دادگاه عالی ترکیه حکم حبس ابد 14 متهم کودتای1997 را تأیید کرد

سرویس ترکیه - دادگاه جنائی آنکارا فرمان دستگیری 14 تن از متهمان کودتای 28 فوریه 1997 را برای تحمل محکومیت حبس ابد صادر کرد.

به گزارش کردپرس، دادگاه 5 جنائی آنکارا، حکم دستگیری 14 تن از متهمان پرونده کودتای 28 فوریه 1997 را که به حبس ابد محکوم شده اند صادر کرد. در میان این افراد نام ارتشبد چتین دوغان فرمانده بازنشسته ارتش ترکیه نیز دیده می شود.

بر اساس خبر NTV دادگاه 5 جنائی عالی آنکارا حکم دستگیری 14 تن از متهمان پرونده کودتای 28 فوریه 1997 را، که کودتای پست مدرن خوانده می شود، پس از صدور برای دادگاه محلی ارسال کرد. برخی از این افراد عبارتند از چویک بیر معاون وقت ستاد کل ارتش، چتین دوغان رئیس وقت فرماندهی عملیات ستاد کل و احمد چورکچی فرمانده نیروی هوایی ارتش ترکیه.

این افراد بر اساس ماده 147 قانون شماره 765 قانون جزای ترکیه متهم هستند که با همکاری یکدیگر و با اخراج اجباری نمایندگان شورای اجرایی جمهوری ترکیه، مانع انجام وظیفه آنها شده اند.

ارتشبد چتین دوغان کیست؟

چتین دوغان متولد 15 می 1940 در ترابزون و فارغ التحصیل آکادمی نظامی است. او در سال 1987 به درجه سرتیپی ارتقا یافت. پس از آن در مقاطع مختلف به عنوان رئیس اتاق فرماندهی ستاد کل، فرماندهی تیپ 1 زرهی، فرماندهی عملیات ستاد کل، فرماندهی سپاه چهارم ارتش، فرماندهی لشکر 1 مکانیزه و فرماندهی کل ژاندارمری و ... در خدمت نیروهای مسلح بود.

او در سال 1999 به درجه ارتشبدی ارتقا یافت و به فرماندهی ارتش اژه منصوب شد. او در سال 2003 در زمانی که به عنوان فرمانده ارتش یکم خدمت می کرد بازنشسته شد. دوغان پس از بازنشستگی از ارتش، توسط احمد نجدت سزر رئیس جمهور وقت به عنوان رئیس هیات امنای دانشگاه احمد یسوی منصوب شد و پس از آن توسط عبدالله گل یازدهمین رئیس جمهور ترکیه از این منصب برکنار شد.

نقش ژنرال دوغان در کودتای 28 فوریه چه بود؟

بر اساس اسناد ذکر شده در پرونده کودتا، چتین دوغان در فرایند کودتای 28 فوریه ریاست «کارگروه غرب» را بر عهده داشت. در سند BÇG که در تاریخ 16 آوریل 1997 توسط شخص او امضا شده و به همه واحدهای نظامی ارسال شده، آمده است که «فعالیت های ضد لائیسیسم افزایش یافته است و برای پیشگیری از ادامه این امر باید همه مساجد تحت نظارت افراد نظامی تحت امر او قرار بگیرند.» بر اساس این دستور، نیروهای نظامی وظیفه به مساجد رفته و هر گونه فعالیت و سخن ضد لائیسیته را بلافاصله به فرماندهان پادگان هایشان گزارش می دادند. روزنامه «طرف» در سال 2003 ادعا کرد که «چتین در زمان فرماندهی ارتش یکم، در حال برنامه ریزی برای کودتای «بالیوز» بوده است.» با این همه دوغان در دادگاه این اتهامات را رد کرده و آنها را سناریوی ساختگی و دیکته شده دانست.

کد خبر 16040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha