انتقاد به بی سامانی در بازار قروه/صمت توجیه کرد و اصناف انکار!

سرویس کردستان- وضعیت نابسامان بازار قروه به ویژه در بخش عرضه پوشاک مناسب در کنار بررسی یکسری از معضلات اجتماعی در شهرستان از جمله مواردی بودند که در ستاد امر به معروف مطرح شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، شورای امر به معروف شهرستان قروه در حالی برگزار شد که بیشتر به انتقاد از نابسامانی در بازار قروه و نبود نظارت بر اصناف پوشاک در کنار برخی از معضلات اجتماعی رسید.

در واقع وضعیت بازار قروه به نحوی است که هر چند وقت یکبار مسئولان شهرستان از فرماندار تا امام جمعه نسبت به گرانی بیش از حد و دیگر مشکلاتی که هست اعتراض می کنند. این اعتراض گرچه از جانب متولیان صمت و اتاق اصناف جدی گرفته نمی شود و بیشتر به سمت توجیهات کلیشه ای می رود اما اینکه جدای از مردم خود مسئولان هم نسبت به این نابسامانی در بازار قروه معترض اند جای تأمل دارد.

موفقیت ستاد امر به معروف شهرستان...

در این نشست ابتدا امام جمعه قروه از برتر شدن ستاد امر به معروف شهرستان در کشور خبر داد و گفت که دلیل این برتری ورود به موضوعات و مسایلی بود که در سنوات گذشته چندان انجام نمی شد.

به گفته «حجت الاسلام عابدین رستمی» در ستاد امر به معروف سعی شد در خلاء کار و تنها به مباحث کلیشه ای پرداخته نشود و تمامی موارد براسا مطالبات مردمی باشد.

او با اشاره به راه اندازی گروه های سایبری در کشور، افزود: امروزه جنگ سایبری مطرح شده و باید در این زمینه به صورت متمرکز کار شود و در واقع یکی از عرصه های دفاع از انقلاب اسلامی جنگ سایبری است.

«رستمی» از رسیدگی به مشکلات در جامعه گفت و تصریح کرد: برای پیگیری مور یک طرف قانون هست و یک طرف هم مطالبات مردمی و باید به گونه پیش رفت که هم قانون لحاظ گردد و هم مطالبات مردم مدنظر قرار گیرد.

او به اعتراضات مردم در مسئله پوشش و نظارتی که بر بازار پوشاک شهرستان نیست، اشاره داشت و از اینکه بازار به سوق داده شده به سمت علاقه عده ای و لباس مناسب وجود ندارد انتقاد کرد.

«رستمی» با تأکید بر اینکه در بازار قروه هم از نظر قیمت و هم کیفیت، لباس مناسب برای همه اقشار جامعه نسیت، از نفوذ فرهنگ غرب در جامعه گفت و خطاب به اصناف خواستار رسیدگی به این مسئله شد.

او در ادامه از اعتراض به یکسری بزهکاری ها که در مشاغل مختلف در حال شکل گیری است، خبر داد و بیان کرد که باید به این مسایل که حساسیت ویژه ای دارند رسیدگی شود.

اعتراض مردم به بازار پوشاک...

دبیر ستاد امر به معروف شهرستان قروه هم در این نشست با اشاره به بحث عفاف و حجاب، بیان کرد: مدتی است مردم نسبت به نبود پوشاک مناسب در بازار معترض اند و از نظارت ضعیف بر بازار و همچنین گرانی به شدت انتقاد می شود.

«جعفر کاوه» از صمت و اصناف خواستار توجه به این مطالبه مردم و نظارت بر بازار و قیمت گذاری اجناس شد.

او همچنین از فعال سازی ده مسجد در سطح شهرستان در بحث مشاوره و مسایل فرهنگی که نیاز روز جامعه است، خبر داد و به تشکیل گروه های سایبری با هدف مطالبه گری و تولید محتوای رسانه ای اشاره کرد.

«کاوه» تشکیل این گروه های سایبری را در راستای گروه های جهادی که سال گذشته فعال شدند دانست و تصریح کرد که فعالیت در همه مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با این گروه ها انجام می شود.

توجیه صمت و انکار اصناف...

اما بعد از انتقادات نسبت به نبود نظارت بر بازار پوشاک؛ رئیس اصناف و رئیس صمت شهرستان تنها به توجیه ضعف نظارتی خود پرداخته و توپ کمکاری را به میدان اماکن انداختند. این در حالی است که قانون صراحتاً وظیفه تمامی دستگاه های متولی را مشخص کرده و در این میان اتاق اصناف نه تنها در حوزه نرخ گذاری شفافیت ندارد بلکه حتی در حوزه نظارت هم به سادگی سهل انگاری می کند و نکته جالب اینجاست که در بیشتر مواقع این سهل انگاری را با این دلیل که خلاء قانونی وجود دارد توجیه می کنند.

اینکه صنوف مختلف در بازار زیر بار اجرای قانون برچسب قیمت نمی روند و گران فروشی دارند و حتی فاکتور به مشتریان تحویل نمی دهند به نظارت کدام نهاد مرتبط می شود؟!

جالب اینجاست هم رئیس صمت و هم رئیس اتاق اصناف شهرستان جانب بازاری را گرفتند تا مردم و اینجاست که باید گفت جایگاه حقوق شهروندی به ناکجا رسیده است.

نظارت بر بازار پوشاک جدی گرفته شود...

در ادامه هم رئیس دادگستری و هم دادستان نسبت به نبود نظارت بر بازار و بی تدبیری در این زمینه انتقاد داشتند. به گفته رئیس دادگستری قروه در مورد نبود نظارت بر بازار به ویژه در بخش پوشاک باید اتاق اصناف ورود کرده و البسه مناسب را عرضه کنند. «سید جلال حاجی نصیری» واکاوی این مسئله را خواست که چرا مردم خارج از شهرستان خرید می کنند.

همچنین دادستان شهرستان قروه هم درباره عفاف و حجاب خطاب به متولیان فرهنگی گفت که در این راستا چه کاری انجام شده تا بازار به عرضه فرهنگ غربی تبدیل نشود؟ «سید مهدی سجادی» هم به فرهنگسازی اشاره کرد و خواستار هزینه برای کار فرهنگی شد.

او در مورد وجود دیگر مشکلات مطرح شده هم بیان کرد که چرا از ابتدا فکر مشکل دار بودن مسایل نمی شود و مجوزاتی صادر می گردد که بعداً نمی توان جلوی آن را گرفت و یا دستور لغو مجوز داده می شود!

کد خبر 21048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha