سدسازی بی رویه در ترکیه عامل بی آبی و خشکسالی در عراق و سوریه

سرویس جهان- نشریه ورلد با اشاره به این که ترکیه حدود 500 سد به روی رودهای بزرگ مانند دجله و فرات بسته است حاصل این سیاست را بی آبی شدید در سوریه و عراق دانسته است.

به گزارش کردپرس، نشریه ورلد در گزارشی به بررسی خشکسالی و بی آبی کم سابقه در عراق و سوریه پرداخته و علت آن را سدسازی بی سابقه ترکیه بر رودهای دجله و فرات و در نتیجه کاهش بی سابقه سطح آب این و رودخانه در عراق و سوریه دانسته است.

این نشربه با استناد به گزارش برخی نهادهای بین المللی مانند انجمن پناهندگان نروژ، از پیامدهای بد این مسئله از جمله احتمال مهاجرت کشاورزان و دامداران در عراق و سوریه بر اثر خشکسالی و بی آبی بی سابقه بویژه در عراق خبر داده است.

سماء حدید رئیس دفتر خاورمیانه انجمن پناهندگان نروژ به نشریه ورلد گفته است اکنون دفتر خود را به اربیل که به قلب مناطق بی آب عراق نزدیک است، منتقل کرده است تا با کشاورزان و خانواده هایی که تحت تاثیر این پدیده قرار گرفته اند مصاحبه کند و وضعیت آنها را ارزیابی کند.

این نشریه از مقامات کرد در عراق و سوریه نقل کرده است که ترکیه از آب به عنوان سلاح در مناطق کردنشین عراق و سوریه استفاده کرده است.

بر اساس گزارش موسسه ان آر سی، دو نیروگاه برق آبی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه ممکن است به دلیل سطح کم آب رود فرات به طور کامل تعطیل شود و به طور متوسط، هر خانواده عراقی برای تامین آب شرب خود ماهانه 80 دلار پرداخت می کند.

سماء حدید تاکید کرد که ترکیه باید اجازه دهد آب بیشتری از طریق دجله و فرات وارد سوریه و عراق شود تا پیامدهای کم آبی تا حدی جبران شود. هرچند ترکیه نیز با بحران خشکسالی و کاهش سطح نزولات آسمانی روبه رو بوده است.

مقامات ترکیه به این نشریه گفته اند ترکیه بر اساس توافقات موجود، اجازه می دهد هر ثانیه 500 متر مکعب وارد عراق و سوریه شود.

دورسون یلدیز، رئیس انجمن هیدروپولتیکس ترکیه ادعای کردها در مورد استفاده ترکیه از آب به عنوان سلاح را رد کرده و گفته است توافقات ناروشنی میان کشورهای ترکیه، عراق و سوریه در مورد آب وجود دارد، سیستم های آبی ناکارآمد هستند و بخش بزرگی از آب پشت سدها بخار می شود که اینها عامل اصلی به وجود آمدن بحران آب هستند.

او توافقات گذشته میان این سه کشور بر سر تقسیم آب ناموفق توصیف کرد و هشدار داد تا فرصت هست باید از بروز فجایع بیشتر بر اثر کم آبی جلوگیری کرد.

کشاورزان و دامداران مناطق مختلف در شمال شرق سریه، شنگال و برخی نواحی مرکزی عراق به این نشریه گفته اند محصولات زراعی آنها بر اثر بی آبی از بین رفته و دامها نیز بر اثر این بحران در حال تلف شدن هستند.

کد خبر 16908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha