کاهش قیمت نفت، ادامه اختلافات اربیل-بغداد و کرونا بحران اقلیم کردستان را تشدید می کند

سرویس جهان- دکتر آرزو جوادووا هشدار داد کاهش قیمت نفت، ادامه اختلافات اربیل و بغداد بر سر نفت و بودجه و نیز کرونا می تواند باعث وخیم تر شدن بحران اقتصادی در اقلیم کردستان عراق شود.

به گزارش کردپرس، دکتر آرزو جوادووا، استاد زمین شناسی و نفت، از آن جمله کارشناسانی است که تحقیقات مفصلی درباره منابع نفتی اقلیم کردستان انجام داده است. او از جمله کارشناسانی است که معتقد است با وجود این که شرکت های زیادی از کشورهای مختلف جهان و از جمله روسیه و آمریکا، در اقلیم کردستان سرمایه گذاری کرده و روزانه هزاران بشکه نفت و گاز استخراج می کنند اما این مسئله نتوانسته است باعث رشد و پیشرفت این منطقه از عراق شود.

دکتر آرزو جوادووا در مصاحبه اختصاصی با کردپرس در این مورد توضیح داد: فارغ از این که شرکت های نفتی و گازی خارجی در اقلیم کردستان چه قدر نفت و گاز استخراج می کنند، اقلیم کردستان عراق با یک بحران اقتصادی فزاینده روبه روست که علت اصلی آن اختلافات اربیل و بغداد بر سر نحوه ساماندهی درآمد نفت و گاز است.

پژوهشگر حوزه زمین شناسی و نفت درباره علت اصلی اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق افزود: اقلیم کردستان عراق در حوزه استحفاظی خود، به صورت مستقل اقدام به استخراج نفت و گاز کرده است که این مسئله باعث شد دولت مرکزی عراق سهم اقلیم کردستان از بودجه دولت مرکزی را قطع کند تا با ایجاد فشار، اربیل را مجبور به تحویل دادن درآمدهای نفتی کند.

دکتر جوادووا درباره بی ثمر بودن توافق نامه های موقت اربیل و بغداد بر سر نفت و بودجه گفت: ثامر غضبان، وزیر نفت دولت قبلی تایید کرد که دولت مرکزی و دولت محلی اقلیم کردستان توافق کرده اند که از ابتدای سال 2020 و در ازای تحویل 250000 بشکه نفت خام تولیدی از مجموع 450000 بشکه نفت خام استخراج شده ماهانه در اقلیم کردستان به شرکت نفتی دولتی سومو در بغداد، دولت مرکزی نیز سهم اربیل از بودجه را ادا کند اما او مارس گذشته اعلام کرد که دولت محلی اقلیم کردستان هیچ نفتی به سومو تحویل نداده است.

او درباره واکنش بغداد به خودداری اربیل از اجرای توافق نامه های قبلی افزود: دولت مرکزی عراق برای تحت فشار قرار دادن دولت اقلیم کردستان، اقدام به قطع حقوق کارمندان این منطقه کرده که رقمی بالغ بر 435 میلیارد دینار عراقی یا به عبارتی 380 میلیون دلار به صورت ماهانه است. این مسئله باعث ایجاد بحران اقتصادی در اقلیم کردستان و ایجاد نارضایتی هایی در سراسر این منطقه شده است.

مشاور سابق شرکت نفتی روسی گازپروم درباره تاثیرات قطع بودجه اقلیم کردستان از سوی بغداد گفت: مناطقی در استان سلیمانیه شامل شهر سلیمانیه، رانیه، قلعه دیزه و حلبجه شاهد اعتراضات مردمی در واکنش به بحران اقتصادی بوده است ما ما در شهر اربیل شاهد چنین اعتراضات شدید نبوده ایم.

دکتر جوادووا هشدار داد به احتمال زیاد، وضعیت بحرانی مالی در اقلیم کردستان، به دلیل کاهش قیمت نفت، ادامه اختلافات اربیل با دولت مرکزی عراق و ادامه همه گیری کرونا تشدید خواهد شد.

مصاحبه کننده: اشرف بیننده

کد خبر 22177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha