آیا جو بایدن خیانت ترامپ به کردهای سوریه را تکرار می کند؟

سرویس جهان- نشریه واشنگتن ایگزامینر آمریکا حمله احتمالی ترکیه به کردهای سوریه را عامل ایجاد بی ثباتی در دولت جو بایدن میداند زیرا به نوشته این نشریه، برخی از مقامات سابق آمریکایی که در واکنش به خیانت ترامپ به کردها استعفا دادند اکنون خود مسئول بخشی از پرونده سوریه هستند.

به گزارش کردپرس، مقامات دولت ترکیه که از سال 2014 و در پی قدرت گرفتن نیروهای کرد سوریه- بویژه پس از همپیمانی با ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری آمریکا و عقب راندن داعش از بخش بزرگی از شرق و شمال سوریه- این نیروها را «تروریست» و ابسته به پ.ک.ک دانسته اند ضمن تکرار تهدیدها کردها گفته اند خود را برای سومین عملیات نظامی علیه نیروهای کرد در شمال سوریه آماده می کنند.
نشریه واشنگتن ایگزامینر آمریکا در مطلبی به بررسی موقعیت دولت آمریکا در میانه افزایش تهدیدهای ترکیه علیه همپیمانان کرد آمریکا در شمال شرق سوریه پرداخته است. این نشریه اشاره کرده است که روسیه و آمریکا تاکنون موضع روشنی در این باره نداشته اند اما با توجه به جابجایی نیروهای روسی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، این مسئله –مانند همیشه- می تواند نشانه چراغ سبز مسکو به ترکیه باشد.
این نشریه موضع ترکیه درباره انجام سومین حمله نظامی علیه نیروهای کرد سوریه را قطعی می داند و تاکید می کند جو بایدن در روزهای آینده با یک تصمیم سخت در مورد سوریه و خاورمیانه روبه رو می شود. در این مطلب تاکید شده است اتهامات تروریستی ترکیه علیه کردهای سوریه قابل اثبات نیست و ترکیه ممکن است با این حمله هرچه بیشتر اقتصاد خود را بی ثبات کند و سقوط آزاد واحد پولی این کشور ادامه پیدا کند.
در ادامه مطلب این نشریه آمده است: در حالی که جو بایدن خود را مخالف سیاست های دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا می داند ممکن است به زودی تصمیم بگیرد که آیا مانند ترامپ خیانت به کردها را تکرار خواهد کرد یا خیر. رفتار ترامپ با کردهای سوریه باعث استعفای دو تن از مقامات دولت او به نام های جیمز ماتیس، به عنوان وزیر دفاع این کشور و برت مک گورک به عنوان مسئول پرونده مبارزه با داعش در عراق و سوریه در دولت آمریکا شد. با توجه به موضع تند برت مک گورک در مقابل خیانت ترامپ به کردها و در صورت تکرار آن از سوی دولت جو بایدن، ادامه فعالیت در دولت بایدن و حفظ اعتبار او به عنوان معمار رابطه آمریکا با کردهای سوریه دشوار خواهد بود.
این نشریه پیشنهاد کرده است جو بایدن می تواند راه دیگری انتخاب کند و به مک گورک که هماهنگ کننده پرونده سوریه و خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکاست، اجازه دهد کمک ها و حمایت های آمریکا به کردهای سوریه را دو چندان کند و حتی حضور نظامی آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را افزایش دهد اما به نظر می رسد که جو بایدن برای اتخاذ این تصمیم آماده نیست.
واشنگتن ایگزامینر هشدار داده است با توجه به این که تصمیم آمریکا به خروج از افغانستان و ادامه این روند در خاورمیانه به عنوان ضعف آمریکا تلقی می شود، همراه شدن این ضعف با ماجراجویی اردوغان و مشکلات داخلی ترکیه نشان دهنده بوجود آمدن یک طوفان کامل در آینده است.

کد خبر 19599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha