در میان احزاب کُرد، پارتی کمترین زیان را از قانون جدید انتخابات عراق می‌بیند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از مسئولان حزب دمکرات کردستان تاکید کرد که این حزب در مقایسه با سایر احزاب کردستانی، کمترین زیان را از قانون جدید انتخابات عراق متحمل خواهد شد.

به گزارش کردپرس، خسرو گوران، مسئول نهاد انتخاباتی حزب دمکرات کردستان (پارتی) به رهبری مسعود بارزانی امروز (چهارشنبه) ضمن تاکید بر این که در مقایسه با سایر احزاب کردستانی، کمترین زیان را از قانون جدید انتخابات عراق متحمل خواهند شد، خاطر نشان ساخت که فراکسیون این حزب در مجلس تنها برای حفظ وحدت میان کردها، روز گذشته جلسه رای گیری را تحریم کرد.

گوران در گفت و گو با پایگاه اینترنتی حزب دمکرات کردستان در این باره اظهار داشت: ما می خواستیم که همانند اقلیم کردستان، همه عراق نیز یک حوزه انتخابیه می شد، این طرح نخست ما بود در حالی که طرح جایگزین نیز این است که روش انتخابات در عراق بدون تغییر باقی بماند و هر یک از 18 استان کشور یک حوزه انتخابیه باشد.

مسئول نهاد انتخاباتی حزب دمکرات کردستان در ادامه افزود: با این حال پیشنهاد آنها این است که هر شهرستان در عراق تبدیل به یک حوزه انتخابیه شود، در این طرح و در مقایسه با طرف های کردستانی، کمترین زیان سهم حزب دمکرات خواهد بود با این حال دیروز فراکسیون حزب در راستای حفظ منافع عمومی و اتحاد اطراف (کردستانی)، جلسه مجلس را تحریم کرد.

گوران همچنین تصریح کرد: به هر دو ماده 15 و 16 رای داده شد و دیگر تبدیل به قانون شده، این قانون نیز این گونه است که برای مثال شهرستانی همچون شقلاوە (در استان اربیل) یک نماینده در مجلس خواهد داشت و هر نامزدی که بیشترین رای را به دست آورد، نماینده این شهرستان در مجلس می شود.

مسئول نهاد انتخاباتی حزب دمکرات کردستان در پایان نیز گفت: به عنوان یک قانون، دیگر از کنترل کردها خارج شده و به تصویب رسیده، برخی مشکلات را نیز ایجاد خواهد کرد چرا که آن دسته از شهرستان ها که جمعیت ساکنان آنها به صد ھزار نفر نمی رسد، با یک شهرستان دیگر ادغام می شوند که این کار نیز از طریق ھماھنگی با وزارت برنامه ریزی صورت می گیرد؛ لازم است که ما با وزارت برنامه ریزی کار کنیم تا کاری انجام ندهند که به زیان کردها بینجامد، برای مثال این که شهرستان دوبز (در استان کرکوک) با کدام شهرستان ادغام می شود.

این در حالی است که پیشتر هوشیار عبدالله‌، عضو مجلس نمایندگان عراق از جنبش تغییر (گوران) نیز قانون جدید انتخابات را تامین کننده‌ منافع احزاب دارای شاخه‌ نظامی و سرمایه‌ های کلان برشمرده و گفته بود: قانون جدید انتخابات در مجموع زیان آور است و تنها در چارچوب منافع احزاب بزرگ عراق جای می گیرد که‌ دارای سلاح و سرمایه‌ های کلان هستند.

عبدالله در پیامی در صفحه‌ رسمی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک در این باره نوشت: بر خلاف ادعای‌ برخی ها، قانون جدید انتخابات شخصیت های مستقل را وارد مجلس نمی کند و پس از انتخابات نیز برای همه‌ مشخص خواهد شد که‌ آیا این قانون به‌ نفع نامزدهای مستقل خواهد بود یا خیر.

یادآور می شود که مجلس نمایندگان عراق شامگاه سه شنبه پیش نویس 50 ماده ای قانون جدید انتخابات این کشور را با وجود خروج نمایندگان فراکسیون های کردستانی از جلسه در اعتراض به برخی مواد قانون و در راس آنها مواد 15 و 16، به تصویب رساند.

بر اساس قانون جدید انتخابات پارلمانی در عراق، هر استان این کشور بر اساس داده های وزارت برنامه ریزی به حوزه های انتخابیه متعدد به تعداد کرسی های اختصاص یافته برای آن در مجلس نمایندگان تقسیم می شود به گونه ای که هر شهرستان دارای جمعیت بیش از 100 هزار نفر یک حوزه انتخابیه به شمار می آید در حالی که شهرستان های دارای جمعیت کمتر از 100 هزار نفر نیز با شهرستان های همجوار یک حوزه انتخابیه را تشکیل می دهند.

قانون جدید انتخابات عراق همچنین ایجاب می کند که نامزدی در انتخابات پارلمانی به صورت انفرادی در یک حوزه انتخابیه و نه از طریق فهرست های انتخاباتی انجام شود و فردی که بیشترین آرا را به دست آورد نیز پیروز انتخابات معرفی خواهد شد در حالی که دست کم 25 درصد کرسی های مجلس نمایندگان نیز به زنان اختصاص یافته است.

کد خبر 160390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha