«دم رود» ماژین، هشت ماه پس از سیل ویرانگر، جابجایی روستا در مکانی جدید/ حشمت اله کرمی نژاد

سرویس ایلام - «دم رود» در حادثه سیل ویرانگر فروردین ماه امسال از مناطقی بود که مردم آن بیشترین خسارات را در زمینه مسکن، فضاهای کسب و کار و کشاورزی متحمل شدند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، روستای «دم رود» از توابع بخش ماژین شهرستان دره شهر، دورافتاده ترین روستای استان ایلام در ناحیه جنوبی این استان بوده که حدفاصل استانهای ایلام، لرستان و خوزستان قرار گرفته است.

برای رفتن به «دم رود» از شهرستان دره شهر دو راه ارتباطی وجود داشته که یکی از آنها راه کوهستانی صعب العبور از سمت دره شهر بوده و اصلی ترین راه آن نیز از طریق شهرستان پلدختر استان لرستان به این بخش منتهی می شود.

منازل اهالی «دم رود» درست در حاشیه های رودخانه همیشه خروشان سیمره قرار گرفته و به همین خاطر در سیل فروردین ماه بیشترین خسارات به منازل مردم این روستا وارد شد و علاوه بر تخریب یا خسارت دیدن واحدهای مسکونی آنان، بخش عمده ای از اصطبل ها و فضاهای اشتغال زایی اهالی که عمدتاً دامداری است نیز از بین رفت.

پس از این سیل ویرانگر، یکی از مسئولانی که از این روستا بازدید کرد مهندس فتاح رئیس وقت کمیته امداد بود که در میان اهالی «دم رود» حاضر و آنان را در زمینه جبران خسارتهای ناشی از سیل امیدوار کرد.

مسئولانی که اهالی سیل زده دم رود را فراموش نکردند

یکی از مهمترین قولهای مهندس فتاح به اهالی، خرید زمین به مقدار کافی برای جابجایی این روستا به مکانی دورتر از حاشیه های رودخانه و در مکانی امن تر بود که پس از این قول مهندس فتاح حدود 13 هزار متر زمین برای ساخت منزل همه اهالی روستا چه مددجویان کمیته امداد و چه خانواده های غیر مددجو در بالا دست این روستا خریداری و زیرساختهابرای جابجایی این روستا فراهم شد .

هشت ماه پس از سیل ویرانگر در بخش ماژین فرصتی دست داد تا روند جابجایی این روستا و ساخت مسکن برای اهالی در مکان جدید را از نزدیک ببینیم.

مکانی که زمین آن توسط کمیته امداد خریداری شده است هم اکنون کم کم دارد شکل یک روستای جدید و نوساز را به خود می گیرد و در جایی که سیمره همچنان مانند قرنهای گذشته می خروشد و به پیش می رود هیجان ناشی از ساخت و ساز خانه و فضاهای عمومی در این روستا نیز جاری است.

شور زندگی در مکان فعلی روستا و جایی که بسیاری از خانه های بیرون آمده از زیر سیلاب برای اسکان موقت بازسازی شده و تا حدودی از آثار سیل زدوده شده اند همچنان جاری است.

مکان جدید چند صد متری از مکان فعلی روستا قرار گرفته و به شکل یک خیابان سرتاسری است که خانه های جدید در دو طرف این خیابان قرار گرفته اند.

در هر دو طرف این خیابان انبوه کومه هایی از مصالح ساختمانی و سیمان و آجر دیده می شود و اغلب خانه های روستا به مرحله سقف سازی رسیده اند. کمیته امداد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بسیج سازندگی سپاه، دستگاههایی هستند که عهده دار ساخت مسکن برای اهالی این روستا شده اند.

خانه هایی که در مواجهه با سیل ایستادگی کردند

سیل فروردین ماه دم رود اگرچه که خانه های زیادی را در این روستا خراب کرده است اما خانه هایی نیز بودند که با وجود قرار گرفتن در کنار ساحل رودخانه جانانه در برابر سیل و ویرانی ایستادگی کردند.

جانعلی یکی از اهالی این روستا است که در خصوص آن روز می گوید: ما هم مثل دیگر اهالی چند ساعت قبل از وقوع سیل خانه خود را ترک کرده بودیم و به بالا دست روستا رفته بودیم.

وی با نشان دادن موقعیت خانه اش و آبرفت هایی که هنوز آثار آنها روی بام و اطراف خانه اش وجود دارد ادامه داد: آن روز با خروش سیمره و آمدن سیلاب خانه اش کامل زیر آب رفت و انتظار میرفت که سیل همه هست و نیست خانه ام را از جای بکند و با خود ببرد اما با اینکه سیلاب از روی خانه ام رد شد و خانه ام پر از گل و لای شده بود اما خانه ام در برابر سیل ایستادگی کرد و تخریب نشد.

جانعلی در ادامه افزود: شاید دلیل مقاوم بودن خانه ام نوساز بودن آن بوده چرا که این خانه را حدود 20 سال پیش کمیته امداد برایم ساخته بود و حالا چند ماه پس از سیل باز هم با کمکهای این نهاد توانستم آن را از آثار سیل بازسازی و به صورت موقت در آن ساکن شوم.

وی که همانند دیگر اهالی روستا بیشتر وسایل خانه اش در اثر سیل از بین رفته است می گوید: کمیته امداد به همه مددجویان سیل زده روستا علاوه بر توزیع چند مرحله بسته های خوراکی تا چند ماه پس از سیل، کمک نقدی، چند قلم لوازم ضروری از جمله فرش، اجاق گاز، یخچال، کولر، بخاری و لوازم دیگر را نیز در اختیارمان گذاشت.

ساخت فضای اشتغال برای اهالی سیل زده دم رود مد نظر باشد

تورج رضایی یکی دیگر از اهالی دم رود که در حال فعالیت ساختمانی در محل جدید این روستا است نیز می گوید: پس از برطرف شدن مشکلات اولیه و زیرساختی محل جدید روستا، کار ساخت و ساز که کمیته امداد، بسیج سازندگی سپاه و بنیاد مسکن متولی آن شده اند از حدود سه ماه پیش به صورت جدی شروع شده است و خانه ها که حدود 28 واحد هستند هم اکنون در مرحله تیرچه سقف هستند و کار هم به خوبی و با سرعت لازم به پیش می رود که احتمالا تا پایان سال به مرحله تکمیل برسند.

وی ادامه داد: مشکل وجود بنا و آلماتور بند یکی از موانع در تأخیر این پروژه بوده چرا که این افراد به تعداد کافی در ماژین وجود نداشته و باید از مناطق دیگر به این منطقه دور دست بیایند که خوشبختانه این مانع هم برطرف شده است.

این جوان اهل دم رود با اشاره به میزان خرابی های ناشی از سیل می گوید: این حادثه به بیشتر خانه های این روستا خسارت وارد کرده است و منبع درآمد اهالی نیز که اغلب دامداری و کشاورزی است نیز در اثر این سیل آسیب دیده و اغلب اصطبل ها و فضاهای اشتغال این اهالی در این سیلاب تخریب شده است.

وی ادامه داد: اقدام به ساخت خانه های جدید برای اهالی این روستا توسط چند اداره و سازمان کار قابل تقدیری است اما از آنجاییکه شغل بیشتر این اهالی دامداری است امیدواریم دولت محترم در زمینه ساخت اصطبل و فضای کسب و کار در محل جدید روستا نیز به این مردم سیل زده کمک کند.

ساخت 27 واحد مسکونی همراه با فضاهای عمومی در روستای دم رود

مدیرکل کمیته امداد استان ایلام با اشاره به اقداماتی که کمیته امداد در روستای دم رود انجام داده می گوید: همزمان با سفر رئیس وقت کمیته امداد به روستای سیل زده دم رود ماژین و پس از دستور و موافقت مهندس فتاح ، بیش از 13 هزار متر زمین در بالا دست روستا جهت ساخت مسکن اهالی سیل زده این روستا در مکانی جدید خریداری شد.

ضیاء رضایی افزود: پس از تسطیح این زمین،کار ساخت 27 واحد مسکونی برای اهالی این روستا در مکان جدید آغاز شده و زمین خریداری شده تقریباً به همه اهالی دم رود واگذار شده و ساخت خانه با موافقت رئیس کمیته امداد هم شامل خانواده های مددجوی این نهاد و هم غیر مددجویان شده است.

وی با بیان اینکه زیر بنای هر یک از واحدهای مسکونی در حال ساخت حداقل 80 متر است گفت: در مجموع حدود دو هزار و 300 متر از زمین مذکور صرف احداث خانه برای اهالی این روستا شده و مابقی زمین صرف خیابان و کوچه و فضاهای عمومی شده است.

رضایی اضافه کرد: با توجه به موافقت مهندس فتاح، رئیس وقت کمیته امداد، این نهاد ساخت یک مسجد نیز برای اهالی روستای دم رود را نیز در همین مکان جدید روستا متقبل شده و ساخت این مسجد هم زمان با ساخت خانه برای اهالی روستا در حال انجام است و همه اعتبارات ساخت آن نیز از محل منابع کمیته امداد تأمین خواهد شد.

دستگاههایی که در ساخت مسکن اهالی دم رود مشارکت دارند

مدیر امور مسکن و ساختمان کمیته امداد استان ایلام که تمام مراحل ساخت پرپروژه مسکن اهالی دم رود را از نزدیک زیر نظر دارد نیز در این باره می گوید: کمیته امداد، بنیاد مسکن و بسیج سازندگی سپاه، دستگاههایی هستند که در ساخت مسکن مددجویان سیل زده روستای دم رود مشارکت دارند.

فرزاد زینی وند افزود: حدود 23 میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی و کمکهای بلاعوض سازمانهای مذکور برای ساخت واحدهای مسکونی این روستا اختصاص داده شده است و پیش بینی می شود تا پایان امسال تکمیل و به اهالی این روستا واگذار شوند.

وی با عنوان اینکه زمین خریداری شده برای مکان جدید این روستا صرفا برای محل ساخت واحدهای مسکونی نیست افزود: ساخت فضای سبز، فضای آموزشی،مسجد و معابر عمومی نیز در همین محل از محل همین زمین خریداری شده در نظر گرفته شده است.

زینی با بیان اینکه محل احداث واحدهای جدید در نزدیکی خانه های فعلی اهالی دم رود است گفت: ساکنان این روستا می توانند پس از نقل مکان به خانه های جدید خود، از واحدهای قبلی خود نیز به عنوان محل اشتغال و فضای خودکفایی و اشتغال زایی بهره ببرند.

آنچه که از روند ساخت پروژه جابجایی روستای دم رود و ساخت مسکن برای اهالی این روستا قابل مشاهده است این است که این پروژه مسکونی تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

با جابجایی اهالی روستای دم رود به مکان جدید به منظر می رسد مکان سابق این روستا که فاصله چندانی هم با محل جدید روستا ندارد به محل اشتغال اهالی روستا و محل پرورش و نگهداری دامهای اهالی و نیز محصولات کشاورزی آنان تبدیل شود که این اتفاق می تواند تشویق کننده اهالی این روستا به فعالیتهای اشتغال زایی بیشتری باشد.

کد خبر 158554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha