریم های آمریکا و مستثنی کردن کردها از سایر مردم سوریه دانسته است. او بر این باور است چنین اقدامی نمی تواند به کارت فشاری علیه دمشق برای بازگشت آن به میز مذاکره تبدیل شود.

ناظر مسائل کردها بر این باور است با توجه به حمایت آمریکا از ترکیه در برابر برخی جریانات کردی در عراق و ترکیه، بعید است واشنگتن بخواهد روابط طولانی مدت و عمیق تری با کردهای سوریه ایجاد کند. بنابراین این بهتر است کردهای سوریه راه حل مشکلات را در داخل سوریه دنبال کنند.

کد خبر 23157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha